• Anonym (Ts)

Får make ta VAB när jag har semester?

Hej! Jag har semester denna vecka men nu har barnen och jag blivit sjuka. Jag har inte anmält sjukdom till min arbetsgivare då jag har mycket innestående semester. Men imorgon behöver jag åka till hälsocentralen - kan maken ta vab då? Har för mig att det är okej men hittar inte det just nu?.

• Svar på tråden Får make ta VAB när jag har semester?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Troy) skrev 2025-01-02 21:56:47 följande:

Om din man vill ha pengar från FK så kommer det ju att komma upp en fråga om vad barnets andra förälder gjort under tiden. 

Pengarna är inte det viktiga, han behöver dock avstå från jobb.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 22:45:07 följande:
    Hade inplanerad semester sedan tidigare och redan varit sjuk en vecka innan dess och är ny på jobbet osv?
    Ny på jobbet med mkt innestående semester?
  • Anonym (JB)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 22:45:07 följande:
    Hade inplanerad semester sedan tidigare och redan varit sjuk en vecka innan dess och är ny på jobbet osv?
    Inget av det här spelar ju någon roll. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Ok) skrev 2025-01-02 22:48:28 följande:
    Ny på jobbet med mkt innestående semester?
    De kan ha förskottssemester. 
  • Anonym (Toker)

Din make kan ta ut vab. Det försäkringskassan kan kolla vid kontroll är om barnen är på skola/förskola och så att din make inte både tar ut vab och jobbar samtidigt.

De kollar inte den andre föräldern, annat än att båda inte kan vabba samtidigt. Teoretiskt kan den andra föräldern befinna sig på en annan planet.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 19:58:36 följande:
    Jag hade ju kunnat vara på semester i spanien och då hade han fått ta VAB. Får nog ringa FK imorgon. Tack.
    Måste väl beror på hur gamla barnen är? Om de går på förskola och dubhar semester i Spanien. Tror intr barn får vara på förskolan om man har semester. Då behöver väl banren också bara hemma.
  • Anonym (JB)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-03 12:24:56 följande:
    Måste väl beror på hur gamla barnen är? Om de går på förskola och dubhar semester i Spanien. Tror intr barn får vara på förskolan om man har semester. Då behöver väl banren också bara hemma.
    Stämmer, såvitt jag vet. Har man semester får barnen inte vara på förskola. 
  • Anonym (Ts)

Okej alla härinne: kollade med FK, maken får ta VAB när jag har semester. Inget av barnen var på förskola idag hur som helst men om en förälder är på semester i Spanien med grabbgänget så får självklart barnen gå på förskola och fritids om föräldern hemma jobbar, det vet jag sen innan. Sverige är ju smått fantastiskt.
    Och offtopic men ja, jag hade mycket innestående semester (12 dgr) trots nytt jobb sen sept och jag fick just 37 nya dagar. Så därav inte sjukanmält mig och det är inget brott alls😅

• Anonym (Rut)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 21:25:09 följande:

Okej alla härinne: kollade med FK, maken får ta VAB när jag har semester. Inget av barnen var på förskola idag hur som helst men om en förälder är på semester i Spanien med grabbgänget så får självklart barnen gå på förskola och fritids om föräldern hemma jobbar, det vet jag sen innan. Sverige är ju smått fantastiskt.
    Och offtopic men ja, jag hade mycket innestående semester (12 dgr) trots nytt jobb sen sept och jag fick just 37 nya dagar. Så därav inte sjukanmält mig och det är inget brott alls😅

Ok jag kollade upp det och det är olika regler i olika kommuner. Grundtanken är att barn ska vara på förskola om föräldrarna jobbar eller studerar, inte annars.

Men alla kommuner gör som de vill i denna fråga. Vissa tillåter inte förskola om ena eller båda föräldrarna är lediga eller har semester. Vissa tillåter det. 

Så i vissa kommuner kan ena föräldern alltså inte ta semester i en vecka med kompisgänget medan barnet går kvar på förskolan. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 21:25:09 följande:

Ingen alls som påstått att det är ett brott, bara att det är osmart.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-05 07:34:16 följande:
    Ingen alls som påstått att det är ett brott, bara att det är osmart.
    Jo i de kommunerna där man måste ha barnen hemma från förskolan om man har semester så blir det ju ett "brott".

För har du semester ska du vara hemma med barnen och partnern som jobbar och alltså inte har semester kan således inte ta vabb eftersom barnen redan jag barnomsorg genom den semestrande föräldern. Bli föräldern med semester då sjuk så måste man avbryta semester och vara sjuk så att den andra föräldern kan vabba. 

Annars kommer det ifrågasättas varför intr föräldern med semester är med barnen. 

Men om nu inte ts bor i en sådan kommun är det inget problem. 
Svar på tråden Får make ta VAB när jag har semester?