• Mkay

Torrt och livlöst hår

Jag har hela mitt liv haft ett ganska torrt och livlöst hår, det har liksom aldrig haft en glans eller gung som vissa hår har. Det är lite frissigt, blir lätt knutor som är svåra att borsta ut, ingen volym, ja allt det där. 

När jag var yngre plattade/lockade samt färgade jag det en hel del varav jag trodde att det berodde på det. Men nu har jag inte gjort något med det på flera år, det ser fortfarande lika dött ut.

Nu vill jag ta tag i detta, ni med liknande hårtyp - hur fick ni det livfullt och glansigt? Någon särskild produkt eller rutin som är en hår-saver? 

Min rutin är att jag duschar håret 2 ggr i veckan med schampo, inpackning och balsam. Jag låter det därefter lufttorka och när det är torrt sätter jag på hårolja i topparna samt leave in balsam i håret och borstar igenom det. Lägger därefter på leave in balsam varje dag när jag borstar håret för att frissigheten och torrheten ska minska. 

Är tacksam för alla tips från folk med liknande hårtyp/som har haft samma problem med håret. 

• Svar på tråden Torrt och livlöst hår
  • Lint03

Hej.
    Testa använda sulifatfritt shampo och balsam som är återfuktande och återfuktar djupt.
    Prova att börja olija hårbotten 1-2 gånger i veckan,massera in ricinolja eller nått liknande sen låt det sitta typ 3 h sedan ducha ut det.
    håret kan kännas livlöst pga att det är slitet så klipp bort de toppar som är slitna så kommer du känna mer tjockhet och volym.

• Anonym

Gå till en frisör och klipp bort det som är slitet.
    Köp ett dyrt schampo. 
    Borsta inte. Använd en gles kam, typ utredningskam. Vänta till håret torkar innan du kammar. 
    Balsam är bra. Och olja eller leave in är bra efter hårtvätten. Köp inte budget.

• Mkay
    Anonym skrev 2025-01-02 20:48:33 följande:

Gå till en frisör och klipp bort det som är slitet.
    Köp ett dyrt schampo. 
    Borsta inte. Använd en gles kam, typ utredningskam. Vänta till håret torkar innan du kammar. 
    Balsam är bra. Och olja eller leave in är bra efter hårtvätten. Köp inte budget.

Men vad ska man leta efter i ?dyra schampon/balsam?? Tänker att priset Inte nödvändigtvis måste vara talande för produkten, finns säkert många överprisade produkter. Vad utmärker ett bra schampo? Och ett bra balsam, olja och leave in? Vad tittar man efter? 

Utredningskam har jag aldrig använt, kanske kan vara värt att testa

• Mkay
    Lint03 skrev 2025-01-02 20:24:19 följande:

Hej.
    Testa använda sulifatfritt shampo och balsam som är återfuktande och återfuktar djupt.
    Prova att börja olija hårbotten 1-2 gånger i veckan,massera in ricinolja eller nått liknande sen låt det sitta typ 3 h sedan ducha ut det.
    håret kan kännas livlöst pga att det är slitet så klipp bort de toppar som är slitna så kommer du känna mer tjockhet och volym.

Vad tittar man efter på ingredienserna för att se att det är sulfatfritt? Och vad tittar man efter i balsam för att veta att de är bra på att återfukta på djupet? 

blir inte håret väldigt fettigt om man oljar in hårbotten, även om man duschar efter? 

• Anonym (Känner igen)

Låter som mitt hår. Har du också tunt och fint hår?

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-01-03 08:19:09 följande:

För mig brukar toning/färgning oftast förbättra hår kvaliteten ett litet tag. Åtminstone ser det lite mer volymvit och glansigt ut.
  • Anonym (Mer info)

Bleker eller färgar du håret är den första fråga jag måste ställa. Hur ofta klipper du dig? Går du hos frisör regelbundet eller gör du det själv?

Har du rakt hår eller finns det tendens till lockar? Om det är lite vågigt så skulle jag rekommendera dig att testa en curling rutin (kolla tiktok eller youtube). 

Som andra skriver så är val av hårprodukter viktigt. Det är sällan du hittar bra produkter i mataffären. Det kan tyckas dyrt att köpa andra märken men dessa produkter är gjorda för att du använder mindre produkt och får samma resultat. 

Jag har i många år uteslutande använt Revlon's röda serie. Den är helt fantastisk. Men har sedan ett år använt The Every (Kenza's), där finns flera olika hårserier för olika typer av hår och behov. Är verkligen supernöjd och kan inte alls tänka mig att byta igen. 

Sist: Ett blött hår torkar ut hårbotten, hårsäckarna och hårstrået. Det bästa för både hår och hårbotten är att det är blött/fuktigt så kort tid som möjligt. En hårbotten som är blöt länge kan lätt bli torr och klia och hårstrået tappar sin naturliga fukt. Så, det bästa för håret och hårbotten är att föna på låg värme och såklart ha ett värmeskydd innan.

Använd ett värmeskydd som har en volymgivande effekt och använd en fön som har en diffuser. Låg värme och låg effekt på föningen, vänd huvudet åt alla håll för att föna "upp" rötterna vilket ger volym. 

Ett alternativ är att använda en värmefönborste. Föna först hårrötterna med huvudet upp och ner. Därefter använder du en fönborste till längderna, då kan du forma håret lite och bygger samtidigt volym. 

• Anonym (Anna)

Om du skulle klippa håret så att det är 10 cm långt, skulle det fortfarande ha den dåliga kvaliteten du beskriver? 

Om svaret är JA så sitter ?problemet? med all sannolikhet i själva produktionen. Var det likadant innan puberteten så finns det förmodligen inget du kan göra åt det, utan det handlar helt enkelt om vilken genetik du har (däremot finns det ju jättemycket bra produkter på marknaden som tillfälligt kan få håret att se vackert och glansigt ut, för de tillfällen där du vill vara extra fin).
        Möjligen kan det någon enstaka gång röra sig om näringsbrist, tex att du alltid legat väldigt lågt i ferritin hela livet eller att du haft en odiagnostiserad celiaki sedan barndomen eller liknande. Observera att det inte finns någonting du kan göra ?utifrån? för att lösa problemet om det uppstår redan i hårsäcken, dvs du kan inte förbättra hårkvaliteten med inpackningar, oljor osv. Däremot kan du försöka förhindra att det blir ännu värre än det redan är genom att undvika slitage (där gör du ju dock redan jättemycket).

Om svaret är NEJ, så är det troligt att du ändå kan göra ännu mer för att undvika slitage på håret. Då gäller det först och främst att identifiera de största källorna och eliminera dem. Mekaniskt slitage nattetid och stark UV-strålning sommartid är tex mycket värre för håret än att använda schampo med sulfater (med balsam/inpackning efteråt) 2 gånger per vecka.

• Mkay
    Anonym (Jennie) skrev 2025-01-03 08:08:56 följande:
    https://www.cocopanda.se/product/3015936?utm_campaign=pmax-lm&gad_source=1&gbraid=0AAAAADn4OARdFfp5W3r5h9s3R70NnzyX4&gclid=Cj0KCQiAj9m7BhD1ARIsANsIIvA-nU6BRI5vAb6bHbqdqXrSPNFvhQn-7sNeJTQ0StYuLT-nk15RK_4aAk8wEALw_wcB

j
    ag använder ungefär samma saker som du (utom inpackning) plus denna samt sedan hårmousse när jag fixar iordning det. Samt lite vatten på händerna.
    Tack för tipset, tittade upp lite om denna för den låter ju bra i teorin men den innehåller silikon (dimethiconol) och hade för mig att jag hört dåliga grejer om det. På Kicks skriver de detta om silikon i hårvårdsprodukter: ?Silikonerna lägger sig lite som en hinna över stråna vilket kan tynga ner. Med tiden kan denna hinna byggas på tills det helt enkelt inte går för vårdande ingredienser att ta sig in i stråt. Detta kan resultera i matt och torrt eller fett hår, eftersom ditt hår inte får tillräcklig fukt och näring på djupet. För att förhindra detta behöver du stundtals tvätta håret med sulfater eller ett djuprengörande schampo, vilket i sin tur kan vara något uttorkande.?

Så jag är lite kluven. Hade helst velat hitta en lösning som bara är bra för håret.

https://www.kicks.se/inspiration/experttips/allt-du-vill-veta-om-silikoner-i-harvard
  • Mkay
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-01-03 08:19:09 följande:

Ja 100%
  • Mkay
    Anonym (Mer info) skrev 2025-01-03 08:23:32 följande:

Bleker eller färgar du håret är den första fråga jag måste ställa. Hur ofta klipper du dig? Går du hos frisör regelbundet eller gör du det själv?

Har du rakt hår eller finns det tendens till lockar? Om det är lite vågigt så skulle jag rekommendera dig att testa en curling rutin (kolla tiktok eller youtube). 

Som andra skriver så är val av hårprodukter viktigt. Det är sällan du hittar bra produkter i mataffären. Det kan tyckas dyrt att köpa andra märken men dessa produkter är gjorda för att du använder mindre produkt och får samma resultat. 

Jag har i många år uteslutande använt Revlon's röda serie. Den är helt fantastisk. Men har sedan ett år använt The Every (Kenza's), där finns flera olika hårserier för olika typer av hår och behov. Är verkligen supernöjd och kan inte alls tänka mig att byta igen. 

Sist: Ett blött hår torkar ut hårbotten, hårsäckarna och hårstrået. Det bästa för både hår och hårbotten är att det är blött/fuktigt så kort tid som möjligt. En hårbotten som är blöt länge kan lätt bli torr och klia och hårstrået tappar sin naturliga fukt. Så, det bästa för håret och hårbotten är att föna på låg värme och såklart ha ett värmeskydd innan.

Använd ett värmeskydd som har en volymgivande effekt och använd en fön som har en diffuser. Låg värme och låg effekt på föningen, vänd huvudet åt alla håll för att föna "upp" rötterna vilket ger volym. 

Ett alternativ är att använda en värmefönborste. Föna först hårrötterna med huvudet upp och ner. Därefter använder du en fönborste till längderna, då kan du forma håret lite och bygger samtidigt volym. 

Jag gör inget med håret (färgar, plattar, fönar etc), har inte färgat på ca 2 år nu och plattat/lockat har jag inte gjort på 5+ år. Jag går till frisören 1-2 gånger om året och låter alltid henne klippa så mycket hon vill så det blir friskt. 

Mitt hår har lite vågor men de är inte så framträdande. Är inte curling routine bara för lockigt hår? 

Tack för tips på produkter, ska kolla in dessa! och tips på att föna, kanske borde börja med det. 

• Mkay
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-03 11:10:11 följande:

Om du skulle klippa håret så att det är 10 cm långt, skulle det fortfarande ha den dåliga kvaliteten du beskriver? 

Om svaret är JA så sitter ?problemet? med all sannolikhet i själva produktionen. Var det likadant innan puberteten så finns det förmodligen inget du kan göra åt det, utan det handlar helt enkelt om vilken genetik du har (däremot finns det ju jättemycket bra produkter på marknaden som tillfälligt kan få håret att se vackert och glansigt ut, för de tillfällen där du vill vara extra fin).
        Möjligen kan det någon enstaka gång röra sig om näringsbrist, tex att du alltid legat väldigt lågt i ferritin hela livet eller att du haft en odiagnostiserad celiaki sedan barndomen eller liknande. Observera att det inte finns någonting du kan göra ?utifrån? för att lösa problemet om det uppstår redan i hårsäcken, dvs du kan inte förbättra hårkvaliteten med inpackningar, oljor osv. Däremot kan du försöka förhindra att det blir ännu värre än det redan är genom att undvika slitage (där gör du ju dock redan jättemycket).

Om svaret är NEJ, så är det troligt att du ändå kan göra ännu mer för att undvika slitage på håret. Då gäller det först och främst att identifiera de största källorna och eliminera dem. Mekaniskt slitage nattetid och stark UV-strålning sommartid är tex mycket värre för håret än att använda schampo med sulfater (med balsam/inpackning efteråt) 2 gånger per vecka.

Det är svårt att se hur håret hade varit som 10 cm långt tycker jag men nu när du nämner det så har jag nog alltid haft samma ?problem? med håret även som barn. Det är väl naturligt väldigt tunt, torrt, frissigt och har lätt till knutor. 
    Kan man testa hur mycket ferritin man har? 

Hade så gärna velat ha tjockt och glansigt hår som många har, men det är väl omöjligt..

Men oavsett tänker jag att man ändå kan göra håret lite bättre genom att undvika slitage ännu mer som du skriver och använda rätt produkter samt rutiner. Hur minska man mekaniskt slitage nattetid? Finns det någon bra produkt mot UV-strålning? 

• Anonym (Egen väg)

Jag använder inte schampoo alls. Inte balsam heller. Jag tillverkar egen kallrörd tvål. En sort för kroppen och en för håret. Jag har provat mig fram till ingredienser som passar mig optimal, det mesta odlar jag själv. 
    Det tog några veckor för håret att ställa om men nu har jag och min familj bara använt detta i 3 år med bra resultat. Dessutom minskar vi miljöavtrycket. 
    vi använder linfröolja i hår och hud vid behov. Vi gör också egna krämer av egen bivax och ringblommor. 

Det är inte så tidskrävande då jag kan tillverka stora mängder på ett par timmar.

• Mkay
    Anonym (Egen väg) skrev 2025-01-04 08:08:38 följande:

Jag använder inte schampoo alls. Inte balsam heller. Jag tillverkar egen kallrörd tvål. En sort för kroppen och en för håret. Jag har provat mig fram till ingredienser som passar mig optimal, det mesta odlar jag själv. 
    Det tog några veckor för håret att ställa om men nu har jag och min familj bara använt detta i 3 år med bra resultat. Dessutom minskar vi miljöavtrycket. 
    vi använder linfröolja i hår och hud vid behov. Vi gör också egna krämer av egen bivax och ringblommor. 

Det är inte så tidskrävande då jag kan tillverka stora mängder på ett par timmar.

Detta tycker jag låter väldigt intressant! Vad har du för typ av hår och hur blir det av denna behandling? Vad har du för ingredienser i den kallrörda tvålen? 
  • Anonym (Egen väg)
    Mkay skrev 2025-01-04 08:58:36 följande:
    Detta tycker jag låter väldigt intressant! Vad har du för typ av hår och hur blir det av denna behandling? Vad har du för ingredienser i den kallrörda tvålen? 

Grunden är alltid lut och fett. Sedan kan man välja fetttyp efter behov. Animaliska fetter upplever jag som mest mjukgörande. Jag har tillgång till vildsvinsfett så det använder jag ihop med olika vegetabiliska oljor. TvåL som man vill ska ha en mer kraftigt rengörande effekt kan göras på kokosfett( brasklapp för klimatpåverkan) Jag odlar  honungsört och har det i min hårtvål då det är bra för hårbotten. Kan man inte framställa etiska oljor själv så finns det att köpa.  I min kroppstvål har jag mycket salt och aktiv kol.  I ansiktstvålen har jag rosor. Jag tvättar hår och kropp varje morgon eftersom att jag tränar. Håret blir inte fett om jag blir sjuk och duschar mer sällan och jag behöver aldrig deodorant längre ( tror det beror på saltet i kroppstvålen. 

Hur återfettande vs avfettande en tvål ska vara beror på procenthalten lut. Finns mycket nybörjarrecept på nätet. När man väl kan processen så är det lätt att experimentera. 

Jag tillverkar även eget diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel mm med samma grundprinci.

Mitt hår är blont och blev lätt slitet. Speciellt då jag är 40+ och lider av anemi i perioder ( dessutom ofta 0 i ferritin, är under behandling) Nu har jag bra volym i håret och det känns tjockare. 

• Mkay
    Anonym (Egen väg) skrev 2025-01-04 09:15:34 följande:

Grunden är alltid lut och fett. Sedan kan man välja fetttyp efter behov. Animaliska fetter upplever jag som mest mjukgörande. Jag har tillgång till vildsvinsfett så det använder jag ihop med olika vegetabiliska oljor. TvåL som man vill ska ha en mer kraftigt rengörande effekt kan göras på kokosfett( brasklapp för klimatpåverkan) Jag odlar  honungsört och har det i min hårtvål då det är bra för hårbotten. Kan man inte framställa etiska oljor själv så finns det att köpa.  I min kroppstvål har jag mycket salt och aktiv kol.  I ansiktstvålen har jag rosor. Jag tvättar hår och kropp varje morgon eftersom att jag tränar. Håret blir inte fett om jag blir sjuk och duschar mer sällan och jag behöver aldrig deodorant längre ( tror det beror på saltet i kroppstvålen. 

Hur återfettande vs avfettande en tvål ska vara beror på procenthalten lut. Finns mycket nybörjarrecept på nätet. När man väl kan processen så är det lätt att experimentera. 

Jag tillverkar även eget diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel mm med samma grundprinci.

Mitt hår är blont och blev lätt slitet. Speciellt då jag är 40+ och lider av anemi i perioder ( dessutom ofta 0 i ferritin, är under behandling) Nu har jag bra volym i håret och det känns tjockare. 

Okej tack för din input och grym du är som fixar allt själv! Sånt här vill jag verkligen hålla på med, känns bra för kroppen/håret, själen, miljön och plånboken - ja allt. Får bli när jag inte dras med sömnlösa nätter pga bebis och är klar med de största renoveringarna i huset, en liten bit in i framtiden när man har mer ork :)
Svar på tråden Torrt och livlöst hår