• Anonym (Akut)

Akut hjälp behövs! Hur får jag ihop 50 000 kr snabbt?

Hej alla

Jag är i en väldigt svår situation just nu och behöver verkligen era tips och råd. Jag måste få ihop 50 000 kr men har inte möjlighet att ta lån. Tyvärr har jag varken vänner eller familj som kan hjälpa mig. 

Min nuvarande situation är ohållbar och det känns som att jag har få alternativ. Jag är väldigt begränsad i mina möjligheter. Jag har tänkt på crowdfunding, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att nå ut på bästa sätt. Det finns inget utrymme för att vänta heller. Finns det några andra alternativ eller kreativa lösningar jag kanske inte har tänkt på?
    Kanske har någon av er erfarenheter av liknande situationer eller känner till plattformar där man kan be om hjälp? Eller andra sätt att snabbt kunna samla in pengar? Det bara måste gå på något sätt.

Jag tar emot alla förslag och råd jag kan få, oavsett hur små de må tyckas. Tack på förhand för er hjälp ? jag uppskattar det verkligen!
  • Svar på tråden Akut hjälp behövs! Hur får jag ihop 50 000 kr snabbt?
  • Anonym (Sanna)
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 23:39:25 följande:
    Det är kriser man har kreditkort till, om man inte använder det dagligdags. Konstigt du inte förstår det. Försökte faktist vara hjälpsam. Jag skulle aldrig vilja vara utan den trygghet ett kreditkort faktist kan ge i krissituationer.

Tycker du inte något är ett bra råd kan du ju försöka uttrycka det lite trevligare nästa gång.
    Fast TS måste använda det dagligen, hon har inga andra pengar. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 00:21:32 följande:
    Och du vet exakt vad som är rätt i TS situation?...  Kvinnojouren kan inte lösa allt utan TS kanske behöver pengar. Vilket hon då fått råd kring. 
    Att dra på sig skulder är inget bra råd. 
  • Anonym (Klara)
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 23:39:25 följande:
    Det är kriser man har kreditkort till, om man inte använder det dagligdags. Konstigt du inte förstår det. Försökte faktist vara hjälpsam. Jag skulle aldrig vilja vara utan den trygghet ett kreditkort faktist kan ge i krissituationer.

Tycker du inte något är ett bra råd kan du ju försöka uttrycka det lite trevligare nästa gång.
    Skulle aldrig nyttja ett kreditkort om jag så var totalt urfattig. Skapar bara mer problem. 

TS behöver börja jobba och få en inkomst. Det är det enda vettiga sättet. Ska hon skaffa lägenhet så behöver hon ha en stadig inkomst varje månad.
  • Tow2Mater
    Anonym (Klara) skrev 2025-01-05 10:10:45 följande:
    Skulle aldrig nyttja ett kreditkort om jag så var totalt urfattig. Skapar bara mer problem. 

TS behöver börja jobba och få en inkomst. Det är det enda vettiga sättet. Ska hon skaffa lägenhet så behöver hon ha en stadig inkomst varje månad.
    Som sjukskriven med ett jobb i grunden antar jag hon har en inkomst, och kontakt med vården for att kunna komma tilbaka till jobb asap.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-05 09:35:08 följande:
    Att dra på sig skulder är inget bra råd. 
    Det beror helt på situationen. Om man t ex blir misshandlad så är det nog att föredra att ha en skuld framför att behöva stanna kvar. Banken kommer inte utsätta henne för psykisk eller fysisk misshandel om det skulle bli svårt att betala tillbaka.
  • Anonym (Klara)
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 14:17:57 följande:
    Som sjukskriven med ett jobb i grunden antar jag hon har en inkomst, och kontakt med vården for att kunna komma tilbaka till jobb asap.
    Då så, då borde hon ha råd att skaffa lägenhet och klara sig själv. Eller vart har pengarna tagit vägen? kan man undra
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 15:09:44 följande:
    Det beror helt på situationen. Om man t ex blir misshandlad så är det nog att föredra att ha en skuld framför att behöva stanna kvar. Banken kommer inte utsätta henne för psykisk eller fysisk misshandel om det skulle bli svårt att betala tillbaka.

Blir TS misshandlad? Trodde det var hennes situation vi diskuterade. 

Det finns bättre lösningar. 

• Tow2Mater
    Anonym (Klara) skrev 2025-01-05 15:39:05 följande:
    Då så, då borde hon ha råd att skaffa lägenhet och klara sig själv. Eller vart har pengarna tagit vägen? kan man undra
    Det kan ju TS svara på, men det kan ju vara så att hennes inkomst går in på ett gemensamt konto och direkt går till att betala del av hyra etc, och hon därfor inte har tillgång till några pengar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-05 15:40:24 följande:

Blir TS misshandlad? Trodde det var hennes situation vi diskuterade. 

Det finns bättre lösningar. 

Jag uppfattade det som att TS är utsatt på något sätt i sin relation.

Om du har bättre lösningar så lägg gärna fram dem.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 20:03:26 följande:
    Jag uppfattade det som att TS är utsatt på något sätt i sin relation.

Om du har bättre lösningar så lägg gärna fram dem.
    Jag har redan skrivit råd till TS. Bättre råd än att ta lån, som du har föreslagit.
  • Anonym (Akut)

Hej alla. 
    Jag har inte löst min situation än. Jag får ingen hjälp från socialtjänsten. Jag kan och vill inte ta några lån eller krediter så det är uteslutet. Jag har "tvingats" börja jobba igen halvtid. Fast jag egentligen känner mig allt annat än psykiskt redo så har jag inget val. Jag har försökt precis allt jag kan tänkas komma på för att lösa det men kommer ingenstans. Vi har barn tillsammans. Vi har ett gemensamt konto pengarna jag får kommer in till. Jag är körd på alla sätt och känner att jag förlorat hela mig själv och mitt liv. Jag vill inte ge upp men jag känner verkligen inget hopp eller ser ljuset i tunneln.. hur kan man sig helt handfallen och känna sig helt utlämnad i landet lagom...finns det verkligen inget jag kan göra.. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Akut) skrev 2025-01-16 11:30:16 följande:

Hej alla. 
    Jag har inte löst min situation än. Jag får ingen hjälp från socialtjänsten. Jag kan och vill inte ta några lån eller krediter så det är uteslutet. Jag har "tvingats" börja jobba igen halvtid. Fast jag egentligen känner mig allt annat än psykiskt redo så har jag inget val. Jag har försökt precis allt jag kan tänkas komma på för att lösa det men kommer ingenstans. Vi har barn tillsammans. Vi har ett gemensamt konto pengarna jag får kommer in till. Jag är körd på alla sätt och känner att jag förlorat hela mig själv och mitt liv. Jag vill inte ge upp men jag känner verkligen inget hopp eller ser ljuset i tunneln.. hur kan man sig helt handfallen och känna sig helt utlämnad i landet lagom...finns det verkligen inget jag kan göra.. 

Jo, det finns en sak du kan göra. Du kan ringa till banken eller gå in på internetbanken och skapa ett eget lönekonto. Det kan din man inte hindra dig från att göra. 

Vad är det som är dåligt i er relation?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Akut) skrev 2025-01-16 11:30:16 följande:

Hej alla. 

Har du pratat med någon kvinnojour? Kyrkan?
  • Emiz

Jag tror inte 50.000 är en lösning på detta problem. Har du ens en lägenhet än? Isf, 50.000 räcker inte länge för hyror, mat osv. Du har ju ändå en form av inkomst. Säger som många andra boka tid hos socialtjänsten och be dem ge dig råd och hjälp hur du ska gå vidare, samt ev kvinnojour som flera nämnt.

Ifall du har en enda person du kan tänka dig kontakta, fråga ifall du kan få sova där ett tag, sedan kom igång med jobb. Du kan hyra andrahands lägenhet tills du kommer på fötter, eller hyra ett rum någonstans. Börja där. Sedan jobbar du dig fram till det liv du vill leva. Men tycker verkligen inte du ska ta några lån.

• Anonym (Sälj)

Hitta eller skapa saker som du kan sälja; möbler, pokemon kort, allt möjligt. Leta efter ett enkelt jobb. Du kanske kan snickra ihop möbler och sälja. 

Svar på tråden Akut hjälp behövs! Hur får jag ihop 50 000 kr snabbt?