• Anonym (A)

Intelligens och konsten att bli tänd

Det sägs att för att tända en kvinna så måste man först få henne att tända via hjärnan dvs kvinnor är mer komplexa för att dom ska bli intresserade av sex än män.

Så nu är frågan... I ett längre förhållande är det mer troligt att sexet kommer avta snabbare om inte mannen är mer kreativ än genomsnittsmannen ifall kvinnan är över eller betydligt över genomsnittspersonen i intelligens?

• Svar på tråden Intelligens och konsten att bli tänd
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-03 18:19:14 följande:
    Duger IQ 136? Jag har aldrig försökt testa mig för medlemskap hos Mensa tyvärr.
    Var kommer siffran 136 ifrån?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 23:12:01 följande:
    Var kommer siffran 136 ifrån?
    Ett IQ-test så klart.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-04 10:15:43 följande:
    Ett IQ-test så klart.
    Är det inte ett riktigt övervakat officiellt test eller taget hos psykolog eller liknande så säger inte det så mycket... 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 10:25:13 följande:
    Är det inte ett riktigt övervakat officiellt test eller taget hos psykolog eller liknande så säger inte det så mycket... 
    ...och det är en väldigt bra beskrivning av situationen. Var det något mer du undrade eller är du bara chockad över att någon på FL har över medel i intelligensnivå? Jag trodde att det var sådana personers svar du efterfrågade iaf.
  • Anonym (sweet dreams)

Begåvning gör nog i första hand att man bättre känner sig själv och kan starta igång sin tändning, om det behövs lite kickstart i en lång relation.

Men förr eller senare är variationerna uttömda (både det som tolereras och det som är praktiskt/ekonomiskt rimligt) och det är då utmaningen börjar.

• Anonym (Ghjkl)
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 23:10:37 följande:
    Jag googlade och hittade en undersökning som visat att folk med högre intelligens tog längre tid på sig innan dom hoppade i säng med någon, kanske för att man funderar igenom det hela mer än nån som är mer spontan. Jag hittade dock ingenting om att kvinnor med högre intelligens var mer/mindre eller exakt som genomsnittspersonen vad gällde sexfrekvens i ett längre förhållande vilket gjorde mig nyfiken. För det inte skulle förvåna mig om kvinnor som är mer tänkande och kanske ev mindre spontana också kan bli mer uttråkade i och med att dom redan lärt sig alla "mönster" som sker i samband med sex i ett längre förhållande. 

Du nämner att du är väldigt sexuell och behöver sex, men inte finner män attraktiva så ofta... Har du varit i nåt längre förhållande där du då haft tillgång till sex och har frekvensen hållit i sig? 
    Ja, jag har rätt hög sexdrift med en partner. Nu har jag bara två långa förhållanden bakom mig, men har nu svårt att hitta en partner. Jag har inte svårt att få män, men svårt att själv bli intresserad. 
  • Anonym (Ghjkl)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 10:25:13 följande:
    Min siffra kommer från en psykolog fö.
  • Dimisi

Jag tror det är tvärtom. En intelligent kvinna är troligen mer målinriktad och analytisk än genomsnittet, vilket innebär att hon ser till att alla delar av livet ger utdelning. Ingen vill väl ha en kärleksrelation utan passion? Ändå verkar många acceptera det i flera år och hoppas på att det ska bli bättre av sig självt. Men det tror jag främst är människor som saknar driv och kanske självförtroende, och har svårt för att både analysera och kommunicera.

• Dimisi

Att lusten startar i hjärnan handlar ingenting om att den ena parten måste fundera ut något kreativt eller bryta mönster. Det handlar om att personerna ska MÖTAS i hjärnan. T ex att man känner sig förstådd i ett resonemang eller i sina känslor, men även blir förflyttad i ståndpunkt eller sinnesstämning genom det gensvar partnern ger. 

• Anonym (sweet dreams)
    Dimisi skrev 2025-01-06 04:34:15 följande:

Att lusten startar i hjärnan handlar ingenting om att den ena parten måste fundera ut något kreativt eller bryta mönster. Det handlar om att personerna ska MÖTAS i hjärnan. T ex att man känner sig förstådd i ett resonemang eller i sina känslor, men även blir förflyttad i ståndpunkt eller sinnesstämning genom det gensvar partnern ger. 

Först är det attraktion och då sprakar det bara man rör vid varandra eller tänker på varandra.

Men det där falnar vanligen efter en tid (kan vara månader, kan vara många år) och då får man börja jobba för det. Ett liv är långt och mycket kan hända som gör att man ser annorlunda på varandra än från början.

Kroppar har också sina mönster och variationer, särskilt kvinnans.

Med en viss hormonstatus är jag en inkarnation av Gaia och Venus med begäret hos Messalina. Mitt kön är en magnetisk puls som strålar ut och försöker sluka allt av mankön för att skapa liv och hylla fertiliteten.

Med andra parametrar är jag lika intresserad av sex som man är av en slät bulle till fikat. Varför, liksom? Det finns semlor. Ska du ha lite mer kaffe?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 11:31:27 följande:

Alltså förtydligande... Jag är inte ute efter åsikter om alla kvinnor utan just kvinnor med högre intelligens än genomsnittet, låt säga kvinnor som är medlemmar i Mensa för att göra saken ännu enklare. 

Och som alltid, om man inte förstår det, så generaliserar frågan till viss del för alla är så klart olika, men jag är ute efter om det finns vissa mönster. Om man inte ens förstår att frågor på ett sånt här forum vanligtvis generaliserar så svara inte på den här frågan...

Anonym (Anna) skrev 2025-01-03 10:37:33 följande:

Det varierar från kvinna till kvinna men rent generellt är både intelligens och kreativitet förstås positiva egenskaper

Jag svarade i egenskap av högintelligent. Som sagt, ju mer intelligent och kreativ du är desto bättre, men hur ofta man vill ligga i en relation avgörs av fler saker än mannens egenskaper - och av mannens egenskaper är det ju inte enbart dessa två som spelar in. De är kanske inte ens de viktigaste.

Angående din studie så betyder inte ett samband mellan IQ och hur länge man väntar med sex, nödvändigtvis att personer med iq på Mensanivå väntar längre med sex. Sedan är den där typen av studier ofta gjorda på amerikanska collegeelever vilket är en helt annan urvalsgrupp än vuxna svenska kvinnor. 
Svar på tråden Intelligens och konsten att bli tänd