Anonym (den tänkande narcissisten) skrev 2025-01-08 07:50:22 följande:
Men herregud! Jag tyckte min far var knäpp som tyckte att en rimlig reaktion på att snubbla lite över min halvsysters barncykel var att gapa och skrika en halvtimme och kasta upp den på taket på huset där den fick ligga nån vecka tills han bestämde att den fick tas ner igen, men det där låter ännu värre.
Fast det oberäkneliga var läskigast. En gång råkade jag och kusinen panga en ruta av misstag (det var pappa som utmanade oss att klättra runt på byggställni ngar runt huset för han tyckte vid skulle tuffa till oss- bra övning liksom att veta tt om man trillar ner så bryter man ett ben) och då reagerade han knappt allls.
En annan gång la jag smörlocket på matbordet istället för på diskbänken och då var det jordens undergång...
Min mamma kunde också vara obehagligt oberäknelig. Storasyster kunde komma undan med mycket (mobbning, stöld, olämpligt sexuellt beteende mm.), mamma hade ursäkter för väldigt mycket av min systers problematik. För mig och småsyskonen kunde det räcka med att vi råkade säga något just när hon tänkte säga något för att raseriutbrottet skulle vara ett faktum.
Ibland kunde hon vara förvånansvärt förlåtande, jag som var van vid att behöva be om ursäkt för att jag existerade, men mamma kunde ibland bara skratta bort att jag t ex råkade stanna ute för länge när jag lovat mamma att vara hemma innan 22:00. En månad senare kunde hon bestämma sig för att straffa mig.
Mamma var väldigt impulsiv, för att inte säga gränslös, men eftersom hon var sådär karismatisk som narcissister ofta är så kom hon undan med mycket. Hon hade inte mycket till övers för introverta, eftertänksamma personer som håller sig till sociala regler. Storasyster fick beröm av mamma för att hon tog mycket plats och gjorde precis vad hon själv kände för, och det var nog något mamma såg i sig själv också. Problemet var bara det att storasyster inte tjänade något på sina översittarfasoner på samma sätt som mamma gjorde. Det var något mamma inte kunde acceptera och istället ansåg hon att det var storasyster som var offret och resten av oss skulle straffas för att storasyster inte lyckades i livet.