När det okej att ge upp på att ge ditt barn bröstmjölk (genom amning/pumpning)?
Jag behöver lite råd om amning - alternativt bröstmjölkersättning - för att jag känner mig utmattad men kan inte skaka den känslan att jag är en inkompetent mamma om jag väljer att sluta ge min son bröstmjölk. Fungerar det att man slutar ge bröstmjölk efter 4-5 veckor?
Vår son är bara fyra veckor gammal och för varje vecka har jag fått byta matningssätt. Första veckan var vi på neonatal pga en infektion och där kombinerade vi amning, pumpning, sondmatning och ersättning. Andra vecka fick han kolik och vi fick kombinera amning med pumpning så att han får i sig maten (det tog allt tid på dagen och man gjorde inget annat förrutom att mata honom). Tredje vecka fick vi byta till att pumpa exklusivt för att hans kolik blev värre och han kunde inte vara lugn tillräckligt länge för att amma. Fjärde vecka upptäckte också att hans mage blir stenhård efter att ha fått i sig bröstmjölk. Han har fått sempers magdroppar och minifom men det har fungerat minimalt. Nu in på femte vecka har BM rekommenderat att jag går på en mjölkfri kost och pumpa ny runda av bröstmjölk och ger honom bröstmjölksersättning i kombination för att se om det underlättar för hans mage.
Det har varit tufft att behöva byta så här varje vecka och pga oregelbundna pump tider så har jag varit på väg att få mjölkstockning så många gånger. Vad gör man i en sådan situation?