• Anonym (Undrande)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
  • Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-07 11:47:47 följande:

Jag tänker att RIKTIGT dyra i drift blir ju Inte barnen förrän i tonåren! Småttingar kan ärva kläder och bryr sig inte om mode och märken! 

Då får de antingen få men dyrare klädesplagg, eller fler och billigare.

Det funkade kalasbra för oss.
  • Anonym (Vic)
    Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:16:54 följande:
    Vänta tills ditt barn blir tonåring och bara vill ha vissa märken på kläderna och samtidigt håller på med en idrott på högre nivå där bara skorna kan kosta flera tusen kronor. 
    Jag har ett yngre barn som är oerhört förtjust i löpning, och löparskor till henne kostar i alla fall 700 kronor. Det går åt i alla fall två par per säsong, eftersom fötterna växer. Jag ser inte fram emot tonåren...
  • Spucks
    Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:16:54 följande:
    Vänta tills ditt barn blir tonåring och bara vill ha vissa märken på kläderna och samtidigt håller på med en idrott på högre nivå där bara skorna kan kosta flera tusen kronor. 
    Du verkar vara av uppfattningen att barn måste få allt de vill ha. Så är inte fallet.

Och vilka idrottsskor kostar flera tusen kronor? Dessutom: när barn har uppnått en så hög nivå i en idrott att de behöver professionella skor, är de oftast i en ålder där de inte växer så snabbt längre. Så då behöver man inte längre nya skor flera gånger per år.
  • Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 18:52:37 följande:
    Du verkar vara av uppfattningen att barn måste få allt de vill ha. Så är inte fallet.

Och vilka idrottsskor kostar flera tusen kronor? Dessutom: när barn har uppnått en så hög nivå i en idrott att de behöver professionella skor, är de oftast i en ålder där de inte växer så snabbt längre. Så då behöver man inte längre nya skor flera gånger per år.
    Mina senaste löparskor gick på 2400 kr.

Det går klart att hitta billigare men då får jag ont och det är inte billigt...

Ungdomar som sportar på högre nivå kostar alltså en hel del.
  • Anonym (Liza)

Jag har fått ett snitt på 4200 per månad när jag lagt ihop alla våra inköp i matbutik + utemat för mig och en tonårsdotter. Äter hon ute själv med kompisar betalar hon med fickpengar så det är inte med. Schampo och sånt beställer vi på apotea så det är inte med. Alla mina luncher är med, oftast lagar jag matlådor men ibland köper jag nåt färdigt. Hon får ju gratis skollunch.

Nu är vi bara två, men vi snålar inte direkt och äter en del hel- och halvfabrikat med. Mjölk brukar vi köpa en 1,5-liters med längre hållbarhet, håller tre veckor och det är ungefär vad det tar för oss att förbruka den. Dricker nästan alltid vatten till maten. Frukt och grönt efter säsong, begränsat med kött, billiga butiker (Lidl och Willys). Lite slarvigt planerade middagar, det hade nog gått att leva dubbelt så många på den matbudgeten. Men det hade krävt planering och eftertanke förstås.

• Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 18:52:37 följande:

Lägger till att löparskor för mängdträning har en hållbarhet på ca 120-140 mil- sen bör de bytas enligt handeln.

Nu vet jag nog inte någon som slaviskt håller sig till det men de blir stumma och inte lika bra efter ett tag när man använder dem.

Som kuriosa använder barn som tränar balett 2-3 par pointeskor årligen, i USA kostar de 400 USD paret. Professionella dansare slänger dem senast efter 1-2 veckor, och New York City- balettens dansare förbrukar 7000 par skor om året.

Det är skillnad på sport och sport vad gäller skor.
  • Spucks
    Anonym (Skafferiet) skrev 2025-01-07 19:26:47 följande:
    Lägger till att löparskor för mängdträning har en hållbarhet på ca 120-140 mil- sen bör de bytas enligt handeln.

Nu vet jag nog inte någon som slaviskt håller sig till det men de blir stumma och inte lika bra efter ett tag när man använder dem.

Som kuriosa använder barn som tränar balett 2-3 par pointeskor årligen, i USA kostar de 400 USD paret. Professionella dansare slänger dem senast efter 1-2 veckor, och New York City- balettens dansare förbrukar 7000 par skor om året.

Alltså nu pratar vi väldigt hög nivå. Det är nog inte det konsumentverket räknar med, för då hade kostnaderna de angett varit ännu högre, för det finns ju musiker som har instrument värda en halv miljon.
    Konsumentverkets beräkning handlar väl om genomsnittliga personer i Sverige, inte om extremer.
  • Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 19:46:33 följande:
    Alltså nu pratar vi väldigt hög nivå. Det är nog inte det konsumentverket räknar med, för då hade kostnaderna de angett varit ännu högre, för det finns ju musiker som har instrument värda en halv miljon.
    Konsumentverkets beräkning handlar väl om genomsnittliga personer i Sverige, inte om extremer.
    Jo, men redan på nivån barnbalett ska de alltså ut med 1200 USD /år för enbart  skor. 

I Sverige lär hockeyutrustning vara bland det dyraste och kostar betydligt mer än det som Konsumentverket anger.
  • Spucks
    Anonym (Skafferiet) skrev 2025-01-07 19:51:09 följande:
    Jo, men redan på nivån barnbalett ska de alltså ut med 1200 USD /år för enbart  skor. 

I Sverige lär hockeyutrustning vara bland det dyraste och kostar betydligt mer än det som Konsumentverket anger.

Nåja ... det är tveksamt att man behöver lägga ut så mycket pengar på barnballett. Jag tror inte man ska ta USA som mått ;)

Min syster gick på balett i flera år som barn och tills hon var ungefär 13. Det var rätt seriöst, en av de strängaste och bästa skolor i Österrike. Och jag kan garantera dig att de inte behövde svindyra skor. Det tar tom rätt lång tid innan man tränar med sådana riktiga spetsskor.

• Studentpappa
    Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:15:07 följande:
    Det är ju skillnad att köpa till en vuxen som har vuxit klart. Då kan man ju lägga ner mer pengar om det är ett stort intresse.

Själv hyr jag utrustning till min unga tonåring som fortfarande växer, men köpte förstås nya skidkläder på rabatt 20% från KappAhl och det gick på 1000 kr ungefär. Ulltröja har han redan (Ralph Lauren, men värmer bra ändå) och ullstrumpor har han också sedan tidigare. Han frös inte alls och hade jättekul i backarna. 
    Klart man kan hyra för enstaka tillfällen. Bor man i närheten av backar och kan åka en vanlig vardagkväll behöver barnen egen utrustning.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Skafferiet) skrev 2025-01-07 19:26:47 följande:

Det beror ju helt på hur man springer och hur mycket man väger. Min erfarenhet som långdistanslöpare är att skorna håller mellan 50-120 mil för mig i alla fall. Men som sagt är det ganska olika.

Jag tycker om att den här tråden fortfarande håller liv och berör. Blir ju ganska ofta helt från huvudämnet men tycker att det är intressant ändå. Jag har definitivt lärt mig saker genom att läsa denna tråd.
    Trots att de flesta har anonyma svar tycker jag ändå att nivån hålls. Fortsätt så allihopa! 👍🏻
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.