• Anonym (Ts)

Lekhjälm med grönt spänne åt barn med stort huvud?

Behöver tips. Vill ha hjälm åt min treåring när han ska åka pulka och skridskor och liknande - med grönt spänne givetvis. 

Men! Jofas lekhjälm i stl M som ska gå till 55,5 funkar inte med fodret i och utan är det PRECIS att den går på, men då blir det ju också kallt snabbt nu.

Vad finns för större modeller? Vill inte ha utan grönt spänne.

• Svar på tråden Lekhjälm med grönt spänne åt barn med stort huvud?
  • Anonym (Lisa)

Vad är grejen med grönt spänne? Har du googlat? Funkar inte vanlig hjälm för dessa aktiviteter? De finns i så fall masskor i butik som man kan öppna o spänna åt osv. Skridskor osv kan man ju slå sig rejält om man halkar. Vet dock inte riktigt vad lekhjälm är🤔 har en mjuk hjälp till min 11 månaders för lära sig gå man de kan inte vara sådan du menar.

• elmadumle

En hjälm med det gröna spännet ska ju lossna om barnet blir hängandes i tex en gren eller liknande, den ska inte användas vid pulkaåkning, skridskoåkning, då ska hjälmen sitta kvar vid ett fall.

• Spucks
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-04 17:14:00 följande:

Vad är grejen med grönt spänne? Har du googlat? Funkar inte vanlig hjälm för dessa aktiviteter? De finns i så fall masskor i butik som man kan öppna o spänna åt osv. Skridskor osv kan man ju slå sig rejält om man halkar. Vet dock inte riktigt vad lekhjälm är🤔 har en mjuk hjälp till min 11 månaders för lära sig gå man de kan inte vara sådan du menar.

Grönt spänne öppnas när man drar i den, dvs. barnen kan inte strypas med en sådan. Men varför har man en hjälm för att lära sig gå?
  • Anonym (Lisa)
    Spucks skrev 2025-01-04 20:41:10 följande:
    Grönt spänne öppnas när man drar i den, dvs. barnen kan inte strypas med en sådan. Men varför har man en hjälm för att lära sig gå?
    Jaha okej vilken bra hjälm👍 då lärde jag mig något genom att fråga:). Han har ramlat så himla mycket och slagit sig. Ganska vild. Så ibland sätter jag på denna. Alltså inte jämt utan typ när man lagar mat och kanske inte hinner fånga honom osv. Klart de slår sig ändå ibland det hör ju till men den används ibland som sagt. Den är praktisk. Den är i tyg och mjuk. 
  • Anonym (Lisa)
    elmadumle skrev 2025-01-04 20:28:48 följande:

En hjälm med det gröna spännet ska ju lossna om barnet blir hängandes i tex en gren eller liknande, den ska inte användas vid pulkaåkning, skridskoåkning, då ska hjälmen sitta kvar vid ett fall.

Men vad bra! När brukar dessa hjälmar användas? Självklart bra om hjämlen sitter kvar vid cykling, skridskoåkning osv.
  • Spucks
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 10:25:45 följande:
    Jaha okej vilken bra hjälm👍 då lärde jag mig något genom att fråga:). Han har ramlat så himla mycket och slagit sig. Ganska vild. Så ibland sätter jag på denna. Alltså inte jämt utan typ när man lagar mat och kanske inte hinner fånga honom osv. Klart de slår sig ändå ibland det hör ju till men den används ibland som sagt. Den är praktisk. Den är i tyg och mjuk. 
    Jag skulle vara försiktigt med en sådan hjälm, om inte barnläkaren har sagt att ditt barn ska ha den.
    Barn lär sig hur de ska bete sig bland annat genom att ta reda på vad de INTE ska göra, tex. genom att göra något, slå sig och får ont. De lär de sig att det de just gjorde kanske inte var så bra, för det ledde till smärta. Med en hjälm som förhindra denna smärta lär de sig inte det, vilket kan bli farligt längre fram, när de inte använder hjälmen längre.
  • Spucks
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 10:28:47 följande:
    Men vad bra! När brukar dessa hjälmar användas? Självklart bra om hjämlen sitter kvar vid cykling, skridskoåkning osv.
    Även hjälmar med grönt spänne sitter såklart kvar om man ramlar, annars vore de ju meningslösa. De finns eftersom det har hänt att barn stryptes av hjälmar, när de har hjälmar på sig när de leker. Tex. så sätter de på hjälmen för att cykla, springa av cykeln och klättrar i ett klätterställe, fastnar någonstans med hjälmen och stryps. Med grönt spänne kan de inte strypas, för den öppnas om någon/något dra i den.
    Fast även med grönt spänne tycker jag att det viktigaste är att vara noga med att barnen tar av sig hjälmen om de går över till en annan aktivitet och tar på sig igen när de fortsätter med "hjälm-aktiviteten".
  • Anonym (Lisa)
    Spucks skrev 2025-01-05 10:40:24 följande:
    Jag skulle vara försiktigt med en sådan hjälm, om inte barnläkaren har sagt att ditt barn ska ha den.
    Barn lär sig hur de ska bete sig bland annat genom att ta reda på vad de INTE ska göra, tex. genom att göra något, slå sig och får ont. De lär de sig att det de just gjorde kanske inte var så bra, för det ledde till smärta. Med en hjälm som förhindra denna smärta lär de sig inte det, vilket kan bli farligt längre fram, när de inte använder hjälmen längre.
    Förstår hur du menar men användar den som sagt långt ifrån hela tiden. Berättade om den för BVC hon hade inget dåligt att säga om den. Jag håller med. De lär sig när de ramlar och genom smärtan och så vidare och han har som sagt ramlat väldigt mycket och blir bara mer och mer duktig på hur han ska bete sig osv. Jag vill gärna ha på den ibland när jag lagar mat, dammsuger och så vidare. Men är helt med på vad du säger.
  • Anonym (Ts)
    Fast här flikar jag in. Vi hade en sån till mitt första barn som försökte lära sig gå vid 7 mån genom att ställa sig mitt på golvet och försöka springa direkt åt olika håll tills han vurpade rätt in i vad som stod närmast.

Mitt andra barn behövde den inte, han gjorde en mer försiktig resa från kryp till gående. Absolut med vurpor men inte på något vis lika som äldstas kraschteknik.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2025-01-05 10:43:50 följande:
    Även hjälmar med grönt spänne sitter såklart kvar om man ramlar, annars vore de ju meningslösa. De finns eftersom det har hänt att barn stryptes av hjälmar, när de har hjälmar på sig när de leker. Tex. så sätter de på hjälmen för att cykla, springa av cykeln och klättrar i ett klätterställe, fastnar någonstans med hjälmen och stryps. Med grönt spänne kan de inte strypas, för den öppnas om någon/något dra i den.
    Fast även med grönt spänne tycker jag att det viktigaste är att vara noga med att barnen tar av sig hjälmen om de går över till en annan aktivitet och tar på sig igen när de fortsätter med "hjälm-aktiviteten".
    Exakt så. Hjälmen sitter ju kvar om man ramlar, men inte om man blir hängande i den. Och det är bra när man har ett aktivt barn som vill byta aktivitet fort. Såklart ska man ju ta av den, men barn är ju inte alltid helt med perfekt konsekvenstänk och reflektion.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-05 16:00:06 följande:
    Fast här flikar jag in. Vi hade en sån till mitt första barn som försökte lära sig gå vid 7 mån genom att ställa sig mitt på golvet och försöka springa direkt åt olika håll tills han vurpade rätt in i vad som stod närmast.

Mitt andra barn behövde den inte, han gjorde en mer försiktig resa från kryp till gående. Absolut med vurpor men inte på något vis lika som äldstas kraschteknik.
    Precis. Hade inte på min äldsta heller. Men min yngsta är helvild och farlig. Så ibland ja.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 16:11:06 följande:
    Precis. Hade inte på min äldsta heller. Men min yngsta är helvild och farlig. Så ibland ja.
    Ja. Den typen av hjälmar har nytta när man har den vildare sortens barn. Och det vet man när man har. Min äldsta ramlade också inte genom att sätta sig på rumpan som många gör, han föll raklång och tog emot med huvudet ibland utan annan dämpning. Då var jag tacksam för hjälmen. Idag är han bra motoriskt - han ville vara helt enkelt innan han kunde fysiskt som bebis. 

Men angående lekhjälm letar jag fortfarande, det verkar inte som många tillverkare tänker på att en del barn har större huvuden än andra alltså.
  • Anonym (Lisa)

Vad har han för huvudomfång? Finns den inte i L då?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 20:22:11 följande:

Vad har han för huvudomfång? Finns den inte i L då?

Jag vet faktiskt inte men den vi köpte var i M upp till 55,5 cm enligt tillverkaren men den funkade inte. L h den finns inte i L. Jag är också rätt säker att han inte har över 55,5 cm så något är skumt i inställningen.
  • Anonym (Bell)

Vi tog loss det gröna spännet från den urvuxna hjälmen och satte på den nya. Finns ingen urvuxen hjälm så hittar ni kanske nån på loppis som ni kan ta spännet från. 

• Anonym (X)
    Men du, barn slår sig på andra ställen än huvudet om de ramlar. 

Huvudet är den viktigaste kroppsdelen att inte skada. 
Svar på tråden Lekhjälm med grönt spänne åt barn med stort huvud?