• Anonym (flundran)

Gulligt eller bara ouppfostrat? Hundar på youtube/tiktok

Ibland när jag scollar ramlar jag på videos/shorts med "pratiga" hundar. Det är oftast huskies. Ägarna "översätter" i text vad hundarna "säger", och det kan vara allt från att de stänger av tvn och hunden "protesterar" till att resonera med hunden om att nej, det är katternas nya säng, du har redan sängar. Och hunden "protesterar". Denna senare ramlade jag på idag.

Ibland känner jag att de är rätt gulligt. Hundar är faktiskt rätt intelligenta, huskies är up there, och huskies är förbannat pratiga i jämförelse med andra raser, jag har haft tre själv. Men ibland känner jag bara att, herregud, uppfostra era jäkla hundar! 

Vad säger ni? Gulligt eller bara ouppfostrat?

• Svar på tråden Gulligt eller bara ouppfostrat? Hundar på youtube/tiktok
  • Anonym (Flora)

Jag tänker att många såna videor är ju redigerade och filmade just för att vinka nåt på ett visst sätt, eller förstärka intrycket av en viss grej. Det är bäst att ta sånt där med en nypa salt och se det för det det är - underhållning.

• Anonym (Beror på)

Om det är ouppfostrat eller inte beror väl på hur man vill att hunden ska vara. För de människorna som filmar sina hundar är det kanske helt okej med hundar som "snackar" men nolltolerans på att tigga mat eller ligga i sängen. Vad vet jag. Jag har en vän som har ett helt gäng border collies som tävlar i vallning och allt möjligt, de är fantastiskt skärpta och "lydiga" men ballar ut fullständigt i andra situationer. En av dem äter bordsben när obevakad och en annan skriker som en stucken gris om den ser en främmande hund. Men deras matte har valt att acceptera viss olydnad och "problem" och istället lägga krutet på att ha duktiga tävlingshundar. Allt blir vad man gör det till. 

Svar på tråden Gulligt eller bara ouppfostrat? Hundar på youtube/tiktok