• Anonym (Oroliga mamman)

Kör barn i kälke bakom bilen

Min vän la ut en bild igår på sociala medier sär hon kör sin 7 åriga son bakom sin bil. Han sitter då på en kälke. Hon kör på gatan. Jag blir arg på detta oansvariga beteende men gör ingen grej av det. Inte mitt bord. Dock har hon många följare som reagerat illa på detta. Hon skiter i detta. Förvarar detta och tycker folk reagarerar "löjligt". 

Hon ringer mig. Jag säger som jag tycker. Det är farligt och väldigt onödigt. Lägger man ut bilder på det så för man räkna med reaktioner. Vi är nu osams om detta. Hon blev väldigt sur att jag inte står bakom henne i detta. Överreagerar jag? Jag tycker det ser livsfarligt ut att utsätta sitt barn för detta men jag kan ju ha fel?

• Svar på tråden Kör barn i kälke bakom bilen
    Anonym (Pulkan) skrev 2025-01-06 19:41:31 följande:

Lät ändå som en rolig idé. Men att utmana en vänskap på grund av bristande säkerhetsomdöme? Det får bara dig att verka som en empatilös människa. En satans Karen. Att avsluta en vänskap borde alltid komma med en bitter smak. Bristande säkerhetsomdömen är jättevanligt, det borde man kunna tolerera. Låter urbotta löjligt att bli osams över sådana småsaker.

Jag har inte utmanat vår vänskap. Hon frågade mig vad jag tyckte och jag svarade ärligt vad jag tyckte. Tar hon inte att jag inte tycker som hon så är det ju så. Jag kan omöjligt låtsas hålla med. Jag har inte blivit hennes vän för att alltid hålla med henne i allt. Det är inte vänskap för mig. Än mindre att ljuga om att man håller med för att bevara vänskapen. Jag har mina åsikter och dom står jag för. Honnhar sina och får stå för dem själv. 

Jag kommer inte anmäla henne eller säga upp bekantskapen med henne men jag kommer ju inte lämna min son där att leka utan att jag är med. 

Empatilös är jag inte. Det är det väl hpn som är som faktiskt utsätter sin son för livsfara och sedan tycker folk är löjliga och dumma som ifrågasätter. 
  • Anonym (Loppy)

Men att tolka bakom en häst med snowracer eller pulka är väl okej?

• Anonym (Pulkan)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2025-01-06 22:04:57 följande:
    Jag har inte utmanat vår vänskap. Hon frågade mig vad jag tyckte och jag svarade ärligt vad jag tyckte. Tar hon inte att jag inte tycker som hon så är det ju så. Jag kan omöjligt låtsas hålla med. Jag har inte blivit hennes vän för att alltid hålla med henne i allt. Det är inte vänskap för mig. Än mindre att ljuga om att man håller med för att bevara vänskapen. Jag har mina åsikter och dom står jag för. Honnhar sina och får stå för dem själv. 

Jag kommer inte anmäla henne eller säga upp bekantskapen med henne men jag kommer ju inte lämna min son där att leka utan att jag är med. 

Empatilös är jag inte. Det är det väl hpn som är som faktiskt utsätter sin son för livsfara och sedan tycker folk är löjliga och dumma som ifrågasätter. 
    Förlåt jag missförstod! Jag läste inte igenom hela tråden. My bad. Det jag skrev var ungefär en lika bra idé som att dra pulka med bilen. Jag håller med och det är som nämnts vid närmare eftertanke ingen rolig idé och ganska farligt med. Hoppas din kompis kan förstå det. Det låter som en god idé att inte låta någon leka med folk som leker på riskfyllda sätt. 
    Anonym (Pulkan) skrev 2025-01-06 22:19:04 följande:
    Förlåt jag missförstod! Jag läste inte igenom hela tråden. My bad. Det jag skrev var ungefär en lika bra idé som att dra pulka med bilen. Jag håller med och det är som nämnts vid närmare eftertanke ingen rolig idé och ganska farligt med. Hoppas din kompis kan förstå det. Det låter som en god idé att inte låta någon leka med folk som leker på riskfyllda sätt. 
    Ingen fara
  • Goneril
    Anonym (Pulkan) skrev 2025-01-06 19:41:31 följande:

Lät ändå som en rolig idé. Men att utmana en vänskap på grund av bristande säkerhetsomdöme? Det får bara dig att verka som en empatilös människa. En satans Karen. Att avsluta en vänskap borde alltid komma med en bitter smak. Bristande säkerhetsomdömen är jättevanligt, det borde man kunna tolerera. Låter urbotta löjligt att bli osams över sådana småsaker.

Bristande säkerhetsomdöme är tack och lov inte jättevanligt. Det förekommer dock och uppmärksammas efter dödsolyckor. Att ha en nära vän eller förtrogen som är så ansvarslös som TS kompis och så klent utrustad å huvudets vägnar är ingen som jag skulle vilja vara vän med.
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2025-01-05 12:48:53 följande:
    Som jag skrev så är det inte mitt bord vad hon väljer att göra. Hon ringde mig p.g.a folks reaktioner och frågade mig vad jag tyckte. Jag tycker det är oansvarigt och lägger man ut bilder på detta så får man räkna med reaktioner. Ska jag ljuga om min åsikt för att tycka som hon menar du? Jag har aldrig sagt vad hon ska göra ich inte göra ens. Hennes ansvar men när hon frågar om min åsikt så ger jag ju den. 
    Du har två frågor i din trådstart:

Överreagerar jag?
    Jag tycker det ser livsfarligt ut men jag kan ju ha fel?

Svar: ja, du överreagerar och nä, det var bevisligen inte livsfarligt eftersom ungarna fortfarande lever.

Sedan är det helt upp till dig hur du väljer att kommunicera med henne.
    Anonym (Bob) skrev 2025-01-07 08:05:23 följande:

Överreagerar jag?

Svar: ja, du överreagerar och nä, det var bevisligen inte livsfarligt eftersom ungarna fortfarande lever.

Okej jag har tänkt igenom detta och jag håller inte med dig. Men tack för input. Alla har vi olika tankar och tycken. 
  • Goneril
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2025-01-07 10:56:22 följande:
    Okej jag har tänkt igenom detta och jag håller inte med dig. Men tack för input. Alla har vi olika tankar och tycken. 
    Det faktum att väninnan gjort detta och dessutom låtit det gå viralt är ju allvarligt. Det kommer säkert snart fram på olika vis att du är kompis med henne, pinsamt. Bryt!  Finns några i tråden som tycker det är OK att tolka efter bil, lyssna inte på dem. 
  • Goneril

Googlade och kan lägga till: Pulka efter bil, 16-årig pojke, 2012, död,  15-årig flicka, 2024, sjukhus, kvinna 2024, sjukhus, 14-åring, svåra skallskador. Dessutom, detta är i lag förbjudet! Jag blir riktigt arg på folk som inte fattar detta! 

• molly50

Överreagerar jag?

Ända tills något händer och barnet inte överlever. 
    Är det inte bättre att ha reagerat då och förhoppningsvis få vännen att förstå innan något sådant händer?
    Goneril skrev 2025-01-07 14:15:16 följande:

Googlade och kan lägga till: Pulka efter bil, 16-årig pojke, 2012, död,  15-årig flicka, 2024, sjukhus, kvinna 2024, sjukhus, 14-åring, svåra skallskador. Dessutom, detta är i lag förbjudet! Jag blir riktigt arg på folk som inte fattar detta! 

Ja det känns väldigt tråkigt. Jag ser inte alls anledningen till att göra så. Man vet aldrig, finns många tänkbara scenarion som kan gå helt fel. En pulkabacke kan såklart också vara livsfarlig men det är långt ifrån detta. 
  • Spucks
    det var bevisligen inte livsfarligt eftersom ungarna fortfarande lever.
    Du kanske ska kolla upp definitionen av "livsfarlig".
  • Anonym

Överreagerar jag?

Jag och min syster satt hela barndomen i baksätet utan bilbälte. Ingen av oss dog, vi fick inte ens en liten skråma.
    Det anses ändå livsfarligt att åka bil utan bilbälte och därför kom en lag om att alla i bilen måste ha bilbälte. 
    Livsfarligt betyder att det finns risk att dö, inte att ALLA som gör detta dör.
Svar på tråden Kör barn i kälke bakom bilen