Anonym (Rob) skrev 2025-01-08 21:42:01 följande:
Håller inte med...
Utseendet är viktigare än man tror.
Dessutom är hon fet som 14 åring hur ska hon då blir som vuxen ...
Viktkurvan brukar stadigt gå uppåt med åldern på kvinnor.
Hahaha Du får ha den åsikten om du önskar. Det är antagligen för att du är du skälv tycker att din vikt och ditt utseende är viktigt. Jag tycker att hälsa är viktig!
Jag är kvinna och 160 cm lång och mins inte vad jag vägde när jag var 14 men i gymnasiet vägde jag nog runt 58-62 kilo. När jag passerat 20 sjönk vikten till 52-55. Ju mer jag tränade desto tyngre blev jag 😉 sedan har jag haft den vikten oavsett träning eller inte och detta för att min kropp trivs där. Jag har liten byst men stor rumpa och när jag tränar mindre så är det just där som jag blir lite större fast vikten står still eftersom att jag har mina dipper där. Samma sak när jag varit gravid, höfter och lår är det som blir större först tills kroppen är nöjd och känner att nu har vi lagrat nog för att göra en bebis och klara av amningen efteråt 😊
Så man behöver inte vara fet för att man har en viss vikt, det är muskelmassa kontra fett som avgör om man är fet eller inte. Jag jobbar också med diabetes typ två och vet därför mycket om vad träning betyder för kroppen. I mina ögon låter det som en sund 14 åring som tränar 4 gånger i veckan och som just nu är mitt i puberteten vilket är en viktig tid som inte ska störas med att banta eller sätta griller i huvudet på henne att utseendet är viktigare än hälsan. Som mamma till en dotter så vill man ju ha en tjej som vet sitt värde och därefter väljer vänner och partners som fungerar och tänker lika. Att hur man behandlar varandra är viktigare än att välja människor efter hur många valkar de har! ❤️