• Anonym (Ö)

Gonorré utan att ha haft sex på flera år

Jag har sedan en tid tillbaka haft besvär med sveda i underlivet och mellanblödningar. Tänkte att det var hormonellt eftersom jag börjar närma mig övergångsåldern och har försökt mig på att bita med hjälp av olika huskurer. Sen kom jag till VC när det inte blev bättre och då ville läkaren där att jag skulle remitteras vidare till gyn för undersökning. Men först skulle de ta några prover på bakterier inklusive UVI och sexuellt överförbara sjukdomar. Fick svar att jag har gonorré och blev helt ställt, men har nu fått behandling. 

Jag kan dock inte släppa detta. Hur är det möjligt att jag har gått med gonorré så länge men fått besvär först nu? Jag lever inte längre i en relation och det är nästan 5 år sedan jag hade en sex med någon. Har alltså levt helt i celibat (av flera olika anledningar som jag inte vill gå in på här). 

• Svar på tråden Gonorré utan att ha haft sex på flera år
  • Anonym (Ö)

Har dock använt sexleksaker, men de kan inte sprida smitta efter vad jag googlat mig till. Så det måste ju ha varit min sista partner som smittade mig? 

• Anonym (M)

Gonorre kan absolut smitta genom sexleksaker om du delar de med en partner. Men man kan också bära på smitta länge utan att märka det fast det är mindre vanligt. Antagligen blev du smittad av din förra partner och har burit på det utan symtom i flera år. Vad sa de på VC och gyn?

• Anonym (Maria)
    "De flesta kommer aldrig att få symtom, och får bara reda på det genom ett sexuellt hälsotest. Gonorré förblir vanligtvis vilande i cirka 6 månader innan de visar symtom, men ibland kan det gå flera år".

"Detta är enligt smittskyddslagen en smittspårningspliktig sjukdom".

• Anonym (Ö)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 11:25:13 följande:

Gonorre kan absolut smitta genom sexleksaker om du delar de med en partner. Men man kan också bära på smitta länge utan att märka det fast det är mindre vanligt. Antagligen blev du smittad av din förra partner och har burit på det utan symtom i flera år. Vad sa de på VC och gyn?

De sa att det kan ligga latent en tid, men jag sa inte att jag inte har haft sex på så länge eftersom jag skäms lite över det. (Jag har inte delat sexleksaker med någon såvida inte exet använde dem på någon annan utan min vetskap, men det känns ju lite långsökt förstås.) Är just nu väldigt tacksam för att jag passerat fertil ålder så att jag slipper oroa mig för infertilitet pga infektion. 
Svar på tråden Gonorré utan att ha haft sex på flera år