• Anonym (M)

Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?

När du ska köpa? Den egenutgivna finns också i vanliga bokhandlar.

Jag velar om jag ska gå med förlaget eller ge ut själv. Jag gillar inte att de ska bestämma så mycket, men vill samtidigt inte att folk ska dissa boken för att den är utgiven på egen hand.

• Svar på tråden Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?
  • Tecum

Jag antar att du talar om förlag typ Lava där man får betala för att de ska ge ut boken? Om du får en bok antagen är det på en annan nivå.

Och då är svaret ja, det är en typ av kvalitetsstämpel light där man kan förutsätta at den språkligt sett är okej. Det är osäkrare med en egenutgiven bok. Men det svåra oavsett är att nå ut med boken och med en egenutgiven är ännu svarare att nå köparen.
    Hur har du tänkt lösa det?

• Anonym (Typ?)

Vad är det för slags bok? Genre?

• Anonym (M)
    Anonym (Typ?) skrev 2025-01-06 13:33:16 följande:

Vad är det för slags bok? Genre?

SciFi.
  • Cartjan1

I teorin ja, för får jag frågan så sätter jag nog mer värde till böcker utgivna via förlag - har en förutfattad mening om att de böckerna är mer kvalitetsgranskade. 

Däremot i praktiken kan jag inte påstå att jag någonsin har kollat upp ev förlag innan jag köpt en bok - utgår från att vi talar om skönlitteratur nu, vid inköp av vetenskaplig/historisk- facklitteratur så är jag mer kritiskt granskade av vem som gett ut samt vilka som finansierar.  Men gäller det skönlitteratur så verkar bokens innehåll tilltalande så skulle jag köpa den oavsett om den är själv utgiven eller via förlag.

• Cartjan1
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 14:19:59 följande:
    SciFi.
    Då skulle inte jag iallafall bry mig om huruvida ett förlag ligger bakom. Vad spännande,  och vilken bedrift att fått ihop en hel bok 😊
  • Hjelm

I dag kan vem som helst ge ut en bok. Det betyder inte att alla skriver bra eller är lämpade att vara författare. Tvärtom, jag tycker att det är allt svårare att hitta guldkorn.

Att ett förlag har valt att ge ut en bok signalerar en stark kvalitetsstämpel. Varje gång jag ser en egenutgiven bok ger det mig känslan av att det är en "hellre än bra"-skrivare.

Samtidigt är ju egenutgivning ett säkert kort att få den tryckta boken i sin hand, om det är framför allt det som är målet.

• Anonym (kankse)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 11:28:20 följande:
    Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?

När du ska köpa? Den egenutgivna finns också i vanliga bokhandlar.

Jag velar om jag ska gå med förlaget eller ge ut själv. Jag gillar inte att de ska bestämma så mycket, men vill samtidigt inte att folk ska dissa boken för att den är utgiven på egen hand.

Det skulle jag absolut göra! Egenutgivning känns som en lösning för den som skrivit en usel bok som inget förlag vill ge ut. Det är kanske en fördom, men så skulle jag tänka. Förvisso ger även förlagen ut en massa skit, men en egenutgiven bok har ju ingen ens kollat på. 
  • Hellishen

Den stora frågan är väl - vilket är förlaget?

Är det ett sådant i media omskrivet hybridförlag så kan du lika gärna ge ut den själv. Då är ju förlaget nästan ett tecken på lägre kvalitet och lurad författare.

Är det däremot ett riktigt traditionellt förlag med någon sorts renommé inom den genre du skrivit boken inom så ska du självklart ge ut den på förlag!

• Tecum
    Hellishen skrev 2025-01-07 10:24:58 följande:

Den stora frågan är väl - vilket är förlaget?

Är det ett sådant i media omskrivet hybridförlag så kan du lika gärna ge ut den själv. Då är ju förlaget nästan ett tecken på lägre kvalitet och lurad författare.

Är det däremot ett riktigt traditionellt förlag med någon sorts renommé inom den genre du skrivit boken inom så ska du självklart ge ut den på förlag!

Du har tydligen okritiskt gått på medias svartmålning av hybridförlagen. De hjälper kunden med redigering och korrekturläsning, vilket är extremt viktigt för läsbarheten. De kan också ge råd om marknadsföring och hur man får in boken på t ex Bokus. Däremot sköter de inte marknadsföringen, det trodde vissa stollar och därför klagar de.
  • Hellishen

Det de klagar på är väl att betala för att "bli publicerade" på ett låtsasförlag?

Tecum skrev 2025-01-07 16:48:27 följande:
    Du har tydligen okritiskt gått på medias svartmålning av hybridförlagen. De hjälper kunden med redigering och korrekturläsning, vilket är extremt viktigt för läsbarheten. De kan också ge råd om marknadsföring och hur man får in boken på t ex Bokus. Däremot sköter de inte marknadsföringen, det trodde vissa stollar och därför klagar de.
  • Tecum
    Hellishen skrev 2025-01-07 17:12:48 följande:

Det de klagar på är väl att betala för att "bli publicerade" på ett låtsasförlag?

De betalar för förlagets tjänster, redigering, korrekturläsning och tryckning, varför skulle det vara gratis? Tryckningen får även egenutgivaren betala för.

Jag tycker hybridförlagen är bra, om man gör sig besväret  att kolla vad man får för pengarna.
Svar på tråden Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?