• Anonym (Osäker)

Är det jag som överdriver eller inte? Vad hade ni gjort?

Vill gärna ha ärliga svar, för känner mig själv osäker och vilsen i allt. 

en specifik händelse som hände. 
    jag, min flickvän och en vän till mig sågs hos mig och festade på nyårsafron  Vi hade det trevligt i början.. men sedan blev det bråk mellan mig och min vän. Min vän knuffade mig Och jag knuffade tillbaka.. 
    precis där och då såg min flickvän enbart när jag knuffade tillbaka. (Måste också nämna att vi alla 3 var ganska berusade) 
    då började jag och min flickvän bråka. Min vän erbjöd sig att min flickvän skulle gå hem till henne.. vilket hon gjorde. 

jag blev ledsen där och då och försökte förklara vad som eg hände, men min flickvän då lyssnade inre och gick hwm till min kompis istället. 

till det som jag inte förstår. 

jag gick dit ändå för att jag ville prata, tillslut kom in i vännens lgh.. men då slänger hon mig i hennes hall / bokstavligt talat faller så hårt så jag har en massa blåmärken på många ställen. Min flickvän står i hallen och bara ser på. 

sen efter såklart går jag därifrån, min flickväb stannar kvar och tröstar HENNE för vännen blev ledsen. Jag var ledsen och helt själv därefter, men förstår inte hur min flickvän kunde 1. Inte säga / göra något där och då 2. Gå ut till mig och fråga hur JAG mådde 

och ja jag försökt prata med henne efteråt men får inget svar. Och så fort jag tar upp det så är det som svar ?ja förlåt; jag gjorde fel..?  men ändå har dom två kontakt fortfarande som vänner.. 
    jag förstår bara inte varför. 

och tar jag upp det igen och frågar får jag vara som svar av min flickvän ?men sluta..? och så går hon bara iväg. Så når inte fram alls. 

har sagt till min flickvän att det känns märkligt att hon är vän och har kontakt med henne , när jag mår dåligt av det eller känns främst märkligt 
    men hennes svar är att ?jag kommer inte ta bort någon som får mig att må bra? 

• Svar på tråden Är det jag som överdriver eller inte? Vad hade ni gjort?
  • Anonym (Osäker)

Jag har sagt till henne också att hon tar hennes parti och att hon inte tror på mig. Men hon nekar allt till det, att det inte är så. Hennes anledning var bara att ?jag Vet inte. Vill  inte ha bråk?  
    sen i efterhand så sa hon förlåt flera grr. Men, hon är fortfarande  vän med personen och har kontakt regelbundet ändå. 

så för mig känns hennes förlåt som ingenting. Och när jag tar upp det med henne nu, så blir hon bara sur och går iväg :( 

jag älskar min flickvän men vad ska jag göra? 
    kan ju inte förbjuda eller ge ett ultimatum om dom två ska vara vänner eller inte. Så funkar inte jag , det är ju deras val 

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-06 18:02:29 följande:

Jag hade gjort slut med flickvännen. Det som hände hemma hos dig går på jämt ut, hon puttade dig, du puttade tillbaka. Ni var båda fulla. End of story. Din flickvän tror inte på dig och tar tjejens parti. 

Det som händer sedan är misshandel. Och din flickvän tittar bara på. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-01-06 18:11:07 följande:
    Ni var alla fulla. Varför förväntar du dig att hon ska kunna bete sig klokt när hon själv var lika full och dum som du? 
    Är de fortfarande fulla?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-01-06 17:28:17 följande:
    Jag attackerade inte. Hon knuffade mig och jag knuffade tbx. Sen spårade det ur sen, som jag skrev hemma hos henne där hon enbart slog och knuffade mig. Jag gjorde ingenting 
    Läs detta om och om igen tills du fattar att du har gett dig på en kvinna fysiskt och att det inte är ok på något som helst sätt, oavsett vad hon gjorde innan.
  • Fjäril kär
    Det finns inga som helst förmildrande omständigheter till att slå en annan kvinna .

• Anonym (Knuffa)
    Fjäril kär skrev 2025-01-06 19:01:51 följande:
    Det finns inga som helst förmildrande omständigheter till att slå en annan kvinna .

Knuffa. Inte slå.
  • Kirenaj68
    Anonym (Osäker) skrev 2025-01-06 17:24:50 följande:
    jag hade inte velat vara vän med någon som hade misshandlat min flickvän. osams ja.. men att inte bry sig och ta ?parti? i allt detta, jag tycker väl ändå inte det är okej. Även om man inte tar någons parti så kan man väl åtminstone fråga hur ens partner mår när man själc är ledsen och förtvivlad i allt 
    Ni var ganska berusade, sa du? Kan det vara så att något mer ligger bakom? Något du sa eller gjorde på fyllan, men inte minns och att de gör det? 
    Ett hett tips annars: Undvik alkohol till ni har lärt er att hantera det.
  • Spucks

TS, du lämnar nog ut viktiga detaljer i din berättelse. Tex. varför vännen knuffade dig och vad som hände när du kom dit. Har svårt att föreställa mig att du vänligt knackade på dörren, hon öppnade, bad dig stiga på, för att sedan kasta dig på golvet och slår dig. Det fattas bitar emellan och jag antar att du utelämnar dem med flit. Vilket betyder att du vet exakt varför vännen gjorde som hon gjorde och varför flickvännen inte brydde sig.

• Anonym (Konstigt)

Ingen ska någonsin utsätta någon annan för våld oberoende av relation och kön. Jag undrar ändå om du själv är kille eller tjej? Det är något jag tror påverkar många svar att de tänker att du är kille. Du skriver också att du känt flickvännens vän i hela ditt liv medan de två bara känt varandra några månader. 

Jag har svårt att förstå varför de flesta verkar anse att du är den som gjort fel eller mest fel här och att det du råkade ut för hos vännen inte räknas. Du har ju blivit misshandlad och att din flickvän bara såg på och sedan inte tycker det var någon större grej. Jag hade inte velat ha kvar henne som flickvän. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Fast nu var det ingen som slogs vid det första tillfället. 
  • Anonym (Jo)
    Spucks skrev 2025-01-06 19:12:47 följande:

TS, du lämnar nog ut viktiga detaljer i din berättelse. Tex. varför vännen knuffade dig och vad som hände när du kom dit. Har svårt att föreställa mig att du vänligt knackade på dörren, hon öppnade, bad dig stiga på, för att sedan kasta dig på golvet och slår dig. Det fattas bitar emellan och jag antar att du utelämnar dem med flit. Vilket betyder att du vet exakt varför vännen gjorde som hon gjorde och varför flickvännen inte brydde sig.

Misstänker också det.
  • Anonym (jury)

Tror också att det saknas den detaljen i berättelsen att den berusade TS inte alls var välkommen till att brasa in i vännens lägenhet och att vännen såg detta intrång som fortsatt bråk från TS. Inte orimligt att TS blir utslängd när han agerar så och inte orimligt att flickvännen inte tar TS parti i denna situation eftersom han gjort bort sig upprepade gånger den kvällen och tydligen hade tänkt sig fortsätta med det. 

Tycker att TS bör lära sig några saker av det inträffade. För det första sluta göra denna distinktion mellan slå och knuffa och sluta fokusera på vem som började. Regel nummer 1 använder du våld mot en kvinna oavsett vem som började och oavsett hur bagatellartat det är så har du förlorat. För det andra försök aldrig lösa problem som kräver finkänslig kommunikation när du är berusad. För det tredje sluta kräva att dina (kommande) flickvänner skall vara lojala mot dig, när du gör bort dig inför deras vänner, och be om ursäkt när det tydligen är du som göra det.

• Anonym (Alice)

Och inte slå en man heller.
  • Anonym (Trash)

TS har inte slagits. "Vännen" knuffade och TS knuffade tillbaka. Sedan slog "vännen" TS så att hen fick massa blåmärken. Fortfarande oklart om TS är man eller kvinna. Är det OK för "vännen" att slå TS om TS är man?

Ut med skräpet, TS. Ingen av dem respekterar dig och din flickvän är otroligt mesig och omogen som inte vågar stå för det hon gjort.
  • Anonym (Rörigt)

Är det din flickvän kompis som slänger dig i hallen? Rörigt skrivet så svårt och förstå vad du menar, men oavsett är det fel att knuffas eller slåss. 

• Anonym (O)
    Anonym (Rörigt) skrev 2025-01-08 01:46:44 följande:

Är det din flickvän kompis som slänger dig i hallen? Rörigt skrivet så svårt och förstå vad du menar, men oavsett är det fel att knuffas eller slåss. 

Ts tjejkompis som han bråkade med innan, som flickvännen också lärt känna, antar jag.
    Ts tjejkompis verkar stark som synden. Antingen är ts liten eller också tjej. Eller bara jävligt full.. 

Kanske var ts som snubblade i hallen? Eller att det föregicks av något som lägenhetsinnehavaren såg som hotfullt, oavsett om ts minns eller ej.
    Annars verkar det inte normalt att vräka omkull någon i golvet.

Jag hade nog kunnat reagera så om någon varit på och knuffat mig och sagt aggressiva saker under kvällen, sen kommer personen hem till mig, full och oinbjuden och börjar härja. Ja, väldigt troligt att både ts och vännen samt flickvän skrek saker i hallen, dessutom kom ts oinbjuden. Hur har han fått upp porten? Krossat glaset? Kastat sten på grannes fönster? Båda sakerna hade fått mig att gå i taket!

Sen en fråga direkt till ts.
    Varför säger du upp kontakten med din vän sedan 20 år för att ni bråkat när du inte gör samma med 3månaders-flickvännen?
Svar på tråden Är det jag som överdriver eller inte? Vad hade ni gjort?