• LaliaW

Lärare och semester.

Jag skriver säkert fel men behöver få reda på en sak. Hoppas verkligen någon vet. 

Jag påbörjade en Feriestjänst nu efter nyår. Jag har tidigare haft en semester tjänst på samma skola. Nollbyte helt enkelt. 

Eftersom min ferietjänst börjar i Januari och semester räknas från Augusti så har jag inte rätt till hela min semester under sommaren. Min man studerar nu och det blir då ett glapp i inkomst för båda i Juli. Min chef sa att de kan säkert fixa så jag jobbar på fritids under hälften av sommaren. Det är jag såklart glad för men då borde det blir på en vikarietjänst och därmed ett glapp i min inkomst också. 

Jag vill mest veta om någon har varit med om samma och hur det löste sig? Vi har sparat men vill helst inte ta det för att det blir ett glapp bara för att allt blir fel på pappret. 

• Svar på tråden Lärare och semester.
  • Anonym (Ellen)

Om jag förstår saken rätt så är inget fel på pappret. Utan du har ferietjänst och du kommer helt enkelt inte att ha tjänat in full ferie till sommaren 2025.
    För det krävs att man tjänstgjort hela läsåret (på ferie).

Lönekontoret kan säkert svara redan nu på hur många feriedagar du kommer ha i sommar och hur långt det räcker eller så kan du se det i er portal, om ni har självservice.
    Men säg att ferien brukar hamna nånstans kring 50-55 dagar beroende på hur man lägger läsåret. Och så tjänar du in ungefär hälften, säg 26 dagar. 
    Då lägger du ut dem från det att VT25 tar slut och så långt som de räcker.
    Har ni innevarande lön blir det så här.
    Juni
    Lön 1-18/6 (om vi låtsas att läsårets sista arbetsdag är den dagen)
    Ferie 19-30/6 12 dagar

Juli
    Ferie 14 dagar (26-12 som redan betalats ut)

Augusti
    Lön 15-31/8 (om vi låtsas att läsåret för HT25 börjar då)

Så du får ungefär halv lön i juli + augusti.

Vill du ta tjänst på fritids under sommaren så skriver ni ett separat anställningsavtal på det. Har du månadslön får du det innevarande, har du timlön så släpar det. 
  • Anonym (Typ)

Semestertjänst räknas från nyår och ferietjänst räknas från augusti. Det innebär att missar insparad sem från augusti till jan, vilket innebär att du kommer att få jobba en del av sommaren om du inte vill loosa pengar.

• Anonym (M)

Eftersom ni vet om detta redan nu kan ni dels spara redan nu, samt hitta sysselsättning under sommaren. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Typ) skrev 2025-01-06 21:22:19 följande:

Semestertjänst räknas från nyår och ferietjänst räknas från augusti. Det innebär att missar insparad sem från augusti till jan, vilket innebär att du kommer att få jobba en del av sommaren om du inte vill loosa pengar.

Semester behöver inte räknas från nyår,  det beror på avtal.  Det kan lika gärna vara från 1/4 - 31/3.
  • Anonym (Lovisa)

Själv undrar jag hur en lärare inte kan veta att månaderna stavas med gemener på svenska.

• Anonym (Typ)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-01-06 21:24:50 följande:
    Semester behöver inte räknas från nyår,  det beror på avtal.  Det kan lika gärna vara från 1/4 - 31/3.
    Ok, det visste jag inte. Trodde det alltid var 1 jan till 31 dec.

Men TS har väl från nyår gissar jag på. Det skulle innebära att hennes val är att jobba halva sommaren eller förlora halva lönen under semestern.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-01-06 21:26:58 följande:

Själv undrar jag hur en lärare inte kan veta att månaderna stavas med gemener på svenska.

Typiskt en lärare att kommentera det=)
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Typ) skrev 2025-01-06 21:29:09 följande:
    Jag är inte lärare. 
  • Anonym (Annica)

Om du ser till att jobba på fritids i juni/juli (inte i augusti), så borde det inte bli något större glapp, tror jag, men kolla med lönekontoret ifall ni inte har några marginaler.

• Anonym (M)
    Anonym (Typ) skrev 2025-01-06 21:29:09 följande:
    Det vet väl de flesta som gått i skolan?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Typ) skrev 2025-01-06 21:28:01 följande:
    Ok, det visste jag inte. Trodde det alltid var 1 jan till 31 dec.

Men TS har väl från nyår gissar jag på. Det skulle innebära att hennes val är att jobba halva sommaren eller förlora halva lönen under semestern.
    Semester enligt lag funkar så. Dvs du har ett intjänandeår 1 april ena året till 31 mars året därpå. Efter det följer uttagsåret.
    Men kollektivavtal kan säga att semesterår ska vara likställt med kalenderår samt även att det kan vara sammanfallande. 
  • Anonym (Typ)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 22:33:17 följande:
    Det vet väl de flesta som gått i skolan?
    Troligen, men många skulle nog inte bry sig om att kommentera det.
Svar på tråden Lärare och semester.