• Anonym (J)

Hur skulle du ta det?

Ponera att du har ett distansförhållande. Ni bor ca tre timmar ifrån varandra.

Av olika anledningar sågs ni inte under hela 2024. Ni gjorde slut efter ett halvår ifrån varandra (dock inte pga det, utan pga den enas psykiska ohälsa). Några veckor senare blev ni tillsammans igen.

Ni har haft telesex under tiden ifrån varandra, men nu när ni äntligen ska träffas igen säger den ena (den som lämnade pga den andras hälsa) att hen inte vill att ni har sex när ni ses den här gången. Hen kan inte riktigt förklara varför, utan bara att "det känns bättre att låta bli i början".

• Svar på tråden Hur skulle du ta det?
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-01-07 11:01:17 följande:

Svara utifrån att det är ett förhållande ni faktiskt vill bygga på. Att andra tycker det är dött är inte applicerbart.

Frågeställningen gäller just att det inte blir sex när ni ses nästa gång.

Finns bara ett svar. Acceptera eller gör slut.
  • Anonym (stella)

Svara utifrån att det är ett förhållande ni faktiskt vill bygga på. Att andra tycker det är dött är inte applicerbart.

Ser det i så fall som helt normalt att inte ha sex. Ni börjar ju om från början och har inte setts på över ett år. 

Kanske bäst att lära känna varandra igen nu då och ta reda på vad man vill. 

Men du vet ju att om du bygger på detta så kommer det att rasa igen ganska snart? 
  • MsM84

För mig, är den jag är i en relation med den personen som står närmst mig av alla. Den jag delar allt med. Tre timmars avstånd hade inte hållit mig borta mer än någon vecka. Då man längtar efter varandra hade sex varit självklart. Ses man inte på ett år kan man inte ha det djupet på relation och jag har därför svårt att föreställa mig det. Däremot är det alltid så att om en inte vill ha sex så blir det inget. Ni bör kanske däremot fundera på om denna relationen faktiskt är vad ni vill ha.

• Anonym (t)

Det går inte att kräva att någon ska vara sugen på sex varje gång man ses. Ses man inte på ett år finns en hel del annat att reda ut... Att planera att inte ligga låter absurt, att det inte blir av är en annan sak
  • Anonym (Jd)

Ses man inte på ett helt år så finns det ju inte nåt att ens bygga nåt på. För oavsett olika anledningar så tar man sig tid till att ses åtminstone några gånger på ett år. 3 timmar ifrån är som sagt inte långt om man verkligen vill ses. Hade inte sett den relationen mer än som vänrelation faktiskt. Finns i varje fall inga riktiga känslor.

• Anonym (K)

Öööh det där är inte en relation och har aldrig varit. Man blir inte ihop utan att ens ha träffats först.

Personen verkar ha sociala/mentala problem.

• Anonym (J)

Relationen är INTE död och den är både djup och äkta. Lägg inte era egna tolkningar i hur ni själva hade känt gällande att inte ses, det är inte det jag frågar om, bara just sexbiten.

• Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2025-01-07 12:43:11 följande:

Öööh det där är inte en relation och har aldrig varit. Man blir inte ihop utan att ens ha träffats först.

Personen verkar ha sociala/mentala problem.

Va? Vi har varit tillsammans i två år, vi har träffats många gånger och även en tid bott ihop när den ena inte hade egen lägenhet.

Sen är det inte din sak att bestämma om man kan vara tillsammans utan att ha träffats, men det är en annan fråga.
  • Anonym (J)
    Anonym (stella) skrev 2025-01-07 11:09:28 följande:
    Ser det i så fall som helt normalt att inte ha sex. Ni börjar ju om från början och har inte setts på över ett år. 

Kanske bäst att lära känna varandra igen nu då och ta reda på vad man vill. 

Men du vet ju att om du bygger på detta så kommer det att rasa igen ganska snart? 
    Varför skulle det rasa? Du vet inte varför vi separerade och vad vi jobbat på sen dess.
  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2025-01-07 12:49:50 följande:
    Va? Vi har varit tillsammans i två år, vi har träffats många gånger och även en tid bott ihop när den ena inte hade egen lägenhet.

Sen är det inte din sak att bestämma om man kan vara tillsammans utan att ha träffats, men det är en annan fråga.
    Och ändå har ni aldrig haft sex? Och han kallar detta "i början"? Och inte ens setts på ett helt år? Mycket märklig s.k. relation...

Jag har rätt att ha MINA åsikter, om det inte passar så behöver du inte tro att jag försöker vara envåldshärskare över resten av världen.
  • Teresse7
    Anonym (J) skrev 2025-01-07 12:47:35 följande:

Relationen är INTE död och den är både djup och äkta. Lägg inte era egna tolkningar i hur ni själva hade känt gällande att inte ses, det är inte det jag frågar om, bara just sexbiten.

Det blir ju att folk tycker detta upplägg på eran relation framstår som knepig. Det måste du inse. Att läsa dett utifrån är kanske en annan sak än att vara i det. Det är därför du får dom svar du får. 

Vill inte hen ha sex med dig så får du ju antingen acceptera det eller så får du väl strunta i att ses. 
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2025-01-07 12:55:13 följande:
    Och ändå har ni aldrig haft sex? Och han kallar detta "i början"? Och inte ens setts på ett helt år? Mycket märklig s.k. relation...

Jag har rätt att ha MINA åsikter, om det inte passar så behöver du inte tro att jag försöker vara envåldshärskare över resten av världen.
    Nej vi har haft sex många gånger.

Dina åsikter är baserade på din feltolkning av det jag säger.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (J) skrev 2025-01-07 13:14:02 följande:

Vill ens partner inte ha sex har man inte sex? Känns väldigt enkelt? Man kan ju göra annat som bygger intimitet och närhet, och speciellt om man varit ifrån varandra mycket är det kanske bättre att ta deg lugnt i början och se hur det känns istället för att gå fort fram. 

Sen förstår jag inte hur man inte kunnat träffats på ett helt år om man bara bor ynka tre timmar ifrån varandra. Jag och min (nu) man hade distans när vi bodde på olika delar av planeten, och vi fick in åtminstone en träff på ett år. Tre timmar är ju mer eller mindre bara staden bredvid. 

• Anonym (stella)

Är det en feltolkning att ni inte har setts på ett år? 

För 99% av befolkningen är ni inte ett par helt enkelt. Men för dig är relationen djup och äkta. 

Risken är stor att du blir väldigt ledsen om ett tag när du inser att ni faktiskt inte har någon relation. 
  • Anonym (K)

Tydlighet är bra om man inte vill bli feltolkad!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Har nån av er eller båda legat inlagd på psyket alternativt suttit på anstalt?

Har svårt att förstå hur man inte kan ses på ett helt år annars? Jag har haft 2 tim resväg till jobb, 4 tim t o r dagligen så 3 timmar för att träffa sin partner är ju ingenting.  Fattar inte...

Den som inte vill ha sex vill nog inte det för att denne inte ser en relation mellan er.

• Anonym (Meh)
    Anonym (K) skrev 2025-01-07 15:04:56 följande:
    Tydlighet är bra om man inte vill bli feltolkad!
    Fast helt allvarligt är det ju inte ett dugg svårt att tolka ts ... hur du gång på gång lyckas tolka allt så fullständigt galet är beyond me.

TS! Bara du vet hur er relation är och inte är; bry dig inte om alla som ska komma och ha åsikter om saker du inte frågat om. Vad gäller din fråga hade jag tolkat det som att partnern upplever det lite som att ni är tillbaka i stadiet där man precis börjat dejta - att det är lite som att ni börjar om, och att hen därför vill ta det lite lugnt. Hur var det när det var i början på riktigt? Dvs, hur var det när ni träffades för första gången? Ville hen ta det lugnt med sexet då också, eller var det direkt på då? Om hen var lika försiktig första gången är den nuvarande reaktionen ju helt begriplig, och om hen inte var det så kan den ändå vara begriplig: hen kände kanske att det gick för snabbt förra gången, och vill göra "rätt" den här gången. Om jag i övrigt hade känt att förhållandet var starkt, djupt och äkta hade jag inte hängt upp mig på detta (mer än i så motto att jag hade tyckt att det var frustrerande att inte få ha sex med personen när vi äntligen sågs, men det är ju bara att ta, liksom; jag hade inte sett det som ett tecken på att vår relation var på väg att haverera om allt annat kändes rätt).
  • Cartjan1

Jag skulle nog kunna vara den som inte vill om vi inte hade setts på ett år så om den andre sa att den inte ville och inte kunde beskriva det närmare så skulle jag nog utgå från att det kan komma från samma känsla som jag själv har - att det känns nervöst, som att det finns massor med förväntningar på kvällen vilket antagligen skulle göra mig ännu mer nervös. 

Så när jag tänker efter så skulle det nog inte vara att jag inte ville utan det jag skulle finna jobbigt är känslan av att det förväntas och att träffen kan uppfattas misslyckad om det inte blir något av det intimare slaget. 

Svar på tråden Hur skulle du ta det?