• Anonym (J)

Känner mig förvirrad

Jag dejtade en kille i 3 månader och vi bestämde att vi inte skulle fortsätta ses för ungefär en vecka sedan. Det som gör mig förvirrad är kanske dels hur jag ska tolka saker som har hänt och sagts och dels mina egna känslor. Killen jag dejtade var väldigt fin i början, han ville ses hela tiden, vi gick på bio, balett, åt ute på olika restauranger, jag fick träffa hans närmaste vänner och vi åkte till Gotland tillsammans under en långhelg. Han sa att han aldrig hade känt så starka känslor för någon så snabbt. Han sa vid flera tillfällen att han var väldigt kär i mig och att han tyckte om mig. Jag kände mig också väldigt kär i honom.

På Gotland sa han att han var säker på mig och jag sa att jag också var det och att jag ville bli tillsammans med honom. Det kanske var lite snabbt då hade vi dejtat i nästan 2 månader. Han sa att han ville vänta lite och se hur det känns när vi får mer vardag tillsammans. 

Under 2 veckor pendlade jag från honom till mitt jobb så vi kunde få mer vardag. Under en kväll någon helg så skulle vi provlaga mat till nyårsafton då han ville fira nyår med mig. Jag äter inte kött så vi lagade fisk. Han frågade mig om jag gillar torsk, jag sa att jag inte är så förtjust i det men att vi kan testa det då maträtten han beskrev lät god. När vi åt sa jag att jag var rädd att jag inte skulle tycka om det men att det var riktigt gott. Då blev han sur på mig. Att han inte hade tänkt laga det om jag redan innan visste att jag inte skulle gilla det. Jag gick fram till honom för att ge honom en kram men då knuffade han mig (knuffade mig lätt) men jag började gråta. Har levt i ett destruktivt förhållande tidigare som tog slut för 5 år sedan.

Han sa att han inte ville att jag skulle bli rädd men höll inte med mig om att han hade knuffat mig.
    efter det började jag ta känslomässigt avstånd från honom. Det uppstod flera missförstånd som vi dock redde ut på en gång tänkte jag men han kom ihåg allt? En annan kväll sa han något jag upplevde som nedvärderande men jag sa inte ens mycket om det. Han blev sen irriterad på mig när jag inte lät tillräckligt glad på ett förslag på en aktivitet vi kunde göra tillsammans. Jag gick fram till honom för att krama honom och han knuffade mig igen. Jag blev arg och gick ut. En stund senare ville jag prata men han ville inte prata. Han gav mig silent treatment i 4 dagar och var arg över att jag tolkade hans kommentar som nedvärderande.

Vi firade aldrig nyår ihop då han inte ville fortsätta ses, det tog flera dagar för honom att göra slut, antar att han var velig. Han ville dock att jag skulle vara med ändå men att vi förmodligen inte skulle ses efter nyår. När han gjorde slut sa han att han var väldigt glad när vi började ses och att allt kändes väldigt bra de känslorna var fortfarande kvar och han tycker fortfarande om mig sa han men relationen och känslorna blev inte som han hade hoppats på då han vill känna mer och jag har betytt mycket för honom.

det jag inte förstår är hur det kunde gå från något så fint till något som jag tror hade kunnat bli destruktivt? Jag vet inte om jag ska tolka det han har sagt som sanningen och om hans känslor var äkta, det känns jobbigt om allt bara var lögner då jag verkligen upplevde det som genuint? Jag förstår kanske inte riktigt heller varför jag kände mig väldigt kär och att det började försvinna efter 2,5 månader? 

• Svar på tråden Känner mig förvirrad
  • Anonym (J)
    Anonym (Tiden) skrev 2025-01-07 12:25:30 följande:

Tiden du senast vara kär spelar ingen roll. Det du ska ta fasta på är hur ni inleder en relation. Exakt det som nämnts först i tråden om love bombing.

Ett halvt år, fem år, tio år. Samma sak kommer hända igen om du inte lär dig se varningstecken från början. Läs böcker, lyssna på poddar om hur du kan lära dig de viktigaste tecknen för en sund relation.

och var evigt glad att han och du inte har något mer nu, även om det gör ont att förlora det som först verkade så bra.

Det blir bättre!

Tiden du senast vara kär spelar ingen roll. Det du ska ta fasta på är hur ni inleder en relation. Exakt det som nämnts först i tråden om love bombing.

Ett halvt år, fem år, tio år. Samma sak kommer hända igen om du inte lär dig se varningstecken från början. Läs böcker, lyssna på poddar om hur du kan lära dig de viktigaste tecknen för en sund relation.

och var evigt glad att han och du inte har något mer nu, även om det gör ont att förlora det som först verkade så bra.

Det blir bättre!

Det har du nog rätt i, har nog tänkt att det var något fel på mig som har så svårt att bli kär.
    Hur skiljer man love bombing från någon som verkligen är kär i en? 

tack för alla tips! Jag tror att det kan vara bra för mig att läsa på mer om det här! 

Ja verkligen! Det gör ont nu men är tacksam att det inte varade längre än 3 månader! 

• Anonym (Tiden)
    Anonym (J) skrev 2025-01-07 14:07:38 följande:

Det blir bättre!

Det har du nog rätt i, har nog tänkt att det var något fel på mig som har så svårt att bli kär.
    Hur skiljer man love bombing från någon som verkligen är kär i en? 

tack för alla tips! Jag tror att det kan vara bra för mig att läsa på mer om det här! 

Ja verkligen! Det gör ont nu men är tacksam att det inte varade längre än 3 månader! 

Det jag själv fått lära mig angående det är att inte få dåligt samvete av att tack nej i början. Vi säger att den du börjat dejta vill ses men du känner egentligen att du inte hinner eller av andra orsaker inte har möjlighet. Var ha stå för det att du inte kan och se reaktionen.

Försök att inte ha ett för intensivt första dejtande som tar stegen framåt för snabbt. Alltså ni kan dejta mycket men vad ni gör av dejterna är grejen. Som att kanske inte avancera för snabbt i det som anses höra till i ett förhållande. Vissa är så pass extrema så de flyttar ihop dagen efter första dejten typ. Oftast handlar det då om något annat än den stora förälskelsen.

just lovebombing är ju lätt att falla för. Speciellt vi kvinnor är ju uppväxta i tron att allt är superromantiskt och helt fantastiskt från start. Så om en person överöser dig med kärlek och komplimanger som du kanske länge saknat är det svårt hålla emot. Själv haft svårt hålla emot sånt förr men numera skrämmer ett sånt beteende mig.
  • Swedman
    Anonym (Tiden) skrev 2025-01-07 14:38:14 följande:
    Det jag själv fått lära mig angående det är att inte få dåligt samvete av att tack nej i början. Vi säger att den du börjat dejta vill ses men du känner egentligen att du inte hinner eller av andra orsaker inte har möjlighet. Var ha stå för det att du inte kan och se reaktionen.

Försök att inte ha ett för intensivt första dejtande som tar stegen framåt för snabbt. Alltså ni kan dejta mycket men vad ni gör av dejterna är grejen. Som att kanske inte avancera för snabbt i det som anses höra till i ett förhållande. Vissa är så pass extrema så de flyttar ihop dagen efter första dejten typ. Oftast handlar det då om något annat än den stora förälskelsen.

just lovebombing är ju lätt att falla för. Speciellt vi kvinnor är ju uppväxta i tron att allt är superromantiskt och helt fantastiskt från start. Så om en person överöser dig med kärlek och komplimanger som du kanske länge saknat är det svårt hålla emot. Själv haft svårt hålla emot sånt förr men numera skrämmer ett sånt beteende mig.
    "Lovebombing" ägnar jag mig nog åt men det är ju för jag blir så förbaskat kär så att det är svårt att inte uttrycka sig intensivt och mycket. Jag försöker hålla tillbaka men det är svårt ska du veta. Så jag är mig själv och passar det inte damen så passar vi ju inte ihop. Jag lugnar ner mig så småningom och är nog en ganska trevlig karl faktiskt. Så lovebombing kan inte bara vara negativt och förekomma med baktankar. Det är ett uttryckssätt - ialla fall för mig.
  • Anonym (Linda)
    Swedman skrev 2025-01-07 22:18:23 följande:
    "Lovebombing" ägnar jag mig nog åt men det är ju för jag blir så förbaskat kär så att det är svårt att inte uttrycka sig intensivt och mycket. Jag försöker hålla tillbaka men det är svårt ska du veta. Så jag är mig själv och passar det inte damen så passar vi ju inte ihop. Jag lugnar ner mig så småningom och är nog en ganska trevlig karl faktiskt. Så lovebombing kan inte bara vara negativt och förekomma med baktankar. Det är ett uttryckssätt - ialla fall för mig.
    En sund förälskelse sysslar inte med lovebombing. Även om du är en chysst kille är beteendet inte okej för att det kan få en tjej oerhört obekväm och sätta henne i en sits där hon känna sig pressad att gå med på saker för att hon inte hinner eller kanske vågar säga stopp. Äkta kärlek har inte bråttom och tål att bli både ifrågasatt och hejdad. 
    Lovebombing är röda flaggor av en orsak. 
  • Anonym (Jcad)

Du dodgade nog en farlig kula här

? Han sa att han aldrig hade känt så starka känslor för någon så snabbt? - Detta är en klassisk rödflagga, i psyko/sociopatens spelbok. Han måste inte vara det om det inte är något annat som är off men i kombination med det andra du skrivit luktar det inte så bra?

• Swedman
    Anonym (Linda) skrev 2025-01-07 22:33:53 följande:
    En sund förälskelse sysslar inte med lovebombing. Även om du är en chysst kille är beteendet inte okej för att det kan få en tjej oerhört obekväm och sätta henne i en sits där hon känna sig pressad att gå med på saker för att hon inte hinner eller kanske vågar säga stopp. Äkta kärlek har inte bråttom och tål att bli både ifrågasatt och hejdad. 
    Lovebombing är röda flaggor av en orsak. 
    Beror kanske vad definitionen på Lovebombing är. Jag pressar ju inte kvinnan så vitt jag vet men jag är bra på att skriva fina brev. Jag har dessutom inga problem med att öppet diskutera djupare saker med henne och jag får många kärleksförklaringar från henne. Jag är enormt kär i henne pga hennes äkthet och ärlighet.  
  • Lynx123
    Swedman skrev 2025-01-07 22:18:23 följande:
    Förstår vad du menar men det är inte det som Lovebombing betyder.
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Tiden) skrev 2025-01-07 14:38:14 följande:

Jag som trott att ett sådant beteende skrämt iväg dom flesta kvinnor. Jag har själv hållit tillbaka i början för att inte verka för på.
  • Anonym (Signum)
    Anonym (Man2) skrev 2025-01-07 22:59:55 följande:
    Jag som trott att ett sådant beteende skrämt iväg dom flesta kvinnor. Jag har själv hållit tillbaka i början för att inte verka för på.
    Du har gjort helt rätt. De flesta normala människor håller tillbaka i början, medan de med antisociala drag använder lovebombing (medvetet eller omedvetet) som ett sätt att charma nya kärleksobjekt.

Även normala människor kan dock svepas med av lovebombingen om man blir utsatt. Det krävs oftast att man känner till beteendet på grund av egna eller andras tidigare erfarenheter för att man ska se varningsflaggorna. Om man själv är lite nyförälskad vill man ju helst inte tro att personen har antisociala drag heller, så man kanske till och med rationaliserar varningsflaggorna inför sig själv för att slippa se dem.
  • Anonym (Signum)
    Swedman skrev 2025-01-07 22:44:38 följande:
    Beror kanske vad definitionen på Lovebombing är. Jag pressar ju inte kvinnan så vitt jag vet men jag är bra på att skriva fina brev. Jag har dessutom inga problem med att öppet diskutera djupare saker med henne och jag får många kärleksförklaringar från henne. Jag är enormt kär i henne pga hennes äkthet och ärlighet.  
    Begreppet lovebombing syftar till en väldigt specifik taktik som personer med diverse personlighetssyndrom sysslar med för att charma nya kärleksobjekt. Så även om ordet låter oskyldigt och det i teorin istället skulle kunna vara namnet på det du gör, så hade jag undvikit att kalla det du gör för lovebombing med tanke på de associationer till det psykologiska begreppet ordet väcker.

Lovebombing = inte bra
    Yttra kärleksförklaringar i form av fina brev och diskutera på djupet pga enormt kär = fantastiskt Flört
  • Anonym (Signum)

Till TS - håller med de tidigare som sagt att du ska tacka din lyckliga stjärna för att du inte slösade mer tid på honom än så här!

Det finns fantastiska män där ute. Känner på mig att du kommer hitta någon snart Hjärta

Svar på tråden Känner mig förvirrad