• Anonym (Trött)

Provocerande partner, adhd

Finns det fler där ute som lever med en partner som har adhd? Upplever många dagar som min partner försöker provocera fram en reaktion av mig, genom att reta mig exempelvis. Vissa dagar kan jag tycka att det är lite kul och retas tillbaka men jag orkar inte med alla konstiga skämt. Blir jag irriterad eller sur så tar han gärna på sig en offerkofta. 
    Upplever dessutom att hans höga energi i form av konstant prat verkligen kväver mig vissa dagar då jag ibland känner för att bara vara tyst och ta det lugnt liksom. Berättar jag det för honom tycker han återigen synd om sig själv och ger mig dåligt samvete. 
    Vet inte riktigt om jag får igenom min tanke här, tänkte mest kolla om det är fler som kan relatera och hur ni hanterar såna situationer.

• Svar på tråden Provocerande partner, adhd
  • Ascendere

Det bästa är om ni inte behöver umgås dessa dagar. Har han inga ADHD-intressen som löpning, skidåkning, gym, fiske, jakt etc?  

• Anonym (Trött)
    Ascendere skrev 2025-01-07 10:51:17 följande:

Det bästa är om ni inte behöver umgås dessa dagar. Har han inga ADHD-intressen som löpning, skidåkning, gym, fiske, jakt etc?  

Nej. Han är ganska osocial och vill mest bara umgås med mig, så jag är verkligen hans bollplank för alla tankar. Även om jag försöker gå undan och typ kolla på tv eller städa i någon annan del av huset, så följer han gärna efter och babblar på 😂
  • Ascendere
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-07 10:55:42 följande:
    Nej. Han är ganska osocial och vill mest bara umgås med mig, så jag är verkligen hans bollplank för alla tankar. Även om jag försöker gå undan och typ kolla på tv eller städa i någon annan del av huset, så följer han gärna efter och babblar på 😂
    Inga hobbys?
    Låter som han har ett stort socialt behov som han inte får utlopp för. 
  • Anonym (Trött)
    Ascendere skrev 2025-01-07 10:59:31 följande:
    Inga hobbys?
    Låter som han har ett stort socialt behov som han inte får utlopp för. 
    Verkligen!
  • Raggartjejen
    Ascendere skrev 2025-01-07 10:51:17 följande:

Och dessa intressen har vara personer med ADHD?
    Och ALLA med ADHD?
    Både jag & min son har ADHD men ingen av oss är intresserade av detta förutom gym.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-07 11:00:43 följande:
    Verkligen!
    Han får ge utlopp för det på andra sätt. Träna, gå med i någon förening, vad han än gillar?

Han kan inte lägga all överskottsenergi och hela sitt sociala behov på dig. Det orkar ingen partner med i längden, om man inte är likadan själv.

Är han mogen nog att ha en relation, förstår han detta utan att ta illa vid sig eller ge dig dåligt samvete. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-07 10:55:42 följande:
    Det låter inte som att han egentligen är osocial, mer som att han har svårt att skaffa sig tillräckligt många kompisar.

Att vara någons enda vän kan verkligen dränera en, i synnerhet om de behöver en konstant så att man aldrig får vila.
  • Anonym (mogen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-07 11:19:48 följande:
    Han får ge utlopp för det på andra sätt. Träna, gå med i någon förening, vad han än gillar?

Han kan inte lägga all överskottsenergi och hela sitt sociala behov på dig. Det orkar ingen partner med i längden, om man inte är likadan själv.

Är han mogen nog att ha en relation, förstår han detta utan att ta illa vid sig eller ge dig dåligt samvete. 
    Håller helt med. Är man en vuxen, mogen person i en relation, diagnos eller ej, så måste man ju kunna lyssna in sin partner och dennes behov. Om han inte kan det har han ingen omsorg om TS och det skulle vara en dealbreaker för mig för att ens vara i den relationen. 
  • Ascendere
    Anonym (S) skrev 2025-01-07 11:26:14 följande:
    Det låter inte som att han egentligen är osocial, mer som att han har svårt att skaffa sig tillräckligt många kompisar.

Att vara någons enda vän kan verkligen dränera en, i synnerhet om de behöver en konstant så att man aldrig får vila.

Ja det var min tanke också.

• Anonym (f)
    Raggartjejen skrev 2025-01-07 11:19:44 följande:
    Och dessa intressen har vara personer med ADHD?
    Och ALLA med ADHD?
    Både jag & min son har ADHD men ingen av oss är intresserade av detta förutom gym.
    Läste först lika illa som dig men insåg snabbt att personen syftar på dessa intressen för att de är vanliga att bli av med överflödig energi på, vanliga val för ADHD:s
  • Anonym (Nej)

Man blir inte en skitstövel för att man har en diagnos. Det där är en personlighetsgrej, han är bara otrevlig.

• Ascendere
    Anonym (f) skrev 2025-01-07 11:58:33 följande:
    Läste först lika illa som dig men insåg snabbt att personen syftar på dessa intressen för att de är vanliga att bli av med överflödig energi på, vanliga val för ADHD:s
    Tack, det var precis så jag menade 
Svar på tråden Provocerande partner, adhd