• Anonym (3 tuttar)

Abberant bröstkörtel vävnad armhålan

Hej. När jag var gravid 2019 fick jag en knöl i vänstra armhålan som ömmade så fruktansvärt och där ifrån kom de gul/vit vätska och det visade sig vara en bröstkörtel tydligen.

Finns de fler som har fått som jag? Bröstkörtel i armhålan

• Svar på tråden Abberant bröstkörtel vävnad armhålan
  • Anonym (Också)

Det är inget konstigt egentligen.  Om du tänker på hur tex en gris ser ut så har den bröstvårtor/körtlar på en lång rad. Att människor har körtlar löpande upp i armhålan är rätt logiskt. Sen är det inte meningen att de ska producera mjölk eftersom det inte finns något "outlet",  den mjölken kan inte ta vägen någonstans. 

Jag hade så och kan nästan minnas smärtan när mjölken rann till dag 4-5 nånting efter födseln och svullnaden just i armhålan spände som sjutton.  Inte skönt!
    Så du är inte ensam. 

• Anonym (3 tuttar)
    Anonym (Också) skrev 2025-01-08 23:38:57 följande:

Det är inget konstigt egentligen.  Om du tänker på hur tex en gris ser ut så har den bröstvårtor/körtlar på en lång rad. Att människor har körtlar löpande upp i armhålan är rätt logiskt. Sen är det inte meningen att de ska producera mjölk eftersom det inte finns något "outlet",  den mjölken kan inte ta vägen någonstans. 

Jag hade så och kan nästan minnas smärtan när mjölken rann till dag 4-5 nånting efter födseln och svullnaden just i armhålan spände som sjutton.  Inte skönt!
    Så du är inte ensam. 

Åh sant 

Men har du kvar knölen i armhålan? Jag har kvar körtel vävnad känner jag och innan mens kan de svida o spänna lite där
  • Anonym (Också)
    Anonym (3 tuttar) skrev 2025-01-09 06:51:27 följande:
    Åh sant 

Men har du kvar knölen i armhålan? Jag har kvar körtel vävnad känner jag och innan mens kan de svida o spänna lite där
    Ja det har jag.
    Jag kan inte säga att jag känner av det varje månad utifrån menscykeln. Men däremot blev det en slapp hudpåse eller "fluff" kvar, särskilt efter andra barnet då den här vävnaden svällde upp storleksmässigt som ett ägg. Så när det minskade sen blev det hud kvar. Man kanske inte tänker på det men JAG gör det,  särskilt sommartid när man kan vilja gå i linne eller badkläder. 
    Vården säger att det är kosmetiskt så jag skulle få betala själv för att få det fixat och där är jag inte än.
  • Anonym (3 tuttar)
    Anonym (Också) skrev 2025-01-09 08:26:33 följande:
    Ja det har jag.
    Jag kan inte säga att jag känner av det varje månad utifrån menscykeln. Men däremot blev det en slapp hudpåse eller "fluff" kvar, särskilt efter andra barnet då den här vävnaden svällde upp storleksmässigt som ett ägg. Så när det minskade sen blev det hud kvar. Man kanske inte tänker på det men JAG gör det,  särskilt sommartid när man kan vilja gå i linne eller badkläder. 
    Vården säger att det är kosmetiskt så jag skulle få betala själv för att få det fixat och där är jag inte än.
    Ja okej! 

Alltså min är inte som en påse längre, utan de va som en knöl inuti huden som en vindruva men jag massera o masserade under varm vatten i duschen o sen va de borta?! Märkligt. Men nu är de som körtlar kvar. Jag är ju nojbert deluxe och har bokat tid vid bröstmottagningen fast de säger till mig att de är bröstkörtel vävnad. Kul att kolla upp de 6 år senare.. Man blir ju orolig för bröstcancer
Svar på tråden Abberant bröstkörtel vävnad armhålan