• Anonym (Låt mig va som jag är)

Vad betyder hans kommentar?!

Min särbo tycker att jag använder så många ord när jag pratar?.
    ja min personlighet tänker jag!
    känner mig tillsagd, tillrättavisad, förminskad på något sätt.
    kan det ses som härskarteknik???

• Svar på tråden Vad betyder hans kommentar?!
  • Anonym (Nej bara NEJ)

Otroligt tröttsamt med alla dessa inlägg där det enda viktiga är att sätta ord på partnerns beteende. (Gaslightar han mig? Är detta härskarteknik, Är han narcissist?) Vad spelar det för roll vad andra kallar det? Om du känner dig förminskad så får du väl säga det då.

• Anonym (Ex)

Det här jag också fått höra. Han är numera ett ex sedan många år tillbaka och han är (förmodar jag) numera lyckligt gift och har två barn med sin fru som nog är betydligt mer lik honom än vad jag någonsin var. 

Jag pratar mycket precis som mina kompisar. Frågade dem till och med efter en specifik situation där mina kompisar såg ut som fågelholkar. Ingen hade uppfattat att jag pratade mer än någon annan. 

Det var inte det enda som var anledningen till att avsluta förhållandet, men det var definitivt droppen som gjorde det lättare för mig. 

• Goneril

Han kanske inte är normalbegåvad? Han har säkert ett klent ordförråd! Då är det ju jobbigt med din avancerade vokabulär! Du kan börja med att skriva ner alla svåra ord på små lappar med synonymer på hans nivå.

• Anonym (Låt mig va som jag är)

; upplever att min omgivning tycker jag är verbal. Jobbar med människor med många djupa stöttande samtal. Så jag tänker att problemet ligger hos honom. 

• Anonym (Flipp)

Det här är ju hans problem, inte ditt. Om han tycker det är jobbigt hur du pratar måste han hantera det.
    MEN med det sagt: när folk säger sådana saker till någon annan så brukar det ofta handla om att försöka göra personen osäker och tysta personen. Vad skälet är till det är ju svårt att säga, har han några andra röd flagg-egenskaper?

Och som tidigare person skrev: vad spelar det för roll vad andra tycker om det? Du vet ju själv vad du känner om uttalandet. Bara det att du behöver ställa frågan här visar på att han fått dig att tveka på ditt eget omdöme och om dina känslor är "rätt". 

• Tremere

Bara för att han sa så, så behöver det ju inte betyda att han förminskar dig.
    Självklart beror det ju på HUR han sa det.
    Men det kan ju vara så enkelt att han faktiskt inte riktigt hänger med om du är väldigt verbal och använder ord som han kanske inte har i sitt vokabulär.
    Jag är själv väldigt verbal och tycker om att använda ord, men ibland måste jag anpassa mig till lyssnaren, speciellt på arbetsplatsen.
    Men med det sagt så tycker jag att du skall prata med honom lite mer ingående om hur han känner.
    Är det så att han använder sig av det här för att få dig att känna dig mindre så skall du ju självklart inte stå ut med det, men är det genuint så att han själv känner sig otillräcklig pga att han inte förstår dig, då kanske ni kan hitta någon lösning.

• Goneril
    Anonym (Låt mig va som jag är) skrev 2025-01-10 12:47:02 följande:

; upplever att min omgivning tycker jag är verbal. Jobbar med människor med många djupa stöttande samtal. Så jag tänker att problemet ligger hos honom. 

Så är det ju det här med kodväxling, att man anpassar sitt språk efter mottagaren. Har man ett uttalat akademiskt språk får man reservera det för folk på den nivån. Gamla 90-åriga svärmor kanske du inte talar med på samma vis som med ungdomar. I TS fall verkar det ju som om hon måste tala rätt torftigt för att sambon ska gilla språket och där tycker jag att det blir skevt. Med livspartnern måste man kunna ge uttryck för sin personlighet.
Svar på tråden Vad betyder hans kommentar?!