• Anonym (S)

Ni med barn som föddes med ”klumpfot”

Hej! Jag är gravid med mitt första barn och jag och min man fick reda på att våran son har peva. Han kommer ha en fot som är snedvriden. 

Jag skulle bara vilja höra andra föräldrars upplevelser som själva har barn som föddes med peva och om ni har några råd och tips på hur man kan göra det lättare i vardagen under tiden bebisen har gips. Jag har fått höra att det kan vara lite krångligare med blöjbyten och sätta på kläder osv. Har ni något tips på kläder som gör det lättare att sätta på när han har sitt gips? 

Vi blev erbjudna att göra ett fostervattensprov men valde att tacka nej eftersom jag och min man inte ville ta den risken som finns med att göra provet (även fast risken är liten) och det är våran son oavsett och han kommer vara exakt lika älskad och vi kommer göra allt för att han ska må bra. Men min fråga är då är det någon som har barn som föddes med peva men varit frisk i övrigt?

• Svar på tråden Ni med barn som föddes med ”klumpfot”
  • Anonym (född med det själv)

Jag är själv född med det. Det korrigerades kirurgiskt när jag var spädbarn. Har inga andra svårigheter eller problem. Har tvärtom IQ en bra bit över snittet (slog i taket på MENSA-test som 20-åring och det innebär IQ >135). Har lyckats väl med akademisk utbildning, har en akademisk yrkestitel med hög status och har varit framgångsrik både som anställd och som egenföretagare. Intellektuellt alltså noll problem, tvärtom.

Fysiskt var jag nästan helt problemfri till 25-30-årsåldern. Sen fick jag göra en mindre operation relaterad till foten. Har fått viss artosutveckling i leden 10 år senare men lever ett bra och normalt liv där jag inte tänker på det I min vardag.

Som barn kunde jag idrotta och tävla. Var duktig i gymnastik och tävlade en del där trots handikappet, bland annat i juniormästerskapen (nivån under SM då). Hade kanske inte kunnat satsa fullt ut på en idrottskarriär dock. Så förvänta er ingen ny Zlatan. =)

Min dåliga fot har alltid haft en smalare vadmuskulatur än det friska och balansen har aldrig varit riktigt lika bra. Men som sagt, funkat att idrotta och tävla ändå.

Lever idag ett mycket gott liv ekonomiskt och har familj med två friska barn. Så det har aldrig påverkat mig där. Hade många killar att välja på under tonår och som ung vuxen. Ser bra ut i övrigt och har aldrig fått nån kommentar om att foten ser lite annorlunda ut (sannolikt pga att det faktiskt inte syns om man inte vet vad man ska titta efter).

Så, nu fick jag skryta lite om mitt liv. Skulle verkligen inte byta bort det för allt i världen. :)

Hoppas detta kan lugna dig lite. Gör som läkarna rekommenderar med foten så kommer er son kunna leva ett fint och nästan normalt liv. Fråga gärna om det är något du undrar över!

• Anonym (Neo)

Vår son hade klumpfot på bägge fötterna, men även annan fysisk problematik. Men jag kan svara utifrån specifikt klumpfoten.

När han var gipsad köpte vi byxor och pyjamas med knäppning i hela grenen. Det var lättar att få dem över gipset eftersom man kunde knäppa upp allt, och om det behövdes låta en del knappar vara oknäppta. Det finns också sovkläder som är som en lång klänning, där man kan knäppa med knappar eller har en dragsko i nederdelen av "kjolen", så behöver man inte krångla in gipsade ben i byxor alls.

Vi fick också köpa det största babyskyddet som fanns på marknaden för att han skulle få plats med två gipsade ben.

Svar på tråden Ni med barn som föddes med ”klumpfot”