• Anonym (?)

Nytt pyramidföretag på gång? (kollega som startat "online business" men aldrig nämner vad som säljs)

Jag är säkert inte den enda som fått en massiv uppsjö av "Vill du ur ekorrhjulet?", "vara din egen chef", Jobba 1-3 h per dag tack vare vårt automatiserade system" etc. på  sociala medier sista tiden. Tror att det kommer via en kollega jag sett postat mycket "mumbo jumbo" om sitt "community" och sina "professionella instagramkonton" som hon jobbar med att bygga upp.

Kikat på en del av flödena och det skriker MLM/pyramidspel. Det sägs att de säljer en produkt inom hälsa med hög provision men inte en enda person berättar vad som säljs, utan detta får man först reda på om man fyller i ett formulär (introduktion som är gratis) och efter det får tillgång till en föreläsning som verkar  kosta 999 kr (som man SÅKLART får tillbaka om man inte blir nöjd. Sen ska man gå en 6 veckors kurs (ingen
    prisuppgift) och sett på flera ställen att provisionen för produkten skulle vara 30-e70 kkr. Nin gissning är att kursen är
    rövdyr och mest går ut på att få en att köpa produkten med hänvisning till att man såklart inte kan promota en produkt man själv inte testat, men att mycket av pengarna man eventuellt tjänar kommer från andra stackare man lurat att köpa kursen.

Någon som vet vad som säljs egentligen?

Är det de där jäkla vattenfiltrw

• Svar på tråden Nytt pyramidföretag på gång? (kollega som startat "online business" men aldrig nämner vad som säljs)
  • Anonym (J)

Jaha. Det är väl vara att scrolla vidare i flödet och strunta i det. 

• Anonym (T)

Hennes konto är hackat skulle jag misstänka.

• Anonym (r)
    Anonym (T) skrev 2025-01-11 00:19:17 följande:

Hennes konto är hackat skulle jag misstänka.

varför skulle det vara hackat?? låter som solklart mlm
  • Anonym (Jodå)

JA! Jag har också fått upp helt sjuka mängder såna sponsrade inlägg dom senaste veckorna. Det är 99% kvinnor och när man klickar på deras profiler så har om typ 20-60 följare. Och alla har någon slags extremt otydlig "online business" som ska skapa pengar åt dom samtidigt som dom bakar kanelbullar med barnen eller är i skogen och plockar svamp. 
    Jag har tänkt direkt "pyramidspel" och att det verkar sjukt suss. 

• Anonym (T)
    Anonym (r) skrev 2025-01-11 00:47:03 följande:
    varför skulle det vara hackat?? låter som solklart mlm
    Man kan ju se skillnad mellan hackade konton och någon som pysslar med mlm tycker jag. Hade en avlägsen vän som postade bilder på en tomt hen köpt och en inklippt text om tacksamhet, varvat med andra poster om hur hen lyckats med det eller det och "fråga mig hur" och bilder på hängmattor med olika budskap (typiskt mlm)

kollar man upp texterna och bilderna så har de figurerat på andra håll. Kontot var hackat, vanliga uppdateringar hade upphört och hen startade ett nytt fb konto.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jodå) skrev 2025-01-11 00:51:15 följande:

JA! Jag har också fått upp helt sjuka mängder såna sponsrade inlägg dom senaste veckorna. Det är 99% kvinnor och när man klickar på deras profiler så har om typ 20-60 följare. Och alla har någon slags extremt otydlig "online business" som ska skapa pengar åt dom samtidigt som dom bakar kanelbullar med barnen eller är i skogen och plockar svamp. 
    Jag har tänkt direkt "pyramidspel" och att det verkar sjukt suss. 

Ja, precis. Just det här att man aldrig ser annonser för produkten utan bara själva "businessen" känns ju ganska typiskt mlm. Alla verkar ha startats sista 4-5 månaderna typ. Jag lyckades hitta en igår som rakt av erkände att även hon tjänar när någon av hennes "mentees" gör en försäljning så absolut pyramidspel...
    Väldigt fascinerad av fenomenet och lite orolig för kollegan som är rätt naiv. Nu kommer vi ses nästa vecka efter att ha gått om varandra under jul/nyår.
  • Anonym (Äh)

Men skärp dig ts. Skitreklam som du får upp i flödet beror inte på vad din kollega håller på med, och inte sjutton håller hen på med pyramidföretag bara för det. Säger inte att det INTE är så, men du drar rätt sjuka och väldigt fördomsfulla slutsatser här.

Om du undrar vad kollegan gör så FRÅGA istället för att snacka skit om andra.

Svar på tråden Nytt pyramidföretag på gång? (kollega som startat "online business" men aldrig nämner vad som säljs)