• Anonym (Nygravid)

Hur/när berätta för syskon 15 och 18 år

Jag är gravid med en riktig liten sladdis. Men vet inte hur och när jag borde berätta för mina stora barn? Min äldsta har sagt rätt ut att hon vill absolut inte ha något syskon. Och jag skulle inte ha fler barn, men trotts p-piller och allt då är det nu en hoppsan i min mage. Är 36 år så kände att jag vill.

Något som har erfarenhet eller något tips?

• Svar på tråden Hur/när berätta för syskon 15 och 18 år
  • Anonym (Annie)

Följer, min son är 13 och dottern 15 år, de vill inte heller ha syskon men har blivit gravid trots p-medel. Vill också ha tips på när och vad man ska säga. Har bf i mitten av augusti.

• Anonym

Jag beklagade mig över mycket illamående och so en på 17 frågade "är du  gravid eller?". Ja, sa jag och trodde att nu var det sagt.

Sonen trodde däremot att det var ett skämt och det tog flera månader innan han förstod att jag inte skojat.

Han blev jätteglad  och tog emot sin lillebror med glädje, strax innan sin artonårsdag.

• Harnok

Vad spelar det egentligen för roll för dina barn om dom får ett syskon? Påverkar knappt dom i deras ålder.

Dom lär bli glada i slutändan iallafall.

• Anonym (Ja)

När du har passerat vecka 12, dvs perioden med störst risk för missfall. Förutsatt att du faktiskt är hundra säker på att behålla. Bara för att det blir en hoppsan så måste man inte behålla när man inte hade tänkt skaffa fler från början.

• Anonym (Nygravid)

Tack för era svar. Är kanske bara att säga det rätt ut 

• Anonym (Säg)

Har en bekant som hade 2 barn som var typ 13 och 15 när det blev en hoppsan. 

Äldsta syskonet var tvär graviditeten igenom medan det yngre var betydligt mer pepp. När bebisen föddes var det tvärtom. 

Idag är de 20+ och 30+ och en sammansvetsad syskonskara. Det finns syskonbarn som är närmre i ålder än syskonen så på så sätt fick hoppsan nästan själv "bonussyskon". 

Gör nåt lite mer än att bara säga det rakt ut, men inget överdrivet. Ha en ultraljudsbild kanske underlättar  En enkel kvällsfika för familjen kanske? Var beredd på att du är en mamma som suger och att det blir grinigt ett tag. Jag tror dock det kommer gå över när det landat. 

Lycka till med Hoppsan!

• Anonym (Wera)

När jag var 13 och misstänkte att min mamma var gravid då var det katastrof för mig.
    Tonåringar kan oftast inte tänka sig dela rum med en bebis, hjälpa till, passa syskon eller tycka att det är jätte jobbigt med en skrikande bebis hemma. 

Min sambos mamma var oplanerat gravid med honom när hon var 42 och hennes dotter hade då en dotter och var gravid samtidig?.

Du ska inte bry sig vad dina barn tycker om det men förvänta dig inte något hjälp av dem. De behöver inte ta ansvar för syskon. 

Svar på tråden Hur/när berätta för syskon 15 och 18 år