• Anonym (Paula)

Hemmaföräldrar

Det är många föräldrar som idag förespråkar att vara hemma på heltid tills att barnen bli 6 år och börjar i skolan. Efter det ska inte barnen heller gå på fritids. Jag har haft förmånen nu att prata med tonåringar och unga vuxna som inte fått gå på förskola eller fritids. Många av dessa som jag talat med har inte uttryckt att dom tyckt att det varit särskilt roligt alls. Dom har minnen av att se andra barn leka medan dom själva inte fått vara med.

Jag har svårt att se platser idag där du en vanlig vardag kan träffa andra 3-5 åringar som är hemma en vanlig förmiddag. Öppna förskolan finns ju, men där finns det ju ändå sällan barn i deras egna ålder.

Och nej jag förespråkar inte att små barn ska gå långa dagar på förskolan. Jag ställer mig nog mer frågande hur roligt det här är för barnen. Kan bara se lyckan i mina egna barns ögon nu när dom fått komma tillbaka till förskolan efter ledigheten. 

Dom har tjatat under jullovet att få gå på förskolan. Vi har gjort massa roligt och mysigt under lovet, vi har korta dagar på förskolan, men jag märker ju lyckan när dom fått vara med andra barn i sin egna ålder. 

Dom jag pratat med som inte fått gå på förskolan uttrycker att det inte varit så kul att bara vara hemma. Att dom fått vrida och vända på varenda krona så att föräldrarna ska haft råd att åka någonstans där det kanske finns andra hemmaföräldrar har det inte funnits ekonomiskt utrymme för. Dom har inte haft råd med badhus eller liknande heller utan det är barnet/barnen och mamma och ibland farmor/mormor eller att mamma suttit i köket och pratat med sina väninnor. 

Har även läst om mammor i nutid som absolut inte vill att barnen ska gå i förskola men som ändå behöver studera heltid för att få något bidrag? det betyder att en 3-4 åring ska sitta och titta på sin mamma som läser vetenskapliga rapporter och ska hålla sig undan för att inte störa. Och hålla sig undan när mamma har digitala föreläsningar. Är förskolan sämre än det här upplägget? 

• Svar på tråden Hemmaföräldrar
  • Kammen320

Minns när jag fick min lillasyster, då fick jag inte gå på dagis längre när mamma var föräldraledig,  jag tyckte det var så tråkigt. Min storebror hade börjat 6-årsverksamhet också, så honom kunde jag inte leka med på dagarna. Var så skönt när föräldraledigheten äntligen var över o jag fick gå tillbaka till dagis igen.
    Så jag tror verkligen att förskolan är bra för barnen, men att man försöker ha lite kortare dagar om man har möjlighet. Vi lämnar vid 9 o hämtar vid 15.30-16, så inte jättekorta dagar, men det är det som passar vårt pussel just nu.

• Anonym (well yeah)

När vi bodde i USA hade vi barnen hemma. Förskola var tokdyrt och det fanns gott om mammagrupper, så klart öppna för pappor med barn också men 95% var mammor, och öppna halv-organiserade aktiviteter varje dag, gott om tillfällen för barn upp till 8 år att träffas och leka. Just där vi bodde gick ändå ganska många på daycare, ca 60% av alla över 3 år.

Vi flyttade till Sverige när barnen var 6 och 4. Stora började i f-klass och vi tänkte att lilla skulle vara hemma tills hon också började. Det funkade i några veckor, sen klättrade hon på väggarna. 100% av alla barn över 18 månader gick ju på förskola, så självklart saknade hon andra barn att leka med. 

Jag var väldigt glad för hennes skull att förskolan hade plats och hon fick börja bara två veckor senare.

• Anonym (Paula)
    Anonym (well yeah) skrev 2025-01-11 21:26:00 följande:

När vi bodde i USA hade vi barnen hemma. Förskola var tokdyrt och det fanns gott om mammagrupper, så klart öppna för pappor med barn också men 95% var mammor, och öppna halv-organiserade aktiviteter varje dag, gott om tillfällen för barn upp till 8 år att träffas och leka. Just där vi bodde gick ändå ganska många på daycare, ca 60% av alla över 3 år.

Vi flyttade till Sverige när barnen var 6 och 4. Stora började i f-klass och vi tänkte att lilla skulle vara hemma tills hon också började. Det funkade i några veckor, sen klättrade hon på väggarna. 100% av alla barn över 18 månader gick ju på förskola, så självklart saknade hon andra barn att leka med. 

Jag var väldigt glad för hennes skull att förskolan hade plats och hon fick börja bara två veckor senare.

Självklart funkar detta om det finns massa barn som är äldre hemma regelbundet. Skulle inte säga att det var samma sak på typ 60 talet där gårdarna var fulla med områdets alla ungar heller Hela dagarna och alla vara hemmafruar. Men så ser inte världen ut längre i Sverige generellt då. Självklart viss det vissa områden som ser annorlunda ut.
  • Anonym (well yeah)
    Anonym (Paula) skrev 2025-01-11 21:30:32 följande:
    Självklart funkar detta om det finns massa barn som är äldre hemma regelbundet. Skulle inte säga att det var samma sak på typ 60 talet där gårdarna var fulla med områdets alla ungar heller Hela dagarna och alla vara hemmafruar. Men så ser inte världen ut längre i Sverige generellt då. Självklart viss det vissa områden som ser annorlunda ut.
    Det var min poäng, ja.
  • Anonym (Wilma)

Det beror nog alldeles på vad man gör som förälder och hur barnen är.  

Jag har varit hemma mycket och jobbat hemifrån. Mina barn har knappt gått på fritids och begränsat på förskola. Det som jag vet att de har saknat från förskoletiden är att få äta frukost där. Ett par gånger fick de göra det pga tandläkartider osv. 

Fritids har vi löst med att vi bor nära skolan och det var väldigt ofta kompisar med hem som egentligen gick på fritids men som var överlyckliga att få slippa vara där utan kunde hänga med oss hem. 

Vi hängde mycket på öppna förskolan också. Vi var några föräldrar med hyfsat jämngamla barn som såg till att vara lediga 1-2 gånger i veckan just för att gå på öppna förskolan.

Allt är vad man gör det till och frågar du mina barn så har de verkligen gillat öppna förskolan och att de fått vara hemma med kompisar. 

Mina barn har inte suttit och glott på mig när jag jobbat. Däremot har jag försökt få dem delaktiga i vardagslivet med tvätt, matlagning och städning. Däremellan gjorde vi kojor under bordet, Tog med mellanmålet upp till skogen 200 meter från oss osv. Små saker som gjorde mycket. 

Nej, jag tycker inte jag är någon övermänniska för att jag fixade det. Jag gjorde det som var bäst för oss. Alla har vi olika förutsättningar. Andra klarar inte att vara hemma. 

• Anonym (Fritids är för töntar)

Jag var hemma med min mamma tills jag började skolan. Vi lekte, bakade, lagade mat, cyklade och badade på sommaren och läste böcker så sidorna yrde. När jag började skolan började hon jobba. Jag hade egen nyckel hem och gick inte på fritids. Alla jag kände som gjorde det var dryga snorungar som lärde sig tjata om att få vara i idrottshallen och slåss och bråka om småsaker. Jag vet vilket alternativ jag väljer för min dotter. 

• Anonym (aah)
    Anonym (Fritids är för töntar) skrev 2025-01-11 22:14:23 följande:

Jag var hemma med min mamma tills jag började skolan. Vi lekte, bakade, lagade mat, cyklade och badade på sommaren och läste böcker så sidorna yrde. När jag började skolan började hon jobba. Jag hade egen nyckel hem och gick inte på fritids. Alla jag kände som gjorde det var dryga snorungar som lärde sig tjata om att få vara i idrottshallen och slåss och bråka om småsaker. Jag vet vilket alternativ jag väljer för min dotter. 

Ja, uppfostra en sund individ med den märkliga attityden...
  • Raggartjejen
    Anonym (Fritids är för töntar) skrev 2025-01-11 22:14:23 följande:

Våra 2 barn har gått på fritids och de är varken töntar eller dryga snorungar.
    De är väluppfostrade!
    Skyll på föräldrarna ist för att kalla barnen för töntar & dryga snorungar  när det är föräldrarna som har misslyckats med barnuppfostran!
  • Mkay

Jag håller helt med, förskolan och det sociala umgänget är viktigt redan från den åldern. Tycker det är korkat att tiden på förskolan blir begränsad när man får andra barn och är föräldraledig, i vissa kommuner till så lite som 15 h/veckan! Blir otroligt tråkigt för barnen att bara gå hemma och inte få leka med sina kompisar som är på förskolan. Dessutom har de envisats med att ändra namnet från dagis till förskola för att förskolan är förberedande för skolan, lärande och viktigt för deras utveckling - ska de då nekas denna viktiga del av deras utveckling och kunskap bara för att de fått ett syskon? Så otroligt dumt

• Anonym (P)

Jag gixk förvisso på förskola, men aldrig på fritids eftersom jag fick syskon lagom till skolstart. Tack och lov fick också min bästis syskon samtidigt, så vi kunde leka efter skolan. När mitt syskon sen började förskola, tog min mormor hand om mig efter skolan istället. 

I vardagen gick det an, men loven var otroligt tråkiga. Alla andra gick på fritids första veckorna av sommarlovet. Bästisen åkte ofta till landet. På fritids åkte de till Skansen, bakade och gjorde picknickutflykter. Jag var hemma med mormor och lillebror och sen mina föräldrar och lillebror. Visst gjorde vi saker, men det blev rätt långtråkigt. 

Mina barn hade aldrig accepterat att vara hemma. Speciellt inte mitt äldsta barn, som trivs oerhört bra i sociala situationer som innefattar andra barn. Vi har varit långlediga över jul och nyår och det första hon sa när vi kom hem var att hon längtade till sina kompisar på måndag, både i skolan och på fritids. Det yngre barnet har hela resan pratat om vad han ska berätta för sina kompisar på förskolan. Visst är vi föräldrar viktigast, men kompisar, umgänge och att göra saker utan oss, är oerhört viktigt och har varit så från cirka tre års ålder för barnen. 

• Anonym (D)

Idag behöver man ju se till hur samhället förändrata också sen "vår" tid. Alla barn jag känner som ej går på fritids går ju hem och spelar.... 

Då är det bättre att man får vara på fritids och leka. 

• ElinElinElinElinElinElin

Anonym (Paula) skrev 2025-01-11 20:17:41 följande:
    Hemmaföräldrar

Det är många föräldrar som idag förespråkar att vara hemma på heltid tills att barnen bli 6 år och börjar i skolan. Efter det ska inte barnen heller gå på fritids. Jag har haft förmånen nu att prata med tonåringar och unga vuxna som inte fått gå på förskola eller fritids. Många av dessa som jag talat med har inte uttryckt att dom tyckt att det varit särskilt roligt alls. Dom har minnen av att se andra barn leka medan dom själva inte fått vara med.

Jag har svårt att se platser idag där du en vanlig vardag kan träffa andra 3-5 åringar som är hemma en vanlig förmiddag. Öppna förskolan finns ju, men där finns det ju ändå sällan barn i deras egna ålder.

Och nej jag förespråkar inte att små barn ska gå långa dagar på förskolan. Jag ställer mig nog mer frågande hur roligt det här är för barnen. Kan bara se lyckan i mina egna barns ögon nu när dom fått komma tillbaka till förskolan efter ledigheten. 

Dom har tjatat under jullovet att få gå på förskolan. Vi har gjort massa roligt och mysigt under lovet, vi har korta dagar på förskolan, men jag märker ju lyckan när dom fått vara med andra barn i sin egna ålder. 

Dom jag pratat med som inte fått gå på förskolan uttrycker att det inte varit så kul att bara vara hemma. Att dom fått vrida och vända på varenda krona så att föräldrarna ska haft råd att åka någonstans där det kanske finns andra hemmaföräldrar har det inte funnits ekonomiskt utrymme för. Dom har inte haft råd med badhus eller liknande heller utan det är barnet/barnen och mamma och ibland farmor/mormor eller att mamma suttit i köket och pratat med sina väninnor. 

Har även läst om mammor i nutid som absolut inte vill att barnen ska gå i förskola men som ändå behöver studera heltid för att få något bidrag? det betyder att en 3-4 åring ska sitta och titta på sin mamma som läser vetenskapliga rapporter och ska hålla sig undan för att inte störa. Och hålla sig undan när mamma har digitala föreläsningar. Är förskolan sämre än det här upplägget? 

Hej

Tråkigt att du bara verkar ha träffat på hemmafamiljer som inte tagit ansvar för sina barns hemmavaro :/

Det stämmer gott att det knappt finns ett barn över 18 månader i lekparkerna generellt. Därtill finns det heller ingen verksamhet eller aktivitet idag från samhällets sida som vänder sig till barn i lekåldern utanför den stängda förskolans verksamhet. Öppna förskolan är sällan anpassad för barn över två. 

Jag är hemmaförälder och har hemmabarn samt har skolbarn som varit hemmabarn. Frågar du mina stora barn så längtar de tillbaka till hemmatiden. Mina yngre barn är glada och nöjda med sin tillvaro och sina kompisar hemmavid.

Mina stora barn har valt bort fritids; vi betalade det från förskoleklass till och med trean.. Därefter betalade vi för klubben ytterligare ett halvår i fyran. Barnen tyckte inte verksamheten där var kul och miljön var stökig. De har föredragit att träffa sina kompisar och hitta på saker i en annan miljö. 

Att sitta hemma är nog det vi gör minst:) Vi träffar andra hemmakompisar, har olika grupper och aktiviteter flera gånger varje vecka. Mina barn träffar och skapar relationer med utomstående pedagoger på de olika aktiviteter jag ordnar med, de träffar och skapar relationer med de andra barnens vuxna samt även en och annan mor- och farförälder som kommer med.

Mina barn har en bra arbetsmiljö, kul och bra anpassade aktiviteter, jämnåriga kompisar och många trygga vuxna runt sig. 

Det finns säkert några hemmabarn som skulle ha det bättre på förskolan, likaså förskolebarn som skulle ha det bättre hemmavid eller med annan typ av omsorg.  

/Elin

• Anonym (A)

De flesta som inte arbetar men har barn hemma är invandrakvinnor. Och i deras områden är de inte ensamma om att vara hemma med barnen, tvärtom.

Deras barn behöver gå på förskola för att lära sig språket, inte främst för att leka med andra barn. 

• Sahara95

Mupparna som förespråkar att vara hemma på heltid med barnen är samma muppar som sen klagar på att de inte klarar sig ekonomiskt när gubben lämnat dem. Det är även samma klientel som spammar tidningarna med snyftartiklar om att de har en usel pension.

• Anonym (Wilma)
    ElinElinElinElinElinElin skrev 2025-03-31 17:22:03 följande:

Det stämmer gott att det knappt finns ett barn över 18 månader i lekparkerna generellt. Därtill finns det heller ingen verksamhet eller aktivitet idag från samhällets sida som vänder sig till barn i lekåldern utanför den stängda förskolans verksamhet. Öppna förskolan är sällan anpassad för barn över två. 

Måste faktiskt inflika att det är väldigt olika på olika öppna förskolor. Där vi bor har vi haft en som haft en dag i veckan för barn under ett år, samma öppna förskola hade 2 dagar i veckan för alla och aktiviteterna var lika mycket för stora som små. Ibland i perioder så hade de en extra personal som tog med de större till ett annat utrymme med pingisbord och smålego. 

En annan öppen förskola hade öppet på förmiddagen för de mindre och eftermiddagarna även för de större. 

Vet andra öppna förskolor som också anpassat sig efter vilka som kommer. Ena terminen kan det vara max treåringar som dyker upp för att nästa termin är det många syskon som dyker upp som är både fyra och fem år (sex år om det är på vårterminen innan de börjar skolan. 
  • Anonym (Frida85)

Mina barn går nu på Frittis och en på ?Frittis klubben? båda  får välja dag till dag. Men eftersom det är så stora barn grupper i skolan och rörigt under dagarna i skolan så väljer dom att gå hem eller leka med kompis hemma eller/hos någon annan. För att få det lugnare och ha lika roligt. Men dom väljer att var ibland på frittis och är nöjda med det.

Att barn får ha tråkigt är det farligt? Farligt för föräldern eller barnet? Har det genomfört  forskning på att barn lider av att ha tråkigt i jämna mellanrum? 
    Eller har det bedrivit forskning av förstora barngrupper inom förskola/skolverksamheten Hur det påverkar det enskilda barnet?  

Blir barn stressade av hemmiljöer nu för tiden? Eller är det föräldrar i dagens samhälle som blir stressade av sina barn?

Svar på tråden Hemmaföräldrar