Hemmaföräldrar
Det är många föräldrar som idag förespråkar att vara hemma på heltid tills att barnen bli 6 år och börjar i skolan. Efter det ska inte barnen heller gå på fritids. Jag har haft förmånen nu att prata med tonåringar och unga vuxna som inte fått gå på förskola eller fritids. Många av dessa som jag talat med har inte uttryckt att dom tyckt att det varit särskilt roligt alls. Dom har minnen av att se andra barn leka medan dom själva inte fått vara med.
Jag har svårt att se platser idag där du en vanlig vardag kan träffa andra 3-5 åringar som är hemma en vanlig förmiddag. Öppna förskolan finns ju, men där finns det ju ändå sällan barn i deras egna ålder.
Och nej jag förespråkar inte att små barn ska gå långa dagar på förskolan. Jag ställer mig nog mer frågande hur roligt det här är för barnen. Kan bara se lyckan i mina egna barns ögon nu när dom fått komma tillbaka till förskolan efter ledigheten.
Dom har tjatat under jullovet att få gå på förskolan. Vi har gjort massa roligt och mysigt under lovet, vi har korta dagar på förskolan, men jag märker ju lyckan när dom fått vara med andra barn i sin egna ålder.
Dom jag pratat med som inte fått gå på förskolan uttrycker att det inte varit så kul att bara vara hemma. Att dom fått vrida och vända på varenda krona så att föräldrarna ska haft råd att åka någonstans där det kanske finns andra hemmaföräldrar har det inte funnits ekonomiskt utrymme för. Dom har inte haft råd med badhus eller liknande heller utan det är barnet/barnen och mamma och ibland farmor/mormor eller att mamma suttit i köket och pratat med sina väninnor.
Har även läst om mammor i nutid som absolut inte vill att barnen ska gå i förskola men som ändå behöver studera heltid för att få något bidrag? det betyder att en 3-4 åring ska sitta och titta på sin mamma som läser vetenskapliga rapporter och ska hålla sig undan för att inte störa. Och hålla sig undan när mamma har digitala föreläsningar. Är förskolan sämre än det här upplägget?