• Anonym (Normalt?)

Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar

Är det normalt att någon som blivit pappa för 1 månad sedan går ut med sina kompisar och festar? Här sitter jag i soffan och ammar medan han dricker öl liksom. Skulle ni ha accepterat det? 

• Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar
  • Agda90

Att träffa vänner är en sak, att gå ut på krogen och supa är.en helt annan. En vuxen och ansvarafull männsika vet hur man beter sig. 

När vår bebis var 1 månad fanns det inte på kartan att någon av oss hade gått ut på krogen. Vi hade vänner som kom hem till oss och vi var hos våra vänner. Vi hittade på mycket men just krogen fanns inte i våra tankar. 

Jag var 27 ocg min man 30 bär vi fick vårt första barn. Kag gissar att vi båda två var ganska "färdiga" med att g0 ut på krogen vid det laget. 

Så nej, krogen bär man har en nyfödd hemma är felprioriterat!

• mammabitch

Finns det någon vinning med att båda föräldrarna är hemma all tid som inte arbetas? Tvärtom så är det ju ganska så skönt att få kkomma ifrån en stund och umgås med andra vuxna -och det kan ju gälla båda föräldrarna!
    Om det sen handlar om en shoppingtur eller att gå och ta en öl med kompisar spelar väl inte så stor roll så länge det sista sköts snyggt och föräldern inte ramlar in full mitt i natten.

För min det var det stallet som lockade och jag återgick till ridlektioner 12 dagar efter förlossning medans pappan höll ställningarna hemma utan problem, andra dagar kunde han gå iväg på något han var intresserad av.

Tror tyvärr att många förhållande svajar då en förälder kräver att den andra inte ska ha något som helst liv utanför familjebubblan och att man bara ska vara mamma och pappa när det finns en liten.

• Anonym (A)
    Agda90 skrev 2025-01-12 15:52:43 följande:

Att träffa vänner är en sak, att gå ut på krogen och supa är.en helt annan. En vuxen och ansvarafull männsika vet hur man beter sig. 

När vår bebis var 1 månad fanns det inte på kartan att någon av oss hade gått ut på krogen. Vi hade vänner som kom hem till oss och vi var hos våra vänner. Vi hittade på mycket men just krogen fanns inte i våra tankar. 

Jag var 27 ocg min man 30 bär vi fick vårt första barn. Kag gissar att vi båda två var ganska "färdiga" med att g0 ut på krogen vid det laget. 

Samma här
  • Tow2Mater
    Anonym (Normalt?) skrev 2025-01-11 23:42:48 följande:
    Han är 28 och det är vårat första barn. Jag sa att jag inte tyckte att det var okej 
    Han bryr sig jättemycket om vårt barn och är delaktig i allt så han är ingen dålig pappa men tycker man kan vänta med att gå ut och festa med kompisar ett litet tag 
    Varfor det? For att du känner dig avundsjuk?

Vad anser du vara 'ett litet tag"?
  • Jens76999

Hade jag varit du hade jag kastat ut honom.. Han verkar helt missförstått rollen att bli pappa. 

Släng ut honom en vecka så får vi se om poletten trillar ner.

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2025-01-12 17:37:41 följande:
    Varfor det? For att du känner dig avundsjuk?

Vad anser du vara 'ett litet tag"?
    Barnet är ju nyfött i TS fall då borde inte festa med polarna på krogen vara prio ett.
  • Just Precis

Anser som många andra att det beror på läget där hemma: är det kaos och kalabalik bör han stötta dig, men ser inte annars varför han inte skulle kunna få gå ut en gång i månaden eller så. Och sedan stötta dig när du vill komma hemifrån lite. Så att båda får sina behov tillfredsställda. Sådär som en relation bör vara. 

• Anonym (Jk)
    Anonym (Normalt?) skrev 2025-01-11 23:32:44 följande:
    Det är vårt första barn och barnet är 1 mån gammal så då kan man väl förvänta sig att kompisarna inte borde vara prio eller? Men förstår att du bara ville provocera

Beror väl på hur ofta det är , skulle inte bli glad om det var varje dag men min sambo har också gjort det även när vårt första gemensamma barn var så liten. Nu ska vi snart få andra gemensamma barnet och jag räknar inte med att han inte kommer gå ut alls, han får gärna göra det ibland. Jag är inte mycket för att dricka själv och speciellt inte när jag ammar men jag går gärna ut och äter eller fikar med kompisar eller gör andra saker själv eller med mina äldre barn från ett tidigare förhållande.

Jag ska på min äldsta dotters studentmiddag i april när min yngsta bara kommer vara 2 månader till exempel , då räknar jag med att min sambo kommer vara med bebisen även om jag har tänkt amma. Jag tror som många andra har skrivit att båda föräldrar behöver tid för sig själva ibland. Och jag har ammat jättelänge förresten, ammar fortfarande sonen som är snart 3 litegrann fast jag är höggravid , det går ändå att komma ifrån. 

• Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2025-01-12 20:46:41 följande:
    Barnet är ju nyfött i TS fall då borde inte festa med polarna på krogen vara prio ett.
    Är det prio 1 då? Var står det?
  • Anonym (A)
    Anonym (X) skrev 2025-01-12 21:25:28 följande:
    Är det prio 1 då? Var står det?
    Svarade TM
  • Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2025-01-12 21:35:16 följande:
    Svarade TM
    Ja, det vet jag. Jag undrar var du fått uppgiften att festa är prio 1 från. Du skrev ju det:

• Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2025-01-12 20:46:41 följande:
    Ar mamman inte kapabel att ta hand om en 1 månaders barn själv i några timmar? Det är inte nyfött. I många länder skulle hon jobba igen om 2 veckor.

Och som andra undrar jag, hur får du det till att festa är prio 1? TS skriver tvärtom att han är en ansvarsfull pappa och man.
  • Anonym (Jk)
    Agda90 skrev 2025-01-12 15:52:43 följande:

Så det är ok att dricka hemma hos vänner eller hemma hos er när barnet är med men inte ok att den ena föräldern går ut på krogen? Hur är det om man går ut på krogen utan att dricka då? Är det också jättehemskt? Det har jag gjort några gånger när jag har ammat och inte druckit en droppe eller max någon enstaka klunk bubbel för att skåla men ändå följt med kompisar ett litet tag efter någon middag eller nån om nån kompis fyller år till exempel. Inte när jag har haft en bebis som bara är en månad gammal men lite äldre. 

Nej min sambo får gärna gå ut på krogen även när vi har en bebis så länge det inte är hela tiden och han inte kommer hem dyngrak och beter sig dåligt. För mig gör det ingen skillnad om han dricker på krogen eller hos någon vän, vad tänker du är den stora skillnaden där? 

• Maac

Jag tycker det är ok att gå ut och träffa sina kompisar och dricka lite öl. Inte flera gånger varje vecka, men en dag per månad är väl ändå rimligt? Man behöver ju inte vara klistrad vid varandra. Det är bara märkligt att diktera vad partnern får göra. Om du tycker det är jobbigt så bjud över en kompis eller släkting. 

Se till att du kommer ut från hemmet också ibland. Fika med någon, ta en kväll på stan, träna, gå till frisören. 

• Agda90
    Anonym (Jk) skrev 2025-01-12 23:18:00 följande:

Så det är ok att dricka hemma hos vänner eller hemma hos er när barnet är med men inte ok att den ena föräldern går ut på krogen? Hur är det om man går ut på krogen utan att dricka då? Är det också jättehemskt? Det har jag gjort några gånger när jag har ammat och inte druckit en droppe eller max någon enstaka klunk bubbel för att skåla men ändå följt med kompisar ett litet tag efter någon middag eller nån om nån kompis fyller år till exempel. Inte när jag har haft en bebis som bara är en månad gammal men lite äldre. 

Nej min sambo får gärna gå ut på krogen även när vi har en bebis så länge det inte är hela tiden och han inte kommer hem dyngrak och beter sig dåligt. För mig gör det ingen skillnad om han dricker på krogen eller hos någon vän, vad tänker du är den stora skillnaden där? 

VAR skrev jag något om alkohol när jag skrev att vi var hos vänner? Du antar att vi var hos vänner och drack... Det gjorde vi inte. 
    Och du kan inte förneka att majoriteten av de som går ut på krogen dricker.

Jag skrev hur jag och min man prioriterade. Att du inte tycker att det är rätt är upp till dig. Men jag minns när vår förstfödda var en månad. Sömnen var så gott som obefintlig. Min man hade precis börjat jobba igen och VI VILLE INTE UT PÅ KROGEN. Är det så svårt att förstå? Vi värdesatte annat högre. Och vet du, det gör vi fortfarande!
    Vi föredrar att grilla hemma hos vänner än att ränna på krogen. Spela biljard, eller shuffel board eller bowla, vara ute i naturen, åka skidor, åka skridsko, spela padel, vandra, gå på konsert..... Det finns så mycket som vi hellre gör än går på krogen. Där man träffar vänner var för sig eller tillsammans. 

• Anonym (U)
    Agda90 skrev 2025-01-14 14:18:54 följande:

VAR skrev jag något om alkohol när jag skrev att vi var hos vänner? Du antar att vi var hos vänner och drack... Det gjorde vi inte. 
    Och du kan inte förneka att majoriteten av de som går ut på krogen dricker.

Jag skrev hur jag och min man prioriterade. Att du inte tycker att det är rätt är upp till dig. Men jag minns när vår förstfödda var en månad. Sömnen var så gott som obefintlig. Min man hade precis börjat jobba igen och VI VILLE INTE UT PÅ KROGEN. Är det så svårt att förstå? Vi värdesatte annat högre. Och vet du, det gör vi fortfarande!
    Vi föredrar att grilla hemma hos vänner än att ränna på krogen. Spela biljard, eller shuffel board eller bowla, vara ute i naturen, åka skidor, åka skridsko, spela padel, vandra, gå på konsert..... Det finns så mycket som vi hellre gör än går på krogen. Där man träffar vänner var för sig eller tillsammans. 

Nej, du skrev faktiskt att det ÄR felprioriterat med krogen när man har en enmåmadersbebis. Alltså för alla. Nu tycker jag att krogen är ett rätt ospecifikt begrepp, det kan vara att ta en öl på restaurang eller supa skallen i bitar hela natten (och allt däremellan). Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga att det är fel att gå ut på krogen med ett par vänner när man har en bebis, det är ju så otroligt beroende av situation. Men är det alkoholen du motsätter dig generellt?
  • Agda90
    Anonym (U) skrev 2025-01-14 15:05:01 följande:
    Nej, du skrev faktiskt att det ÄR felprioriterat med krogen när man har en enmåmadersbebis. Alltså för alla. Nu tycker jag att krogen är ett rätt ospecifikt begrepp, det kan vara att ta en öl på restaurang eller supa skallen i bitar hela natten (och allt däremellan). Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga att det är fel att gå ut på krogen med ett par vänner när man har en bebis, det är ju så otroligt beroende av situation. Men är det alkoholen du motsätter dig generellt?
    När det kommer till alkohol så har jag inga problem med alkohol i måttliga mängder. Däremot är det inte ok att supa skallen i bitar. 

Krogen för mig är inte en restaurang. Det är ett ställe med musik som serverar alkohol och ofta har öppet sent. Alltså mer fokus på alkohol än mat. 
  • Anonym (okej)
    Anonym (Normalt?) skrev 2025-01-11 23:02:08 följande:
    Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar

Är det normalt att någon som blivit pappa för 1 månad sedan går ut med sina kompisar och festar? Här sitter jag i soffan och ammar medan han dricker öl liksom. Skulle ni ha accepterat det? 

Det kan ju vara helt okej, men i princip så behöver pappan vara hemma och stötta mamman när bebisen är så liten och mamman kan vara skör. Jag hade inte känt att det var okej när bebisen var bara en månad, men mer okej några månader senare. 
  • Anonym (Hm)

Nja, inte okej. Han behöver finnas där och avlasta dig med matlagning, städning osv.

Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar