• Anonym (Man)

Maskulin energi är bra!

Det var längesen vi hörde detta i media. Trevligt tycker jag.

Precis som jag anser Mark att positiva manliga egenskaper inte är samma sak som att kvinnor på något sätt ska ha det sämre. Samhället ska värna om både män och kvinnor. 

Men min känsla när jag läste det var att det var ett tag sen jag stötte på generella positiva ord kring män medialt.

• Svar på tråden Maskulin energi är bra!
  • Anonym (J 2)
    Anonym (Future) skrev 2025-01-14 04:24:34 följande:
    Ditt inlägg visar egentligen bara på behovet av manlig energi. För vi har nåt en punkt där vissa avskriver manlighet som omanligt för att den känns obekväm.

Manlighet betyder också att vara obekväm. Att inte skylla på andra. Att ta ansvar. I den manliga kulturen finns det inget utrymme för ursäkter vare sig för en själv eller någon annan. Detta är en av de största skillnaderna mellan manlig och kvinnlig kultur.
    Om man lever på stenåldern ja. Det du tar upp är egenskaper som varje individ borde ha och som inte är kopplat till kön.
  • Anonym (Future)
    Anonym (J 2) skrev 2025-01-14 04:38:46 följande:
    Om man lever på stenåldern ja. Det du tar upp är egenskaper som varje individ borde ha och som inte är kopplat till kön.
    De kulturella skillnaderna jag talade om är levande än idag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Future) skrev 2025-01-14 04:24:34 följande:
    Ditt inlägg visar egentligen bara på behovet av manlig energi. För vi har nåt en punkt där vissa avskriver manlighet som omanligt för att den känns obekväm.

Manlighet betyder också att vara obekväm. Att inte skylla på andra. Att ta ansvar. I den manliga kulturen finns det inget utrymme för ursäkter vare sig för en själv eller någon annan. Detta är en av de största skillnaderna mellan manlig och kvinnlig kultur.
    Så festligt att du i ett och samma inlägg motsäger dig själv. Du tycker att manlighet är att inte skylla på andra och ta ansvar eller hitta på ursäkter. Samtidigt som du då hätskt menar att kvinnlig kultur är motsatsen till det och att det skiljer sig åt. 
  • Anonym (Future)
    Anonym (?) skrev 2025-01-14 14:50:06 följande:
    Så festligt att du i ett och samma inlägg motsäger dig själv. Du tycker att manlighet är att inte skylla på andra och ta ansvar eller hitta på ursäkter. Samtidigt som du då hätskt menar att kvinnlig kultur är motsatsen till det och att det skiljer sig åt. 
    Du förstår bara inte skillnaden.

I den manliga kulturen kan man inte lägga över det individuella ansvaret på andra. Det betyder inte att man har individuellt ansvar att lösa alla andras problem. Det betyder att man har ansvar för att lösa sina egna problem.
  • Anonym (A)
    Anonym (Svaret) skrev 2025-01-13 21:41:52 följande:

Maskulin energi är:

handlingskraft
    problemlösning
    beskyddande
    försörjande
    målmedvetenhet
    ledande
    trygghet
    vara en fast klippa att luta sig mot vid storm
    pondus
    sunt förnuft
    ser till andras bästa före sig själv
    lojal och principfast
    stark mentalt och fysiskt
    big dick energi (lugn och självsäker)

Kvinnlig energi är:

mjukhet
    feminin
    omhändertagande
    vänlig
    omsorgsgivande
    vacker
    lugn
    lyssnande 
    trofast
    visar respekt mot sig själv och sin man
    familjeorienterad
    stöttande
    barnkär
    huslig
    lagar god mat
    för sig med värdighet

för att nämna några saker bara. 

Män och kvinnor är inte en homogen grupp.
  • Anonym (A)
    Anonym (J 2) skrev 2025-01-14 04:38:46 följande:
    Håller med
  • Anonym (?)
    Anonym (Future) skrev 2025-01-15 21:40:15 följande:
    Du förstår bara inte skillnaden.

I den manliga kulturen kan man inte lägga över det individuella ansvaret på andra. Det betyder inte att man har individuellt ansvar att lösa alla andras problem. Det betyder att man har ansvar för att lösa sina egna problem.
    Ändå så är det du som tar upp ett motsatsförhållande till kvinnor och i och med det menar att kvinnor är ansvarslösa, skyller på andra och hittar på ursäkter.

En man med bra maskulin energi hade inte skrivit på det sättet eller försökt sätta sig på en annan grupp människor.

Du är en festlig prick minsann.
  • Anonym (Future)
    Anonym (?) skrev 2025-01-15 21:56:03 följande:
    Ändå så är det du som tar upp ett motsatsförhållande till kvinnor och i och med det menar att kvinnor är ansvarslösa, skyller på andra och hittar på ursäkter.

En man med bra maskulin energi hade inte skrivit på det sättet eller försökt sätta sig på en annan grupp människor.

Du är en festlig prick minsann.
    Du hittar ju bara på vad du tror att jag tycker utifrån dina fördomar. Tala du för dig så talar jag för mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Future) skrev 2025-01-15 23:06:03 följande:
    Du hittar ju bara på vad du tror att jag tycker utifrån dina fördomar. Tala du för dig så talar jag för mig.
    Du behöver inte ha bra maskulin energi. Det är inget måste.
    Vad hittar jag på förresten? Så här skriver du:

"Manlighet betyder också att vara obekväm. Att inte skylla på andra. Att ta ansvar. I den manliga kulturen finns det inget utrymme för ursäkter vare sig för en själv eller någon annan. Detta är en av de största skillnaderna mellan manlig och kvinnlig kultur."

...för att inte tala om ditt senaste inlägg där du oansvarig hittar på ursäkter och skyller ifrån dig. Det här är komedi minsann!
  • Anonym (Future)
    Anonym (?) skrev 2025-01-15 23:20:52 följande:
    Du behöver inte ha bra maskulin energi. Det är inget måste.
    Vad hittar jag på förresten? Så här skriver du:

"Manlighet betyder också att vara obekväm. Att inte skylla på andra. Att ta ansvar. I den manliga kulturen finns det inget utrymme för ursäkter vare sig för en själv eller någon annan. Detta är en av de största skillnaderna mellan manlig och kvinnlig kultur."

...för att inte tala om ditt senaste inlägg där du oansvarig hittar på ursäkter och skyller ifrån dig. Det här är komedi minsann!
    Trams; Du snackar ju bara massa goja och håller dig inte till sak.

Har du något att säga i sakfrågan? Dina åsikter om min person är fullständigt ointressanta och dessutom irrelevant för ämnet.
  • Anonym (Vad händer)

Alltså vad är det för tid vi lever i? Dårarnas högtid?

Högerextremister vita arga män börjar ta över. Med inslag av diskriminering, rasism, nazism, kvinnofientlighet och nedsättande syn på kvinnor. 

Känne som riktigt obehagliga och otrygga förhållanden och värld. För kvinnor. Det här kommer ju bara göra att fler kvinnor ta avstånd och vill ha allt mer mindre att göra med män. Hat och förtryck är inte lösningen. Som många män verkar tro. 

Jag är så jävla tacksam att jag slutat dejta män helt, och inte nå barn har ni fått av mig heller. Till alla män som pratar om att kvinnans enda roll är att vara mamma och föda barn. Säger jag som barnfri kvinna, fuck you! Mina ägg får ni aldrig.  Tackar högre makter för att jag varit visare än mina tidigare generationer. Män börjar bli riktigt onda. 

• Anonym (Borderlina)

Jag hade en uppväxt med mamma, pappa, en syster. Jag var störd redan som barn men jag hade ändå en kompis, en pojke (som sedan blev min första pojkvän) och min uppfattning om män baserades på.dessa två. Pappa var väldigt lugn, snäll, diplomatisk och prioriterade alltid den som mådde sämst (oftast min storasyster) min kompis var liksom lillgammal och tog hand om.mig trots att vi var lika gamla. Mamma är lika galen som mig, syrran ännu värre. Jag kom inte överens med flickor i skolan alls. 

Så män i mitt huvud var alltid snälla och tog hand om kvinnor. Kvinnor bara skrek och bråkade och vi kunde vara hur jävliga som helst och män tog hand om.oss och älskade oss ändå.

Men män är ofta inte sådär lärde jag mig senare i livet. Det där att vara sådan som de var är inte normen. Män kan vara våldsamma, lättkränkta, sadistiska, porrskade och otäcka som fan! Jag är glad att min man lik min pappa till sättet, och familjeliv samt min mamma får säga daddy issues hur mycket de vill.

• Anonym (orion)

Svårt att ta Zuckerberg och andra företagsledare på allvar. Och dumt av honom att positionera sig själv som en underhuggare i Trump-universet.

När pendeln svängde åt Woke hållet efter Obama var det ingen gräns för hur viktigt det var för företagen med mångfald där alla sjöng tillsammans om en bättre värld som i en Coca Cola reklam, men nu när pendeln svängt åt arga-vita män hållet så är det hyllningar av maskulin energi som gäller, som om att sådan energi, vad det nu än är,  någonsin varit en bristvara i företagsvärlden.

• Anonym (Blä)
    Anonym (Svaret) skrev 2025-01-13 21:41:52 följande:

Maskulin energi är:

handlingskraft
    problemlösning
    beskyddande
    försörjande
    målmedvetenhet
    ledande
    trygghet
    vara en fast klippa att luta sig mot vid storm
    pondus
    sunt förnuft
    ser till andras bästa före sig själv
    lojal och principfast
    stark mentalt och fysiskt
    big dick energi (lugn och självsäker)

Kvinnlig energi är:

mjukhet
    feminin
    omhändertagande
    vänlig
    omsorgsgivande
    vacker
    lugn
    lyssnande 
    trofast
    visar respekt mot sig själv och sin man
    familjeorienterad
    stöttande
    barnkär
    huslig
    lagar god mat
    för sig med värdighet

för att nämna några saker bara. 

För att nämna några saker, 1800-talet vill ha dig tillbaka. Det du skrivit är inte egenskaper hos en kvinna. Det är objektifiering av en kvinna. Hon ska vara sig själv. Det är ingen docka. 

Dessutom är  detta inte bundet till kön. Sunkiga män med föråldrad kvinnosyn går direkt ner i papperskorgen.
    Hade aldrig varit med en man med denna syn. Helt ärligt känner jag mig äcklad. Kräk varning på dig.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Vad händer) skrev 2025-01-15 23:56:08 följande:

Alltså vad är det för tid vi lever i? Dårarnas högtid?

Högerextremister vita arga män börjar ta över. Med inslag av diskriminering, rasism, nazism, kvinnofientlighet och nedsättande syn på kvinnor. 

Känne som riktigt obehagliga och otrygga förhållanden och värld. För kvinnor. Det här kommer ju bara göra att fler kvinnor ta avstånd och vill ha allt mer mindre att göra med män. Hat och förtryck är inte lösningen. Som många män verkar tro. 

Jag är så jävla tacksam att jag slutat dejta män helt, och inte nå barn har ni fått av mig heller. Till alla män som pratar om att kvinnans enda roll är att vara mamma och föda barn. Säger jag som barnfri kvinna, fuck you! Mina ägg får ni aldrig.  Tackar högre makter för att jag varit visare än mina tidigare generationer. Män börjar bli riktigt onda. 

Jag är 29 år. Har aldrig känt mig mer osugen på män. Och varför är det alltid högerextremister och höger män som har denna unkna kvinnosyn. 

Har bestämt mig för att rata man och barn. Tycker våran samtid nu är riktigt skrämmande. Män skrämmer mig. Titta på vilka män som styr i USA t.ex.  Våldtäktsmän, kriminella och psykiskt sjuka. Som driver på Tyskland att bli ett nytt Hitler 2.

Nej usch, undviker män helt nu för tiden. Känns otryggt, man vet inte vad för galning man får. När dessa är på uppsving. Mörk och våldsam tid vi lever i just nu. 
  • Anonym (())
    Anonym (Blä) skrev 2025-01-16 11:51:08 följande:
    För att nämna några saker, 1800-talet vill ha dig tillbaka. Det du skrivit är inte egenskaper hos en kvinna. Det är objektifiering av en kvinna. Hon ska vara sig själv. Det är ingen docka. 

Dessutom är  detta inte bundet till kön. Sunkiga män med föråldrad kvinnosyn går direkt ner i papperskorgen.
    Hade aldrig varit med en man med denna syn. Helt ärligt känner jag mig äcklad. Kräk varning på dig.
    Håller med dig. Vilket könsstereotypiskt bullshit. Sunt förnuft, en manlig egenskap? En ren förolämpning att indirekt mena att kvinnor saknar sunt förnuft eller handlingskraft. Som om kvinnor vore korkade små barn eller nåt.

Och alla de s.k. "kvinnliga" egenskaperna är precis lika viktiga för män. Vem fan vill dejta en sorglig mansbebis som inte ens klarar av att laga sin egen mat? Losermän som förväntar sig en mamma till fru är inget att ha.
  • Anonym (?)
    Anonym (Blä) skrev 2025-01-16 11:56:00 följande:
    Jag är 29 år. Har aldrig känt mig mer osugen på män. Och varför är det alltid högerextremister och höger män som har denna unkna kvinnosyn. 

Har bestämt mig för att rata man och barn. Tycker våran samtid nu är riktigt skrämmande. Män skrämmer mig. Titta på vilka män som styr i USA t.ex.  Våldtäktsmän, kriminella och psykiskt sjuka. Som driver på Tyskland att bli ett nytt Hitler 2.

Nej usch, undviker män helt nu för tiden. Känns otryggt, man vet inte vad för galning man får. När dessa är på uppsving. Mörk och våldsam tid vi lever i just nu. 
    Högerextremister med unken kvinnosyn kan man säkerligen, 100% kategorisera som dålig maskulin energi.
  • Anonym (Future)
    Anonym (Blä) skrev 2025-01-16 11:56:00 följande:

Våran samtid är fantastisk. Aldrig förr har man haft så enorma möjligheter. 

Negativitet är ett drag som tyvärr drabbat några, såväl kvinnor som män. 

Positivet odlas i såväl manlig som kvinnlig kultur och är enormt viktig för människors välmående. 
Svar på tråden Maskulin energi är bra!