• Halloj

Insemination- kostnad och chans att lyckas?

Hej!
    Jag och min sambo har börjat vår utredning på Sofiahemmet. Har gjort ett PCT-test och ska röntga äggledarna efter nästa mens. Därefter föreslog doktorn insemination om äggledarna är okej.

Börjar nu fundera på om det vore bättre att hoppa över inseminationen och spara pengarna till IVF iställer. Är det någon här som gjort insemination som kan berätta hur mycket det kostar? Vad är chanserna att det lyckas? Hur många inseminationer brukar man göra innan man övergår till IVF?

• Svar på tråden Insemination- kostnad och chans att lyckas?
  • Mumlan 35

Hej på dig.
    Antar att kostnaden beror på var du bor. Jag bor i jönköping och vi betalade bara 210 kr/ pers, men jag har hört att det kan kosta ca 1500 kr. Vi har försökt i 2 år utan lyckas och varit på utredning sen oktober förra året utan att de har hittat några fel på nån av oss. I juli gjorde vi vår första insemination och jag hade inga förväntingar om att det skulle ta sig, men jag blev gravid direkt. Så jag tycker absolut att ni ska pröva det först Det gör inte ont eller nåt. Har hört om andra som har gjort ca 4 försök innan de går över till IVF. Hör er för lite vad kostnaden är.
    Lycka till!!!!!

• Halloj

Tack för ditt svar! Vad kul att det funkade med insemination för dig. Om det bara kostar 1500 så är det ju helt klart värt att prova några gånger. Jag trodde att det var mycket dyrare.

Ni som gjort insemination, vad var orsaken till detta och hur gick det?
    Är det någon som har gjort insemination på Sofiahemmet? Hur funkar proceduren där?

Kram Halloj

• smurfan2

Jag har precis gjort min första insemination på Sophiahemmet. Tyvärr fick jag mens igår så den lyckades alltså inte. Enligt läkarna där är det ca 13 % chans att lyckas, men det beror också på vad det är för fel, så chansen kan alltså var större. Det kostade 1500 kr, plus 130 kr för en spruta. Min sambo har få fungerande spermier så det är därför vi gör detta.
    Jag åt Pergo i fem dagar, sen fick jag en spruta på kvällen (måndagen) som framkallar ägglossning och på onsdag morgon fick min sambo lämna sperma. Ett par timmar senare fick jag komma in och de förde då in sperman, det tog en minut och var som ett vanligt gynbesök. Sen gick jag tillbaka till arbetet, inga konstigheter alls. Tyvärr lyckades det alltså inte så vi får väl försöka igen...

• Snottren

Gjorde 5-6 inseminationer på Sophiahemmet men har nu gått över till IVF. Kostnaden beror på om du gör det privat eller inte. Om du inte gör det privat så gäller högkostnadskort.

Lycka till!!!

• Mickiee

oj, trodde också att det var mycket dyrare.. ;)=

lycka till!!

• Maskrosen

Hej!

Har gjort inseminationer på Andrologmottagningen på Sophiahemmet och där gällde högkostnadskort så efter de första 900 kr var det gratis!

På Andrologen sa de att det var ganska rimligt att göra ca 6 försök som klassas som bra försök (då räknar de bort sådana där man gör insemination trots att man inte är helt säker på att man prickar ÄL och liknande) innan man går vidare till IVF.

Chansen att lyckas beskrev de som ungefär samma chans som ett "normalt" par har varje månad.

Lycka till!!!

• Halloj

Tack för alla svar!
    OK, det låter ju bra det här. Då blir det insemination nästa cykel (om det inte är något krångel på äggledarna). Jag tycker aldrig att jag hittar något ÄL-sekret å dspermsarna kanske behöver hjälp att komma in.

• clerko

gävleborg är det ingen kö, kostar 200 kr för mannen och jag tror att det konstar lika för kvinnan (har frikort) gjorde det på en vanlig gynmottagning (inseminationen alltså) det gör inte ont alls, har hört att plockning av ägg vid provrörsbefr. kan göra riktigt ont.

GOOD LUCK!!

• Sigrid

Min insemination kostade 250 kr, men eftersom jag har kommit upp i högkostnadsnivån så betalar jag ingenting.

Kram

• Fommpen

Jag har en fråga angående detta.
    Om man gör en insemination, plockar de ut de bästa spermierna då (min sambon har inte så bra spermier) och sprutar in dem? Eller använder de hela satsen?

För om de använder hela satsen så är det väl detsamma som att ha ett samlag vid ägglossning?!

• Tilde

Nu blir jag snurrig.

I okt ska vi på vårt första besök på fertilitetscentrum.
    Jag har bara tagit för givet att det blir IVF för oss (är oförklarligt barnlösa sedan 2 år) för jag trodde insemination var för de som hade sämre spermie-kvalite.
    Men nu lärde jag mig nåt nytt idag !

Så till er som vet - Kan dom lika gärna rekommendera oss att göra insemination först?

Vi har ju i o för sig sparat ihop till IVF, men ändå...

• Tilde

Kom igen någon! Ge mig ett klokt svar !

• Kinna

Fommpen,
    I vårt fall så görs en s.k. wash-up där man skiljer ut de bästa spermierna och använder vid inseminationen. Man kanske gör olika men min make har nedsatt antal normalbildade spermier.

Tilde,
    I vårt fall är det en kombination av utebliven ägglossning och sämre spermiekvalite. Läkaren tyckte ändå att vi borde prova insemination före ivf eftersom vi har ett barn som blev till sommaren 2001 av sig självt. Det är inte självklart att läkaren rekommenderar ivf direkt.

• Halloj

Hej igen!
    Att läkaren föreslog insemination var för att man kan få en biverkning av Pergotime som gör att spermierna inte kan simma igenom sekretet in i livmodern. Då spelar det ingen roll hur bra spermier eller hur fin ägglossning man har, det blir ingen bebis iallafall.

• bodilicious

Hej.

Vi har försökt i flera år att bli gravid.. Ett missfall och ett EX har det resulterat i. Försöker fortfarande utan resultat. Enligt BMI är jag(kvinnan) överviktig och hos läkarn jag går gör inget förrän jag gått ner ca 20kg. Jag försöker men det är inte lätt!!! Har oregelbunden mens ca 4ggr/år.. Klockan tickar. Vet inte vad vi ska göra snart...

Svar på tråden Insemination- kostnad och chans att lyckas?