• Anonym (Frågetecken)

Kostnad för tandimplantat

Hej, 

Ska till tandläkaren i veckan, första besöket på många år. Inser att jag inte är den enda här på FAmiljeliv som lider av tandläkarfobi och skjutit upp besöket för många år. 

Vet att jag har en del hål att laga. Men lider även av GAD och därför har jag lätt att oroa mig, och min största rädsla är tandlossnlng. 

I den värsta av världar tänker jag att det går att skaffa implantat. Dumt nog började jag googla på vad det kostar.

Ser att ett implantat kan kosta 20-40.000. 
    Men hänger inte med på om den kostnaden är efter högkostnadsskyddet ( som ska täcka 85%). 

Vet att det inte finns något standardiserat pris är för ett implantat. Men försöker förstå om priserna man läser är med eller utan högkostnadsskyddet inräknat?

• Svar på tråden Kostnad för tandimplantat
  • Anonym (A)

En googling bort:

Eftersom tandimplantat i de flesta fall är en nödvändig lösning för munhälsan täcks oftast en del av kostnaden med hjälp av högkostnadsskydd. Hur mycket du får i ersättning beror på kostnaden för hela ingreppet. Däremot har staten bestämt att patienten står för hela kostnaden som understiger 3000 kr och sedan gäller följande:

Staten betalar 50 % av kostnader som överstiger 3000 kr

Staten betalar 85 % av kostnader som överstiger 15 000 kr
  • Anonym (Kim)

Priserna är innan högkostnadsskyddet. Men för att komplicera det så kan man inte räkna bort 85% rakt av då tandläkarna har satt sina egna priser och rabatten bara gäller utifrån referenspris. Dessutom ersätts inte alla tänder, det beror på var de sitter och är "nödvändiga"

• Anonym (Trasigatänder)

Hej, 
    Jag ville bara skriva att jag är precis i samma sits som dig med trasiga tänder. Heja dig som besöker tandvården nu. Lycka till

• Anonym (e)

Vad får du in högkostnadsskydd för tandvård?

• Anonym (e)
    Anonym (e) skrev 2025-01-12 22:07:17 följande:

det laggade rejält, menat att posta innan alla andra kommentarer
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Trasigatänder) skrev 2025-01-12 21:11:04 följande:

Hej, 
    Jag ville bara skriva att jag är precis i samma sits som dig med trasiga tänder. Heja dig som besöker tandvården nu. Lycka till

Tack! 

Heja dig också! :)
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Kim) skrev 2025-01-12 21:09:14 följande:

Priserna är innan högkostnadsskyddet. Men för att komplicera det så kan man inte räkna bort 85% rakt av då tandläkarna har satt sina egna priser och rabatten bara gäller utifrån referenspris. Dessutom ersätts inte alla tänder, det beror på var de sitter och är "nödvändiga"

Tack för bra och tydligt svar. 
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (e) skrev 2025-01-12 22:07:17 följande:

Vad tänkte du? 
    Om du ska utveckla så ska jag försöka besvara. :)
  • Anonym (e)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2025-01-12 22:15:36 följande:
    Vad tänkte du? 
    Om du ska utveckla så ska jag försöka besvara. :)
    Inte aktuellt nu. Men hur många år har du hållit dig under för tandläkaren? Varför tror du att du har tandlossning? Mata inte din GAD.
  • Anonym (Bra att kunna bita ifrån)

Tandimplantat är dyrt och man kan förstå varför. Mycket precisionsarbete innan skruvarna är på plats och sedan ska tänderna fästas. Jag gick privat, två implantat långt bak i munnen, dyrare än längre fram i munnen. Jag fick visst högkostnadsskydd, tänderna kostade totalt 40.000 enligt min terapiplan. Alternativet är väl annars protes eller halvprotes, inte så roligt.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Bra att kunna bita ifrån) skrev 2025-01-12 22:31:49 följande:

Tandimplantat är dyrt och man kan förstå varför. Mycket precisionsarbete innan skruvarna är på plats och sedan ska tänderna fästas. Jag gick privat, två implantat långt bak i munnen, dyrare än längre fram i munnen. Jag fick visst högkostnadsskydd, tänderna kostade totalt 40.000 enligt min terapiplan. Alternativet är väl annars protes eller halvprotes, inte så roligt.

Nej, protes är inte det man vill ha när det finns alternativ.
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Bra att kunna bita ifrån) skrev 2025-01-12 22:31:49 följande:

Tack för informationen. 

De 40.000 kr du nämner. Var det kostnaden du fick betala efter avdraget från högkostnadsskyddet?
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (e) skrev 2025-01-12 22:20:03 följande:
    Inte aktuellt nu. Men hur många år har du hållit dig under för tandläkaren? Varför tror du att du har tandlossning? Mata inte din GAD.
    Du har så rätt, egentligen är det totalt onödigt att mata min oro. 
    Men någonstans gillar jag att ha koll och veta att vad jag har att vänta i värsta fall. 

Det är cirka sex år sen och har egentligen inga konkreta eller uppenbara (för mig) symptom på tandlossning. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2025-01-12 23:03:21 följande:
    Men någonstans gillar jag att ha koll och veta att vad jag har att vänta i värsta fall. 

Det är cirka sex år sen och har egentligen inga konkreta eller uppenbara (för mig) symptom på tandlossning. 
    Då är det säkert ingen fara om du skött om tänderna.
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-12 23:17:58 följande:
    Då är det säkert ingen fara om du skött om tänderna.
    Tack för tröstande ord. 

Inser att underhållet lämnat en del att önska, plus att jag pga. Deprission varit duktig på att småäta onyttigheter 
    Borstar varje dag men slarvat med tandtråd. Dock varit skötsam med tandtråd senaste månaden, mest för att på nytt få in vanan. 

Ska bli skönt att få bättring på detta. Även om det inte känns kul att lägga massa pengar på detta, så är det inte största utmaningen utan snarare skammen.
  • Anonym (e)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2025-01-12 23:03:21 följande:

Då borde det inte vara några problem! Jag hade fem år sist tror jag pga deras överbelastning, dålig på borstning men alla mina tänder sitter kvar ;)
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2025-01-12 23:27:52 följande:
    Tack för tröstande ord. 

Inser att underhållet lämnat en del att önska, plus att jag pga. Deprission varit duktig på att småäta onyttigheter 
    Borstar varje dag men slarvat med tandtråd. Dock varit skötsam med tandtråd senaste månaden, mest för att på nytt få in vanan. 

Ska bli skönt att få bättring på detta. Även om det inte känns kul att lägga massa pengar på detta, så är det inte största utmaningen utan snarare skammen.
    Du ska inte skämmas alls, det är många som har tandläkarfobi och tandläkarna har vana att bemöta patienter i den situationen.

Håller tummarna för dig
Svar på tråden Kostnad för tandimplantat