• Anonym (Hejhå)

Blodprov IgM hemmatest

Hej,
    Köpte Quick test borrelia på kronans apotek efter symptom på ledvärk, muskelryckningar, trötthet, temp 37,7 (vanligtvis 36,7 ca) stelhet i nacken och ont i muskler. Fästingen fick jag hösten -24, alltså ca 4-5 mån sedan.
    Blodprovet gav svagt positiv på borrelia.

Nu till frågan. 
    Testet mäter IgM antikroppar. Enbart.
    Kan detta betyda att den detekterar andra sjukdomar eller bara just specifikt för borrelia? 
    Såg nämligen att ett Covid-test jag har hemma mäter IgM antikropp.
    Betyder det att den kan mäta senaste viruset jag åkte på nu i vintertid också tex? Börjar undra om Borrelia verkligen är just det..

Tacksam om någon kunnig här kan hjälpa 😊

Mvh

• Svar på tråden Blodprov IgM hemmatest
  • Cereal Killer

Man jämföra IgM-antikroppar med nycklar. Varje infektion har sin egen nyckel även om alla är av tillverkningstypen IgM. Nycklarna som passar i influensa-låset passar inte i covid-låset, exempelvis, och nycklarna som passar i covid-låset passar inte i mykoplasmalåset.

Men när det gäller Borrelia-låset är det tyvärr massor med olika nycklar som passar. Man kan då säga att borrelia-låset (dvs testet) är ospecifikt, dvs det reagerar på borrelia-IgM och på diverse annat. Är det så att den kliniska misstanken om borrelia är hög så kan testet ändå vara användbart (då är det mer sannolikt att det är just borrelianyckeln som fäst i låset) men är det låg sannolikhet är det värdelöst (eftersom det då sannolikt är någon annan nyckel som fäst). Man behöver dessutom mäta en annan typ av antikropp (igG) samtidigt för att se om borrelianyckeln av den typen också passar i sitt lås. 

För att få en korrekt bedömning av sannolikheten är det enda sättet att vända dig till vården. Utan en klinisk bedömning är ditt resultat helt omöjligt att tolka.

• Anonym (Hejhå)

Tack för en utförlig och bra förklaring.
    Dumt att det benämns som borreliatest när det reagerar på mycket annat. Men fick även borrelia för ca 5 år sedan, visst kan IgG reagera på den gamla infektionen och inte nyinfektionen om jag tex skulle göra ett sådant hemmatest? Det säger nog inte heller om jag har borrelia just nu utan andra prover som ryggmärgsprov krävs då?

Svar på tråden Blodprov IgM hemmatest