Anonym (dumskalle) skrev 2025-01-13 00:30:04 följande:
Hjälp! Har gått upp 20kg på kort tid, vad händer om jag går ner med min hud??
Har på två år varit en dumskalle som helt i onoödan samlat på mig 20 kg. Senaste året nästan 10 kg! Jag. väger nu nästan 80 kg och är endast 163 lång.
vill nu gå ner så fort som möjligt då jag mår piss rent ut sagt!
Men jag har fått dubbelhaka och massa fett i buken och underarmarna. Kommer jag få skrynklig, hängig hud nu i ansiktet om jag går ner? Så jag ser ännu äldre ut? Eftersom man ju måste ha töjt ut huden med all fettpåslag?
Kan man göra något för att det inte ska bli hängigt i ansiktet?
Armarna kanske man kan styrketräna samtidigt så det inte blir massa häng, men vad händer med dubbelhakan?
Jag är 46 år.
Du har redan fått ett bra svar av Lynx - det viktiga är att inte ha för bråttom, även om det så klart är lockande. Att styrketräna som en del av din viktnedgång är en jättebra idé, men se till att du gör det på rätt sätt - det är lätt att bli överentusiastisk när man väl bestämt sig, och därmed köra på alldeles för hårt, och ofta med fel teknik. Det är väl spenderade pengar att ta hjälp av en PT för att lägga upp ett träningsprogram som funkar för just dig. Vad gäller ansiktet finns det massor av övningar du kan göra även för det; sök på ansiktsyoga på You-tube så har du en bra start.
Jag skriver inget om kosten nu, eftersom det inte var det du efterfrågade, mer än att du bör satsa på högt fett- och protein-intag både för att effektivare gå ned i vikt (vilket man gör med ett högre fettintag, även om det kanske verkar motsägelsefullt, samt med mycket protein, eftersom det tar mer energi att förbränna och för att det behövs för muskelbyggnad).
Slutligen får du vara beredd på att även om du gör allt helt rätt så är din hud inte lika elastisk längre, m tanke på din ålder, så ja ? lite lös kommer huden troligtvis att bli oavsett, men håller du vikten när du väl gått ned igen kommer det att bli bättre och bättre även om det tar lång tid. Och du ska väl (hoppas jag!) inte gå ned till extrem undervikt, utan ha viss "utfyllnad" ändå 😊
Stort lycka till!