• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Tecum
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:26:37 följande:

Försvarsviljan är i dagsläget uppe i 53 %.

Majoritet beredda att slåss för Sverige vid krig

En majoritet av svenskarna är beredda att slåss för Sverige. Det visar den senaste Som-undersökningen där 53 procent av de tillfrågade uppgav att de är villiga att slåss för Sverige i händelse av krig.

Alltså är det bara illasinnat gnäll när folk klagar på de som vill ha vapenfri tjänst! Det är bara att se hur världen ser ut både nu och historiskt, det har alltid funnits alldeles för många män som varit beredda att ta till våld. Vi ska inte tro att vi är bättre än andra. Det kommer tyvärr aldrig att saknas soldater
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2025-03-05 18:53:35 följande:
    Alltså är det bara illasinnat gnäll när folk klagar på de som vill ha vapenfri tjänst! Det är bara att se hur världen ser ut både nu och historiskt, det har alltid funnits alldeles för många män som varit beredda att ta till våld. Vi ska inte tro att vi är bättre än andra. Det kommer tyvärr aldrig att saknas soldater
    Jag ber dig läsa mitt inlägg #243.
  • Tecum
    Tom Araya skrev 2025-03-05 21:16:50 följande:
    Jag ber dig läsa mitt inlägg #243.
    Jag menade egentligen inte dig specifikt utan alla som fått för sig att vapenfri tjänst hotar vår försvarsförmåga.

Men då du hänvisar till ditt dåliga och gammalmodiga inlägg där du skuldbelägger alla som inte vill bli stridande soldater får du gärna ta åt sig. Det är skrämmande att folk är kvar på 1800-talet och inte förstår hur viktigt totalförsvaret är numera för att få ett robust och fungerande samhälle i krig.
  • Anonym (Yepp)

Har nog svarat innan men ..
    Är nu 58 och mailade försvaret att jag vill hjälpa till när så behövs.
    Är fet och 58 och klarar väl inte att kånka granater eller gruppera pjäser. Dock var det heller aldrig min grundutbildning.
    Jag kan med lite uppdatering sköta min tjänst som B-plats befäl.
    Annars kör jag ambulans, eller ordonnans eller står i mob-förråd eller ....
    Jag vill hjälpa till, men av det svar jag fick ..... för gammal.
    Och så finns det yngre som inte alls vill, de har sina åsikter men för mig känns det som ett hån. Deras "frihet" beror ju på att andra står upp för den!

Som det ser ut just nu så måste vi stå upp för den fria världen.
    Det ska inte behöva hända men om det gör det så vill jag hjälpa till.

• Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)

En majoritet av svenskarna är beredda att slåss för Sverige. Det visar den senaste Som-undersökningen där 53 procent av de tillfrågade uppgav att de är villiga att slåss för Sverige i händelse av krig.

Att vara villig att rädda liv i civilförsvaret är också fösvarsvilja. Jag är inte beredd att hålla i ett vapen (pga min tro, och jag är aktiv i bla Svenska Kyrkan), men jag kan ställa upp i civilförsvaret.
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)
    Tecum skrev 2025-03-05 18:53:35 följande:
    Tack för ett bra inlägg. Glad
  • Tom Araya
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-03-06 11:28:30 följande:
    Att vara villig att rädda liv i civilförsvaret är också fösvarsvilja. Jag är inte beredd att hålla i ett vapen (pga min tro, och jag är aktiv i bla Svenska Kyrkan), men jag kan ställa upp i civilförsvaret.
    Gott så!
  • Tom Araya
    Anonym (Yepp) skrev 2025-03-05 22:39:09 följande:

Har nog svarat innan men ..
    Är nu 58 och mailade försvaret att jag vill hjälpa till när så behövs.
    Är fet och 58 och klarar väl inte att kånka granater eller gruppera pjäser. Dock var det heller aldrig min grundutbildning.
    Jag kan med lite uppdatering sköta min tjänst som B-plats befäl.
    Annars kör jag ambulans, eller ordonnans eller står i mob-förråd eller ....
    Jag vill hjälpa till, men av det svar jag fick ..... för gammal.
    Och så finns det yngre som inte alls vill, de har sina åsikter men för mig känns det som ett hån. Deras "frihet" beror ju på att andra står upp för den!

Som det ser ut just nu så måste vi stå upp för den fria världen.
    Det ska inte behöva hända men om det gör det så vill jag hjälpa till.

Försvarsorganisationen är ännu för liten för att behöva krama ur varje potentiell personal ur civilbefolkningen, så jag är inte förvånad att du får ett nekande svar.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2025-03-05 22:09:07 följande:
    Jag menade egentligen inte dig specifikt utan alla som fått för sig att vapenfri tjänst hotar vår försvarsförmåga.

Men då du hänvisar till ditt dåliga och gammalmodiga inlägg där du skuldbelägger alla som inte vill bli stridande soldater får du gärna ta åt sig. Det är skrämmande att folk är kvar på 1800-talet och inte förstår hur viktigt totalförsvaret är numera för att få ett robust och fungerande samhälle i krig.
    Utefter behovet så inkluderar jag civilförsvarare i de som försvarar sitt land och sina fri- och rättigheter.
  • Anonym (råger)
    Tecum skrev 2025-02-26 17:08:25 följande:
    Kan vara bra att kartlägga var det finns vapen om det skulle behövas senare.

Gängen vill rekrytera värnpliktiga då dessa fått vapenträning, du ser ju hur taffliga dagens unga mördare är. Men tack vare att man sållar hårt kommer inte gängen in på förbanden. Men en allmän värnplikt som förr vore mums för dem. 
    När det var allmän värnplikt så fick dom som hade " tvivelaktigt " förflutet
    visst gör lumpen. Dom hamnade som malajer och fick inte hantera vapen.
    Köksbiträden, städ, tvätt, fordonsvård mm.m
  • Tecum
    Anonym (råger) skrev 2025-03-06 15:46:27 följande:
    När det var allmän värnplikt så fick dom som hade " tvivelaktigt " förflutet
    visst gör lumpen. Dom hamnade som malajer och fick inte hantera vapen.
    Köksbiträden, städ, tvätt, fordonsvård mm.m
    Visst, och de fick därmed insteg och insikt i försvarsmakten. Vill vi ha gängkriminella där?
  • Tow2Mater

53% gäller bara män. Ta med kvinnorna också så sjunker snittet rejält.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Vad i hel...a fridens namn tänker sig dessa fruntimmer att de ska göra om Putin kommer? Hålla tummarna för att Instagram inte slås ut så att de kan fortsätta att lägga ut foton på soffkuddar och doftljus?

Nöjer de sig med att pytsa ut gulliga freds-emojis?

Lägst försvarsvilja har vänsterväljare och värst är det bland MP- och V-sympatisörer. Föga förvånande.

www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/ska-mp-tjejerna-forsvara-sverige-med-handhjartan/
  • Anonym (Ja)

Helt sinnessjukt att bara 24 procent av kvinnorna kan tänka sig att lyfta ett finger för att på något sätt försvara Sverige.. Hur är de uppfostrade?

• Cheers

Självstympning kan ju vara ett sätt att slippa lumpen, d.v.s. att ta en yxa och hugga av en hand eller fot. Förekom förr.

Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?