• Anonym (TS)

Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?

Det gäller er som har barn som går i organiserade fritidsaktiviteter. Vad har de för aktivitet och vad kostar det ungefär per år sammanlagt? Hur mycket engagemang krävs av föräldrarna?

Försöker bilda mig en liten uppfattning om olika aktiviteter nu när mitt äldsta barn börjar komma upp i åldern då det finns mer att välja på.

• Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?
  • Anonym (P)

Judon kostar 3200 per år. Det tillkommer dräkt och bälte, typ 500 per uppsättning än så länge. Inget engagemang från föräldrar, mer än att vi tar dit barnen.

Friidrotten kostar 4000 per år. En gång per år har klubben en tävling och då behöver några föräldrar vara funktionärer. I övrigt inget engagemang. De söker hela tiden tränare, men vill ändå att man ska ha förkunskaper, så ett fåtal kan ställa upp. 

Det yngre barnet spelar fotboll där man betalar per gång. Perfekt för barn som är för små för att spela i lag, men ändå vill göra nåt. Det kostar 100 kronor per gång och då gör det inget om barnet missar hälften av gångerna pga sjukdom eller besök hos mormor. 

• Anonym (Lagledare)

Alla bollsporter (fotboll, innebandy, handboll, basket osv) kräver ett visst engagemang med åren. Stå i cafeterian, bemanna sekretariate, sälja något, skjutsa till matcher osv. Det är bara lite mer eller mindre beroende på ort och sport och ålder. men det är också en förutsättning för att barnen ska kunna hålla på och för att hålla nere avgifterna. 

• Anonym (Maria)

Hästtjej, betalar nu cirka 40 000 per år inkl en ridlägervecka per sommar samt tävlingarna under terminerna. Två ridskolelektioner per vecka, två medryttarhästar utöver det. Skjutsning. En stalltjänst på ridskolan per månad - heldag lördag eller söndag.

Det var såklart billigare när hon var yngre och red en gång per vecka. Numera är det en livsstil. Vi är dock nöjda med att inte ha egen häst, mer förutsägbara utgifter, mindre ansvar, alltid en frisk häst att rida.

• Anonym (krävs)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 13:46:23 följande:
    Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?

Det gäller er som har barn som går i organiserade fritidsaktiviteter. Vad har de för aktivitet och vad kostar det ungefär per år sammanlagt? Hur mycket engagemang krävs av föräldrarna?

Försöker bilda mig en liten uppfattning om olika aktiviteter nu när mitt äldsta barn börjar komma upp i åldern då det finns mer att välja på.

Sång och teater: ca 2000 kr per år.

Inget krävs av föräldrarna. men många skjutsar sina barn till och från lokalen samt är med på uppvisningarna vid terminsslut. 
  • Anonym (H)

Mitt äldsta barn är 12 år. Han spelar ett instrument i en orkester en gång i veckan och har enskild lektion en gång i veckan via Kulturskolan. Kostar mig cirka 1000 kronor per termin. Han har konsert cirka varje månad. Instrumentet kostade ett par tusen. Han tar sig till och från Kulturskolan själv. Han fullkomligt älskar musik så det är väldigt värt tycker jag. Jag vet att han umgås med vettiga barn och vet var han håller hus när han är med orkestern. Jag behöver inte engagera mig mer än att dyka upp på konserter. Han simmar också via LASS en gång i veckan. Kostar mig cirka 1500 kronor per termin. Eftersom det bara är träning och inte tävling så sköter han även detta själv. 

• Anonym (Aktivt)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-01-14 07:13:52 följande:
    300 kr för Kulturskolan är i Malmö. I Göteborg är det gratis första fyra terminerna, sen 350 kr. 
    Hos oss kostar instrument drygt 1200 per termin och ca orkester 500-600 kr. Tyvärr. Man blir ju lite avis på kompisen i en annan kommun 2h bort vars barn spelar 2 instrument och har även sång och teater för samma peng. 

Dock är ett tips att barnkör i kyrkan är så gott som gratis. Men att barnen får gå på gudstjänsten och sjunga ett par gånger per termin. 

Har haft barn i både innebandy och fotboll. Utrustningen kostar. Träningsavgift plus medlemsavgift ca 2500-3000/per år. Tillkommer cuper för kanske 3000-4000 beroende på om man har försäljning eller inte. Kiosktjänst 2 gånger per år, ställa upp på herr- och damlagsmatcher med kiosk, bollkallar/bollkajsor samt ibland sekretariat 2 gånger per år plus ett arbetspass på ett större evenemang. 

Scouter ca 800 kr plus utgifter för kårläger/hajker. Har 2 dagar per år de vill att man hjälper till att fixa saker runt kårhuset. Utrustning man betalar själv är i första hand scoutskjorta. Tillkommer sedan kniv (efter knivbevis), matsaker, sovsäck och liggunderlag samt friluftskläder. 

Fiskeklubb ca 700 för hela familjen. Där tillkommer utrustning och jag vill nog inte räkna på vad det kostat oss genom åren. Finns alltid ett spö, ett drag eller en lina som behövs. Eller allra helst en båt... 🤣 Men man kommer långt på att fiska från land. Även  här är friluftskläder bra vilket passat ypperligt med scouterna. 
  • Anonym (MTA)

Barn 1 tränar och tävlar i Rytmisk gymnastik. Terminsavgift 1500 kr per termin. Redskap kostar ca 3000 kr nya och behöver bytas i storlek och på grund av utslitning då och då. Träningskläder ca 1000 kr per år, tävlingsdräkt ca 1000 kr om den är begagnad och ny kostar från 5000 kr och uppåt. Kostnaderna för tävlingar med resor, boende och medföljande tränare splittas på gruppen och betalas av oss föräldrar. Kostnad ca 4000 kr och uppåt beroende på var i landet det är. Träningsläger och kurser/utbildningar kostar ca 5000 kr per år. Vi behöver inte vara engagerade, men är det ändå i sektionsråd.

Barn 2 tränar och tävlar i Truppgymnastik. Terminsavgift 1500 kr per termin. Behöver inga redskap själv, men vi har en gigantisk trampolin som kostade 15 000 kr ny. Träningskläder ca 1000 kr per år, tävlingsdräkt klubbdräkt 1000 kr. Kostnaden för tävlingar med resor och boende ca 2000 kr per gång beroende på var i landet det är. Träningsläger ca 3000 kr per år. Vi behöver inte vara engagerade, men är ändå med i en tävlingskommitté.

Vi bor så att vi måste köra till och från träningarna, varje barn tränar tre gånger per vecka och är hjälpledare i andra grupper två gånger per vecka och barn. Totalt sex mil tur och retur. De tränar och är ledare alla dagar utom fredag och lördag. Vi kommer att sälja huset och flytta närmare staden på grund av all körning.

• Mrs Moneybags

Musik: 2000 kr/månad 10 månader per år för instrumentundervisning. Tillkommer gör ju själva instrumentet (har köpt 3-4 st genom åren i takt med att han växer), en del kläder till konserter och annat. Engagemanget för mig är numera väldigt litet, men i början satt jag med varje dag när han övade och hjälpte till. Vi går förstås på alla konserter. 

Fotboll: ny klubb, tror det blir nära 20000/år totalt med avgifter, cuper, kläder och annat. Engagemanget brukar vara att titta på matcher, delta i kiosk och så vidare. 

• Anonym (K)

Konståkning. 4400 kr i avgift per termin och klubben har 3 terminer. Avgiften kan vara högre eller lägre beroende på vilken grupp barnet går i. Skridskor, skridskoslipning, kläder, dräkter, tävlingsavgift, bensin till skjutsning etc. tillkommer. Det blir väl runt 25000/år totalt. Mer om barnet ska vara med på sommarläger.

Det är obligatoriskt att hjälpa till att stå i kiosken några gånger om året och då ska man komma dit ett par dagar innan för att hämta ett nyckelkort till kiosken. Man måste också hjälpa till vid tävlingar/shower och det ska även säljas bingolotter och diverse annat.

Det är alltså både dyrt och krävande.

• Anonym (Anna_)

Äldsta dotterns häst kostar mellan 6000-8000 i månaden allt som allt men hon är så gammal att vi föräldrar knappt behöver göra någonting längre.

Yngsta barnets lagidrott kostar kanske 600-700 i månaden i snitt om man slår ut det på ett år. Där är det skjuts till träning och match 3-5 gånger i veckan under säsong.

• Anonym (Var?)

Ok, Mölndal 750:?2060:- per termin googlade jag snabbt. Visserligen ansedd bättre än Göteborg men jag trodde inte prisskillnaden var så stor ändå.

Anonym (Ellie) skrev 2025-01-14 07:13:52 följande:
    300 kr för Kulturskolan är i Malmö. I Göteborg är det gratis första fyra terminerna, sen 350 kr. 
  • Anonym (Valfritt)

Har två barn som går på fotboll, kostar 2500 per år. För det yngre barnet (7år) är jag lagledare vilket innebär en del administrativt jobb, men de har inte börjat spela matcher och sånt än och då blir det mer.

Mitt andra barn är 15 och spelar fotboll sen 8 års ålder. Har varit vanlig förälder där, och stått i kiosken minst en gång varje sommar, nattvandrar 1-2 ggr per år, skjutsat mitt eget och andra barn till otaliga matcher, gått på föräldramöte 2 ggr varje år, köpt och sålt allt ifrån ljus till toapapper och godis ca 3 ggr per år. Är ganska många cuper och övernattningar ju äldre de blir och allt sånt kostar. En cup ligger oftast mellan 2500-3500 per år, och de har väl haft 2-3 varje år. Räkna sedan med 1-2 matcher minst varje helg.

Kläder och skor skulle jag gissa uppgår till ca 5000 per år för det större barnet, saker slits ut och blir för smått. 

Visst kan man ducka och vara mindre engagerad men man ska komma ihop att tränarna inte har någon lön utan ställer upp på sin fritid.

• Anonym (Mycket pengar)

Simskola (40min/v) 1300kr/termin + 300 medlemsavgift + inträde 1000kr/år = 3900 (4 barn) 

Gymnastik (6h/v) 3000 per termin + lovträningar ca 1500 år = 7500 (2 barn)

Fotbollskola (1h/v) 2500kr/år (2 barn) 

Barngymnastik (1h/v) 1100 per termin (2 barn) 

Tillkommer så klart träningskläder, men fyndat begagnat än så länge, men säkert 1000-1500kr per barn ändå (vissa saker används i vardagen så svårt att sätta specifikt)

Vi är hjälptränare i en av sporterna 1-2 pass i veckan. 

Oj, runt 40 000 kr/år
    Lägg till 15 000kr i drivmedel också.
    Hungrigare barn än att ha dem framför en Ipad, 2000kr/mån 😊

• Anonym (Förban5)

I min stad är den största idrotten fotboll följd av handboll/ basket/ mfl..
    Min son 7 år då ville inte börja med varken idrott eller annat dyl, han kände sig nöjd att bara vara ute och vara i lekparken eller bara sitta vid älven och meta eller kasta..
    Självklart fick jag ju skit av soc för de som tyckte att jag mer eller mindre skulle försöka "tvinga" han att testa någon sport.
    Hon på soc verkade inte tycka om att bli tillrättavisad och skyndade sig att påpeka att JAG skulle vara försiktig med hur jag använder min ton speciellt mot en "myndighetsperson"... Ingen tål något i dagens samhälle...

• Anonym (J)
    Anonym (Mycket pengar) skrev 2025-01-14 21:14:00 följande:

Simskola (40min/v) 1300kr/termin + 300 medlemsavgift + inträde 1000kr/år = 3900 (4 barn) 

Gymnastik (6h/v) 3000 per termin + lovträningar ca 1500 år = 7500 (2 barn)

Fotbollskola (1h/v) 2500kr/år (2 barn) 

Barngymnastik (1h/v) 1100 per termin (2 barn) 

Tillkommer så klart träningskläder, men fyndat begagnat än så länge, men säkert 1000-1500kr per barn ändå (vissa saker används i vardagen så svårt att sätta specifikt)

Vi är hjälptränare i en av sporterna 1-2 pass i veckan. 

Oj, runt 40 000 kr/år
    Lägg till 15 000kr i drivmedel också.
    Hungrigare barn än att ha dem framför en Ipad, 2000kr/mån 😊

Det är dyrt att ha barn 😅
Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter och vad krävs av er föräldrar?