• Anonym (Gravid)

Vad tycker ni om namnet Aron?

Vad tycker ni om namnet Aron? Fint/fult? Jag gillar att det är ett namn som både används i Norden men också funkar internationellt. jag tycker också om att det är lite lagom vanligt, ligger väl i mitten på topp 100 ungefär, men kanske är det på uppgående? Jag är lite orolig att det uppfattas som för bibliskt eller har det kanske blivit så pass vanligt att det inte är lika förknippat med det nu? några andra negativa erfarenheter av namnet Aron? Några uppenbara smeknamn? Vill helst undvika det, och tänker att det därför är bra med ett namn med två stavelser? Synpunkter eller andra förslag på namn välkomnas, snart är pojken här! :) 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Aron?
  • Anonym (Nej tack)

Tycker att själva namnet är fult och associerar det dessutom till idioten Aron Flam.

• Anonym (Tuva)

Det låter väldigt judiskt i mina öron och därför skulle jag inte välja det till mitt barn, eftersom jag inte tillhör den kulturen/religionen. 

Precis som någon skrev ovanför så kopplar jag ihop det med Sara, Rebecka och så vidare. 

• Xenia

Helt ok namn. Själv tänker jag på en "farbror Aron" från min barndom, men just därför ligger det helt rätt i tiden nu. Massor av namn kommer ursprungligen från bibeln, jag skulle inte utgå från att en Aron kommer från en religiös eller judisk familj.

Ett tvåstavigt namn behöver inget smeknamn, Simon har väl inga smeknamn? Det enda jag kommer på är Ronnie, men det är lite långsökt.

Blir man mobbad så kan elaka barn hitta på öknamn för vilket namn som helst, det finns inget självklart öknamn för just Aron.

Nej, övertänk inte, gillar ni Aron bäst så ta det!

• Bunny s

Jag tycker inte om det namnet. Men kan inte säga att det är fult ändå.

• Anonym (Mitt barn)

Mitt barn heter Aron. jätte nöjd och tycker personligen att det är fullt av mera gubb ovh tant namn bland barnen. tex Astrid, berit, elsa, folke, nils osv. dessa namn är populära på mitt barns förskola. 

• Anonym (Frågande)

Så vänsterfolk/feminister gillar inte namnet Aron?

• Anonym (nn)
    Anonym (Frågande) skrev 2025-02-14 23:22:31 följande:

Tycker det är helt okej men gillar namnet Eron bättre. Mer originellt och har en lite kärleksfull klang tycker jag. Eron, lite som Eros, kärleksguden. 

Vad är smeknamnet för dessa två snarlika namn? Ronny?
  • Xenia

Var har du fått det ifrån? Namnsmak och politik har inget med varann att göra.
  • Anonym (ABC)

Fint namn! Gillar även liknande namn som Arn, Arild

• Xenia
    Anonym (ABC) skrev 2025-02-15 01:45:34 följande:

Fint namn! Gillar även liknande namn som Arn, Arild

Ja, Arild gillar jag bättre än Aron. 

Men Aron är mer känt och även mer internationellt.
  • Anonym (K)

Var får du det ifrån?
    Jag är vänster/feminist och har döpt mitt barn till det.
  • Anonym (K)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-14 23:29:12 följande:
    Tycker det är helt okej men gillar namnet Eron bättre. Mer originellt och har en lite kärleksfull klang tycker jag. Eron, lite som Eros, kärleksguden. 

Vad är smeknamnet för dessa två snarlika namn? Ronny?
    Eftersom det är två stavelser redan blir det sällan smeknamn i sverige. Ronny är ju dessutom ett eget namn med helt annan klang så känns inte rätt som smeknamn.

Rimmar inte riktigt på nåt heller så hittills har vi inget smeknamn på sonen.

Eron lät mer som Elon, och ett barn hade nog sagt så själv innan han kan uttala r. Och Elon har ju inte direkt nån positiv klang..
  • Anonym (nn)
    Anonym (K) skrev 2025-02-16 00:33:39 följande:
    Eftersom det är två stavelser redan blir det sällan smeknamn i sverige. Ronny är ju dessutom ett eget namn med helt annan klang så känns inte rätt som smeknamn.

Rimmar inte riktigt på nåt heller så hittills har vi inget smeknamn på sonen.

Eron lät mer som Elon, och ett barn hade nog sagt så själv innan han kan uttala r. Och Elon har ju inte direkt nån positiv klang..
    Ok, då tycker vi olika. Drar nog lite mer positiva kopplingar jag. 

Fast nog finns det väl en del namn med två stavelser som också har smeknamn? Sen förstår jag inte riktigt varför det måste rimma heller.  

Ronny låter inte som ett riktigt namn i mina öron. Åtminstone så är det inte detta i engelska språket. Där är Ron eller Ronny nästan alltid ett smeknamn för Ronald eller möjligen Aaron då. 
  • Anonym (Anonym)
    Xenia skrev 2025-02-15 01:54:09 följande:
    Ja, Arild gillar jag bättre än Aron. 

Men Aron är mer känt och även mer internationellt.
    Arild är också en tätort i Höganäs kommun i nordvästra Skåne län. 

Själv har jag förkärlek till fornnordiska namn på A som Atle och Ale. Men Ale kan också förknippas med Ale stenar i Skåne som är en fornlämning av typen skeppssättning. Båda namnen är vidare namn på isbrytare. Vilket kan behövas i dagens värld med alla oroligheter.Skrattande

Om Atle kan du läsa i Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Atle_(namn)

• Anonym (K)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-16 00:42:22 följande:
    Ok, då tycker vi olika. Drar nog lite mer positiva kopplingar jag. 

Fast nog finns det väl en del namn med två stavelser som också har smeknamn? Sen förstår jag inte riktigt varför det måste rimma heller.  

Ronny låter inte som ett riktigt namn i mina öron. Åtminstone så är det inte detta i engelska språket. Där är Ron eller Ronny nästan alltid ett smeknamn för Ronald eller möjligen Aaron då. 
    Jag tänkte mest på att Elon inte har positiv klang, Eron har jag aldrig hört, men förknippar du det med Eros kan jag förstå att du ser en positiv koppling.

Jag har inte sagt att det inte finns. Ingen som sagt att det måste rimma.

Nej engelskan är ju annorlunda, de har ju ofta enstaviga smeknamn och vissa som alltid används till vissa namn som Dick för Rickard(just den kanske inte används lika mycket nuförtiden).
    Y-namn, som Ronny, har ju generellt inte så positiv klang heller i sverige.
  • Anonym (K)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 00:58:45 följande:
    Arild är också en tätort i Höganäs kommun i nordvästra Skåne län. 

Själv har jag förkärlek till fornnordiska namn på A som Atle och Ale. Men Ale kan också förknippas med Ale stenar i Skåne som är en fornlämning av typen skeppssättning. Båda namnen är vidare namn på isbrytare. Vilket kan behövas i dagens värld med alla oroligheter.Skrattande

Om Atle kan du läsa i Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Atle_(namn)
    Ale finns även en ort utanför gbg som heter.
    Atle är fint, kan nog komma mer och mer i Sverige. Tänker på en norsk skådis när jag hör det.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Aron?