• Python

Hur fan tänker ni kattägare?

Jag slutar inte förvånas över hur vissa kattägare tänker. Jag är själv en och jag blir både arg, ledsen och besviken när man gång på gång får se inlägg på sociala medier om bortsprungen/död katt eller bara folk som misstänker att en katt är bortsprungen. HUR TÄNKER NI som låter era älskade katter få springa ute när ni bor centralt, kanske bor ni till och med i lägenhet så att katten måste gå in och ut via ett trapphus..
    Ni gör INTE katten en tjänst! Tvärtom så förkortar ni dens liv med jättemånga år! Innan den dör utomhus kan den råka ut för otaliga olyckor, elaka människor och skrämmande situationer. 
    Vissa av er har ju till och med svindyra raskatter som ni låter springa ute. Fattar ni inte att det är som att släppa lös en påse med 15-20 lax på fyra ben som får springa runt helt obevakad? 

Hur tänker ni????

• Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?
  • Anonym (Kitty)
    Anonym (Sf) skrev 2025-01-15 11:37:33 följande:

Största problemet med tamkatter som går fria ut, är stt de tar fåglar, beräkningar säger att tamkatter dödar 17,5 miljoner fåglar varje år i sverige! Det är mycket illa, därför : håll katten inne eller skaffa inte katt,,,

Också läst att fåglar som dött pga katt ligger på 3% av alla dödade fåglar i landet och att det bara är ett problem i tätbebyggda områden. Där majoriteten av alla fåglarna bor och häckar bor inte katter. 

Inte bra ändå förstås och jag gör vad jag kan för att minimera att min katt tar fåglar (vilket hon extremt sällan gör då hon föredrar att jaga möss). 

Gjorts studier också där man såg att man fick stora problem med möss, råttor osv. istället när katterna försvann. Då förstörde råttorna mkt av fågel bestånden då dom tog äggen. Så komplext helt klart?

• Anonym (J)
    Anonym (kattmamma) skrev 2025-01-15 12:12:55 följande:
    Kanske kunde man tänka sig att kattägaren har en kissochbajs-låda ute till sin katt? Katter är ju renliga vanedjur så kanske går de hem på lådan? Kattlucka i dörren borde vara allra bäst!
    Hittar de en bättre blomrabatt så tar de ju den istället ändå. Det är ju det. Svårt att som kattägare säga nögot om det.

Men att de sätter sig mitt på en gräsmatta och inte ens vill dölja bajset som grannkatten här gör, den begriper jag inte 
  • Anonym (HÅll katten inne)
    Anonym (Kitty) skrev 2025-01-15 12:13:21 följande:

Också läst att fåglar som dött pga katt ligger på 3% av alla dödade fåglar i landet och att det bara är ett problem i tätbebyggda områden. Där majoriteten av alla fåglarna bor och häckar bor inte katter. 

Inte bra ändå förstås och jag gör vad jag kan för att minimera att min katt tar fåglar (vilket hon extremt sällan gör då hon föredrar att jaga möss). 

Gjorts studier också där man såg att man fick stora problem med möss, råttor osv. istället när katterna försvann. Då förstörde råttorna mkt av fågel bestånden då dom tog äggen. Så komplext helt klart?

Största råttproblemet är i tätbebygda områden där man inte vill släppa ut sina katter....
  • Anonym (J)

Man kan ju tänk sig själv. Varm och mysig blomrabatt med ny jord i , uppvärmd av solen. Klart katten vill sätta ner röven där. Men mitt på en gräsmatta!!?? 

• molly50
    Anonym (Amanda) skrev 2025-01-15 11:25:44 följande:
    Det är djurplågeri.
    På vilket sätt då?
    Är det då inte djurplågeri att ha en hund i koppel eller sele också? Eller varför inte en häst som förutom att tvingas ha på sig sadel och träns eller sele dessutom ska ridas eller köras?
  • molly50
    Anonym (What) skrev 2025-01-15 11:36:31 följande:

Men böla.

Det är lagligt att ha katter lösa i tätbebyggt område i Sverige.

Som någon skrev: hellre kort liv i frihet än långt i fångenskap. Bara för att katten är ute behöver den inte dö heller? Hade själv en honkatt som levde i 18 år - hon spenderade hela sitt med öppen dörr. Mest gillade hon att vara inne dock, speciellt när hon blev äldre. Lite tjock var hon också, så inga fåglar tog hon. Någon mus då och då, vilket bara var bra för att hålla vår (och grannarnas) trädgård musfri.

Släpp detta. Andas. Köp en glass och gå ut i solen. Fridens liljor.

Jag bor i tätbebuyggt samhäälle,men ändå med skogen nära inpå.
    Och här hade vi i somras en varg som gick omkring i samhället.
    En del kattägare tog sitt ansvar och höll sina katter inne medans andra fortsatte släppa ut dem varpå de blev tagna av vargen.
    Man hittade t om kroppsdelar av katterna här i närheten.
    Själv har jag ingen katt,men väl andra djur som jag höll inne.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2025-01-15 12:16:12 följande:

Man kan ju tänk sig själv. Varm och mysig blomrabatt med ny jord i , uppvärmd av solen. Klart katten vill sätta ner röven där. Men mitt på en gräsmatta!!?? 

Här satte sig en katt mitt på vårt altangolv och bajsade.
    Inte så trevligt att komma ut och hitta.
    Det luktar ju inte hallontårta heller.
    Och jag har också svårt att förstå varför den satte sig just där,av alla ställen.
  • Anonym (Utekatt)

Vi bor i lägenhet o vår katt får gå ut. Fönstret är alltid öppet när hon är ute så hon kan komma in. O kissar o bajsar inne i sin låda, men fångar gärna möss o råttor ute. När vi flyttade hit sprang det råttor på gården, ibland i dagsljus helt orädda. Det ser man aldrig längre, så lite nytta gör hon allt. Ingen som klagat, alla grannar har snarare talat positivt om henne. Skulle nån klaga får man ta det då o se hur man kan lösa eventuella problem.  Men att ha henne som innekatt går inte, hon sätter sig vid dörren o vrålar att hon vill ut.

• Anonym (Johan)

Mat är djurs liv. Katter är ju jägare. Jägare jagar.
    Tamkatter dödar miljontals fåglar i Sverige varje år i sådan utsträckning att man kan börja betrakta katter som invasiva arter.

Till saken hör att jag som person hatar katter. Verkligen hatar katter. För mig är de på exakt samma skala som råttor och jag kan för mitt liv aldrig hysa andra känslor än agg gentemot dem. Katt på min tomt och det blir en kattfälla. Kadavret slänger jag ut i skogen. Nu har jag inte längre tomt, men där jag bodde för 2 adresser sedan avlivade jag två utekatter. Varför? För att de betraktade min tomt som deras toalett.

• Anonym (HÅll katten inne)
    molly50 skrev 2025-01-15 13:39:48 följande:
    Här satte sig en katt mitt på vårt altangolv och bajsade.
    Inte så trevligt att komma ut och hitta.
    Det luktar ju inte hallontårta heller.
    Och jag har också svårt att förstå varför den satte sig just där,av alla ställen.
    Och när katten väl har hittat ett ställe som den gillar att uträtta sina behov på så kommer den oftast tillbaka... Det hade blivit en vatten dusch här om någon katt hade gjort så. 
  • Anonym (Kattis)

Jag håller med!! Jag skulle aldrig låta mina katter vara ute? Nu har jag dock två nakenkatter så de hade frusit ihjäl om de gått ut nu, men oavsett skulle jag aldrig ha katter ute. Mina katter mår inte dåligt av att inte gå ut!

Hade utekatter förut i min barndom, alla blev i princip påkörda. Vidrigt!! 

• molly50
    Anonym (HÅll katten inne) skrev 2025-01-15 15:46:30 följande:
    Och när katten väl har hittat ett ställe som den gillar att uträtta sina behov på så kommer den oftast tillbaka... Det hade blivit en vatten dusch här om någon katt hade gjort så. 
    Och hur ska man hinna ut och spruta vatten på den då?
    De springer ju iväg så fort man kommer utanför dörren.
    Som tur är så hände det bara n gång.
    Men den satte sig däremot på andra ställen utan att gräva ner det efter sig.
    Och det är inte så trevligt.
  • molly50
    Anonym (Amanda) skrev 2025-01-15 11:47:24 följande:
    Men vilket liv har en katt om den endast får vistas inomhus? 
    Om den inte har fått lära sig något annat så lär den ju inte lida av det.
  • Anonym (Johan)

Helt ofattbart hur man kan skaffa katt som husdjur!

Vilket behov hos människan tillfredsställer en katt? Några obs jag alltid haft när jag dejtat tjejer:
    -Köket ser ut som kaos när hon lagat mat.
    -Har endast EN person hon betraktar som sin riktiga vän, alternativt umgås endast med sin syster.
    -Är upppptagen med smink och hår.
    -Är "inte intresserad" utav nyheter.
    -Har katt.

Samtliga går fetbort utan någon mer omfattande analys.

• Python

Många av er som svarat har haft flera utekatter som levt länge och använder det som argument för att låta katterna vara ute. Då kan jag säga att dessa katter haft en himla tur. Jag har haft en del utekatter och majoriteten av dom blev bara några år, men alla dog av saker dom råkade ut för utomhus. 

Blir ni inte oroliga när era katter inte kommit hem på 12+ timmar?

Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?