• Anonym (TS)

Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?

Ska föda med planerat snitt nästa månad. Det har precis tagit slut mellan mig och pappan eftersom han var otrogen och jag är helt förkrossad. Visst har jag rätt att säga att han inte får vara med när barnet föds?

Det känns kanske fel att han ska behöva missa det men samtidigt känner jag mig absolut inte bekväm med att ha honom där. Kommer inte hindra honom från att träffa barnet sen men när jag är i en så utsatt situation vill jag inte ha någon där som bara får mig att må dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?
  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2025-01-15 17:19:46 följande:

Det här var väldigt nyligen det kom fram , jag hade misstänkt det ett tag innan men fick inte veta säkert förrän för några dagar sen. Tyvärr hade jag fått datum för snittet strax innan och pratat med honom om det.  Har också vetat nästan säkert att det blir det datumet sen i höstas. Snittet är av medicinska skäl så har vetat den här gången att det blir snitt hela graviditeten. Imorgon är det bara tre veckor kvar. Hans mamma skulle passa vårt barn men hon var inte helt säker på att hon kan så vi hade redan pratat nån gång innan allt det här om att han kanske måste vara hemma.

Nu när jag skrev att jag helst inte vill att han ska vara med skrev han att han inte vill missa sin dotters första dag i livet.

Ville väl mest veta mina rättigheter och om andra tycker det är moraliskt fel att hindra honom från att vara med.

Jag tycker inte att det är moraliskt fel.
    Efter vad han har gjort så får han förstå och acceptera att få ta konsekvensen av att kanske inte få vara med på förlossningen.
    Har han bara haft tillfälliga affärer bakom din rygg eller har han träffat någon ny?
  • Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-15 19:14:50 följande:

Jo men då fanns inte HIV än , vet inte hur det var med andra sjukdomar. 

Och om man har bestämt att ha ett öppet förhållande eller leva med flera så visst men vi hade inte det. Han gjorde det bakom min rygg. Vill man ligga med andra kan man ju säga det och så får man se om den man är tillsammans med accepterar det.

Jag fick reda på det för att han helt plötsligt ville ha kondom när vi hade sex , när jag konfronterade honom och sa att jag tror att det är för att han har varit med nån annan förnekade han inte det. Han var väl rädd för att smitta mig med något som kan skada barnet, vet inte om han hade brytt sig ens om jag inte hade varit gravid eller om det har hänt förut när jag inte var det. Låter det rimligt att man ska behöva ha kondom med den man lever tillsammans med för att man ska kunna ligga runt oskyddat? Hur skulle vi gjort om vi skulle velat ha fler barn i framtiden? 

Nej, det låter som din man är ett riktigt svin. Det kan jag hålla med om.

Jag kan förstå om du tänker din på situationen här och nu. Som sagt, du har mina sympatier där. Utöver själva förlossning verkar det som du behöver prata med någon professionell om otroheten.

• Anonym (Japp)

Såklart!Det som är bäst för dig.Inte tänkte han på dig när han var otrogen!

• Anonym (Japp)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-14 10:34:30 följande:

Låt inte det som är mellan er två hindra honom från att se sitt barn födas. Jag förstår att du är arg och inte vill ha honom där, men det är en händelse i ens liv som man bara får uppleva en gång så försök vara vuxna när det kommer till umgänge av ert barn. 

Och vad tänkte han låg med någon annan?Ursäkta mig.
  • Anonym (Japp)
    Raggartjejen skrev 2025-01-14 10:52:47 följande:
    Det är DERAS barn som föds!
    Han kanske är mera sugen på att vara otrogen än se sitt barn födas!
  • Anonym (Japp)

MångA män tänker med fel kroppsdel,gör det som är bäst för dig nu.Män är som dom är.

• Ezmeraldah

Det är du som är inskriven som patient och du bestämmer själv om du vill ha med dig en anhörig och i så fall vem. Barners pappa har ingen rätt att närvara om du inte vill det. Det är patienten som bestämmer vem som får besöka denne. Pappan har rätt att träffa sitt barn men han har inte rätt att närvara på sjukhuset om du inte inte vill det. Så ser lagen ut.

Ni som har åsikter om det har förstås rätt till era åsikter men då bör ni förtydliga att det är personliga åsikter och inte fakta. 

• Ezmeraldah
    Anonym (förälder) skrev 2025-01-14 10:53:27 följande:

Du kan givetvis säga att du inte vill ha honom i operationssalen men han kan vara på sjukhuset och få se och träffa sitt barn en stund. Du kommer ju att köras till uppvak för övervakning även om du inte är sövd och då kan pappan träffa sitt barn eller när du kommer till avdelning kan pappan träffa sitt barn en stund.
    Min man var med vår dotter när jag var på uppvaket, jag var vaken under snittet.
    Sen på BB avdelningen kan du välja om du vill vara med eller ej när pappan kan träffa sitt barn eller om personal ska rulla ut barnet till honom och du inte vill träffa honom på din sal.
    Men pappan har ju lika rätt till barnet som du däremot bestämmer du över din förlossning och kan alltså säga att du inte vill ha med honom i operationssalen när snittet sker. Graviditet och förlossning bestämmer du över men sen är ni lika mycket föräldrar även om barnet troligtvis kommer att vara mer med dig första tiden.

Pappan har inte rätt att vara på avdelningen överhuvudtaget om inte TS vill det. Så länge det är hon som är inskriven som patient bestämmer hon vem som får besöka henne. Det gäller både i operationssalen/på förlossningen, på uppvaket och på BB. Pappan har rätt att träffa barnet men det finns ingen lag som säger att han har rätt att träffa barnet just den eller de dagar som mamman är kvar på BB. Han kan träffa barnet efter att TS skrivits ut. 

• Anonym (Japp)

Såklart,inte barnets pappa ,din pappa eller barnets farmor behöver verkligen inte vara med på förlossningen,om du inte vill detta!

• Anonym (Du väljer)

Du väljer. Jag hade min egen pappa med mig (barnets pappa ville inte ha med oss att göra). Kändes tryggast så.

Det enda problemet med det var att några i personalen pratade som att han var pappa till bebisen istället för morfar. 

• Anonym (TS)

Tack för era svar!
    På grund av komplikationer blev det akutsnitt tidigare än det var planerat , bara veckan innan men jag var väldigt orolig och rädd .. Han fick vara med iallafall för jag ville inte vara ensam och det gick bra, bebisen mår bra också. 

Vi är inte tillsammans men han har hjälpt till en del eftersom jag har gjort kejsarsnitt men har fått hjälp av min mamma och hans mamma också. Han bor hos sin mamma nu tills han hittat eget och vårt äldre barn har varit där en del också. 

• Anonym

Tack för uppdateringen.

Fint att höra att du verkar ok!
    Grattis till bebben.

• Noname00
    Anonym (TS) skrev 2025-02-28 22:23:49 följande:

Tack för era svar!
    På grund av komplikationer blev det akutsnitt tidigare än det var planerat , bara veckan innan men jag var väldigt orolig och rädd .. Han fick vara med iallafall för jag ville inte vara ensam och det gick bra, bebisen mår bra också. 

Vi är inte tillsammans men han har hjälpt till en del eftersom jag har gjort kejsarsnitt men har fått hjälp av min mamma och hans mamma också. Han bor hos sin mamma nu tills han hittat eget och vårt äldre barn har varit där en del också. 

Ni har gjort det bästa, att han inte får vara med hade inte gjort det bättre för ditt barn.

Skönt å höra att han hjälper till.

• Bits1975
    Anonym (TS) skrev 2025-02-28 22:23:49 följande:

Tack för era svar!

Vad skönt att allt gick bra ♡
Svar på tråden Kan jag säga att pappan inte får vara med på förlossningen?