• Anonym (Trött)

Störande granne

Vet absolut inte om detta föll i rätt kategori.

Det är så här att jag har en granne som bor vägg i vägg med mig som verkar ha vänt på dygnet helt. Det är en mamma och ett litet barn som tjoar och springer fram och till baka i lägenheten så att det ekar in till oss. Vår son vaknar av detta, och så även jag som sover i samma rum. Hon har även igång tvättmaskinen mitt i nätterna. 

Jag och några andra grannar i min trappuppgång har ringt störningsjouren, jag vet inte hur många gånger snart och hyresvärden har varit och pratat ned henne vid minst två tillfällen. 

Känner att jag orkar snart inte mer. Ska man verkligen behöva flytta här ifrån eller finns det en chans någonstans i universum att de kan bli vräkta? Är detta ett skäl till att göra en anmälan till soc?

• Svar på tråden Störande granne
  • Anonym (Trött)
    Anonym (M) skrev 2025-01-15 07:40:00 följande:

Att vräka en hyresgäst är en rätt lång process och hyresvärden behöver ha tillräckligt med bevis för att det ska vara möjligt. Om värden har bett dig att ringa, varje gång de stör, så fortsätt med det.

Att barnet är vaket konstiga tider känns inte som skäl nog att ringa soc. Däremot kanske det kan vara bra att kontakta dem angående att mamman beter sig på ett sätt som riskerar att få dem vräkta. Det bästa, för alla parter, är ju om någon lyckas tala förstånd med henne, så att de slutar störa grannarna. 

Ja men precis, min avsikt är ju inte att få dom vräkta utan mer att få ett stopp på störningarna nattetid. Ska höra mer med hyresvärden igen och bolla med honom. Tack för din input. 
  • Anonym (L)

Lider verkligen med dig Ts! Mina förra grannar hade 2 barn, 1 och 3,5. Det större barnet har, från att hen lärt sig gå, fått springa av sig inne, stå och skrika och gapa på balkongen, dunka i räcket och leva rövare på alla sätt. När det yngre lärde sig gå var de alltså 2 st som väsnades, ca 15 timmar om dygnet. Dock inte nätter, och det var här det blev svårt. 

Dock är det faktiskt så att man inte får störa sina grannar. Oavsett tid på dygnet. Jag lovar att det inte hade varit ok att jag hade haft dödsmetall på full blås 15 h/dygn eller stått och hoppat på balkongen. Barn är inte undantagna från regler. Kan de inte sluta springa så får man GÅ UT MED DEM. Det gjorde jag med min dotter, hon är idag tonåring men har aldrig någonsin fått stampa runt eller springa på stället i en timme, åka bobbycar kl 06 osv. Det handlar om att din granne (och mina) inte har respekt för sina medmänniskor. Då ska man inte bo i lägenhet. Att säga att den som stör sig ska flytta gör mig otroligt provocerad, för det är inte så det funkar. Kan man inte respektera andra i ett flerfamiljshus som inte vill lyssna på "Baby shark" kl 5.30 en lördag så ska man bo någonstans utan grannar.

Jag gjorde iaf så att jag gick och pratade med grannarna, varje gång jag vaknade skittidigt på helger eller om jag inte hörde vad jag tänkte när jag försökte jobba hemma (som jag måste göra på 50% för det har min arbetsgivare bestämt). När de inte lyssnade började jag störa dem tillbaka genom att hoppa och stampa eller dra på musik när de härjade. Det slutade med att de flyttade. Win-win!

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 10:34:52 följande:
    Ja men precis, min avsikt är ju inte att få dom vräkta utan mer att få ett stopp på störningarna nattetid. Ska höra mer med hyresvärden igen och bolla med honom. Tack för din input. 
    Har du pratat med grannarna och sagt till?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2025-01-15 11:52:18 följande:
    Har du pratat med grannarna och sagt till?
    Nej, som jag skrev längre upp i tråden så vore det oklokt av mig att konfrontera/prata med personen ifråga då det säkerligen skulle göra situationen värre.

Har dialog med hyresvärden.
  • Anonym (J)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 00:02:49 följande:
    Nej, jag tror även jag bara hade gjort situationen värre faktiskt Tungan utevilket vore mycket oklokt då barn finns i lägenheten. 
    Ja gudars skymning sömnbristen ska vi inte prata om. Dagarna blir ju lixom lidande pga detta.Gråter

Nu slog klockan 00.00 och det är full gallop där inne. Barnet kan väl knappast må bra av att ha vänt dygnet heller ?
    Härja tillbaka du, när grannen är uppe. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 12:17:15 följande:
    Nej, som jag skrev längre upp i tråden så vore det oklokt av mig att konfrontera/prata med personen ifråga då det säkerligen skulle göra situationen värre.

Har dialog med hyresvärden.
    Nej men fortsätt ring störningsjluren. Det ska vara tyst efter 22. Ta det privat ska du inte behöva. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (J) skrev 2025-01-15 12:20:01 följande:
    Härja tillbaka du, när grannen är uppe. 
    Haha! Åh tro mig, det skulle kännas så härligt att få göra det. Men, jag är dock inte ute efter bråk. Och de andra grannarna skulle bli lidande ännu mer Cool
  • Anonym (Trött)

En liten uppdatering. Nu när jag pratat med hyresvärden efter att han besökt grannen, så tyckte han att jag absolut skulle göra en soc - anmälan.
    De skulle iaf undersöka hennes boendemiljö och eventuellt se om det behövs stöttning i det. Vad detta innebär kan jag dock bara spekulera i. 
    Hoppas vid gudarna att pojken får det bra och att de åtminstånde kan vända på dygnetGråter

• Anonym (My)

Hur gammalt är barnet ungefär? förskoleålder, skolålder?

Har du pratat med mamman? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (My) skrev 2025-01-15 18:42:09 följande:

Hur gammalt är barnet ungefär? förskoleålder, skolålder?

Har du pratat med mamman? 

Han är i förskoleåldern. Nej jag har inte pratat med mamman och som jag skrev tidigare i tråden så kommer jag inte göra det heller då det förmodligen bara skulle förvärra situationen. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (My)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 19:10:38 följande:
    Han är i förskoleåldern. Nej jag har inte pratat med mamman och som jag skrev tidigare i tråden så kommer jag inte göra det heller då det förmodligen bara skulle förvärra situationen. {#emotions_dlg.flower}
    Fast varför skulle det förvärra situationen?
    Det är inte säkert, det kan vara så att det är en ensamstående mamma med ett barn med diagnos, jag har jobbat med barn med olika diagnoser och många är överaktiva och har ofta svårt att sova. De flesta föräldrar upplever det som jättejobbigt, givetvis för att det är påfrestande för barnet, eventuella syskon ( inte i detta fall) för föräldrarna som inte får sova men de flesta tycker självklart att det är jobbigt att veta att dom stör grannar. Men vart ska dom ta vägen? det är ju inte bara att flytta.

Det hjälper naturligtvis inte er, ni blir och alla andra grannar blir självklart lika störda och det ska ni ju inte behöva bli men för det mesta är det ändå bra att kunna prata om det och det skapar ändå förståelse för alla parter.

Om ni får veta om det är så och hon får veta att ni störs vilket hon säkert redan vet men ni kan be att hon åtminstone sluta köra tvättmaskinen.
    Hon skulle kunna köpa mattor och lägga ut på golven så att det inte hörs lika mycket när barnet springer osv.

Jag tror att de flesta skulle uppskatta om grannar kommer och pratar med en om att ens barn stör även om man vet om det och att man då kan få veta vad som störs mest och tvättmaskinen kan man säga till om och att det stör och det borde hon kunna sluta med omedelbart.
    De flesta vill nog att sina grannar först pratar med en innan man får en soc anmälan. Speciellt om hon redan vet om att barnet stör men inte kan göra mycket åt det. Jag har hört så många föräldrar ha ångest över det.

Klart att du kan göra en soc anmälan om du tror att barnet inte har det bra, tyvärr kommer inte soc att kunna göra något om det bara är så att barnet inte kan sova och är uppe och springer. Men om barnet har det dåligt kan ju mamman få stöd och hjälp men barn med sömnproblem är ju inget som soc gör något åt.

Som sagt inget av detta hjälper ju er ni störs av barnet men man kan alltid ändå prata med grannar innan man gör en anmälan, då vet du också mer om familjen när du ska skriva en anmälan om du vill.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (My) skrev 2025-01-15 19:49:54 följande:
    Det är inte säkert, det kan vara så att det är en ensamstående mamma med ett barn med diagnos, jag har jobbat med barn med olika diagnoser och många är överaktiva och har ofta svårt att sova. De flesta föräldrar upplever det som jättejobbigt, givetvis för att det är påfrestande för barnet, eventuella syskon ( inte i detta fall) för föräldrarna som inte får sova men de flesta tycker självklart att det är jobbigt att veta att dom stör grannar. Men vart ska dom ta vägen? det är ju inte bara att flytta.

Det hjälper naturligtvis inte er, ni blir och alla andra grannar blir självklart lika störda och det ska ni ju inte behöva bli men för det mesta är det ändå bra att kunna prata om det och det skapar ändå förståelse för alla parter.

Om ni får veta om det är så och hon får veta att ni störs vilket hon säkert redan vet men ni kan be att hon åtminstone sluta köra tvättmaskinen.
    Hon skulle kunna köpa mattor och lägga ut på golven så att det inte hörs lika mycket när barnet springer osv.

Jag tror att de flesta skulle uppskatta om grannar kommer och pratar med en om att ens barn stör även om man vet om det och att man då kan få veta vad som störs mest och tvättmaskinen kan man säga till om och att det stör och det borde hon kunna sluta med omedelbart.
    De flesta vill nog att sina grannar först pratar med en innan man får en soc anmälan. Speciellt om hon redan vet om att barnet stör men inte kan göra mycket åt det. Jag har hört så många föräldrar ha ångest över det.

Klart att du kan göra en soc anmälan om du tror att barnet inte har det bra, tyvärr kommer inte soc att kunna göra något om det bara är så att barnet inte kan sova och är uppe och springer. Men om barnet har det dåligt kan ju mamman få stöd och hjälp men barn med sömnproblem är ju inget som soc gör något åt.

Som sagt inget av detta hjälper ju er ni störs av barnet men man kan alltid ändå prata med grannar innan man gör en anmälan, då vet du också mer om familjen när du ska skriva en anmälan om du vill.
    Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer och har även fått till mig nu att jag i n t e ska kontakta personen ifråga. Det förekommer såklart mer än bara "lite spring" på natten. Jag har full förståelse för att du inte förstår omfattningen av situationen då jag medvetet inte har berättat allt, för barnets skull. Bekymren är större än vad vi först anade. (Jag vet heller inte allt som sker då jag som utomstående inte har med det att göra) osv osv.

Och med det sagt så lämnar jag tråden och håller tummarna för att det slutar bra för alla.
  • Anonym (Decibel)

Mellan 07-22 kan man stöka, men sedan ska det vara lugnt.
    Verkar ju vara något "fel" på människan om hon inte rändar sig trots flera tillsägningar.

Störande, förstår det.

• Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 19:10:38 följande:
    Varför skulle det förvärra situationen?
  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2025-01-15 20:43:30 följande:
    Varför skulle det förvärra situationen?
    Hur skulle det förbättra situationen? kvinnan vet redan att grannar klagat.
  • Anonym (L)
    Anonym (Decibel) skrev 2025-01-15 20:39:13 följande:

Mellan 07-22 kan man stöka, men sedan ska det vara lugnt.
    Verkar ju vara något "fel" på människan om hon inte rändar sig trots flera tillsägningar.

Störande, förstår det.

Fast det är inte sant. Man får inte låta som tredje världskriget mellan 7-22. www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning/grannen-stor-och-varden-gor-inget/ 

Bara för att det är barn är de inte fredade från regler. Man ska respektera grannar dygnet runt. 

• Anonym (???)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 20:36:03 följande:
    Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer och har även fått till mig nu att jag i n t e ska kontakta personen ifråga. Det förekommer såklart mer än bara "lite spring" på natten. Jag har full förståelse för att du inte förstår omfattningen av situationen då jag medvetet inte har berättat allt, för barnets skull. Bekymren är större än vad vi först anade. (Jag vet heller inte allt som sker då jag som utomstående inte har med det att göra) osv osv.

Och med det sagt så lämnar jag tråden och håller tummarna för att det slutar bra för alla.
    Du har "fått till dig"?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (My) skrev 2025-01-15 19:49:54 följande:

En normal funtad människa vet om att man startar inte tvättmaskinen mitt i natten i en lägenhet. Detta är ingenting som T.S ska ta upp med grannen utan det är hyresvärden. Med tanke på att hyresvärden har pratat med grannen men det fortsätter endå så är inte lösningen att T.S ska prata med henne. 
    Uppenbarligen har hyresvärden sett ngt då han påpekade att socialen borde kontaktas. 
  • Anonym (My)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-25 00:45:54 följande:
    En normal funtad människa vet om att man startar inte tvättmaskinen mitt i natten i en lägenhet. Detta är ingenting som T.S ska ta upp med grannen utan det är hyresvärden. Med tanke på att hyresvärden har pratat med grannen men det fortsätter endå så är inte lösningen att T.S ska prata med henne. 
    Uppenbarligen har hyresvärden sett ngt då han påpekade att socialen borde kontaktas. 
    Hyresvärden har pratat med grannen och kommer alltså inte själv att agera, han kommer alltså inte att göra något åt grannen, vad säger det?
    Hyresvärden har alltså inte tänkt att ta det vidare utan säger helt enkelt,
    kontakta soc om ni störs om ni vill själva vill ta det vidare.
    Hyresvärden som är ansvarig för fastigheten är den som ska agera men efter att ha pratat med grannen gör han inte det utan låter ts ta det vidare om han vill.
    Varför kontaktar inte hyresvärden soc själv om han såg något hos grannen? Inte lägger man det på någon annan hyresgäst när man är ansvarig.
    Varför ska ts och ingen annan anmäla?
    Ts har ju inte ens pratat med grannen vilket hyresvärden gjort.
    Ska man anmäla är det ju alltid bra att veta mer om dom man anmäler vilket man gjort om man pratat med dom.
Svar på tråden Störande granne