Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 19:10:38 följande:
Han är i förskoleåldern. Nej jag har inte pratat med mamman och som jag skrev tidigare i tråden så kommer jag inte göra det heller då det förmodligen bara skulle förvärra situationen.

Fast varför skulle det förvärra situationen?
Det är inte säkert, det kan vara så att det är en ensamstående mamma med ett barn med diagnos, jag har jobbat med barn med olika diagnoser och många är överaktiva och har ofta svårt att sova. De flesta föräldrar upplever det som jättejobbigt, givetvis för att det är påfrestande för barnet, eventuella syskon ( inte i detta fall) för föräldrarna som inte får sova men de flesta tycker självklart att det är jobbigt att veta att dom stör grannar. Men vart ska dom ta vägen? det är ju inte bara att flytta.
Det hjälper naturligtvis inte er, ni blir och alla andra grannar blir självklart lika störda och det ska ni ju inte behöva bli men för det mesta är det ändå bra att kunna prata om det och det skapar ändå förståelse för alla parter.
Om ni får veta om det är så och hon får veta att ni störs vilket hon säkert redan vet men ni kan be att hon åtminstone sluta köra tvättmaskinen.
Hon skulle kunna köpa mattor och lägga ut på golven så att det inte hörs lika mycket när barnet springer osv.
Jag tror att de flesta skulle uppskatta om grannar kommer och pratar med en om att ens barn stör även om man vet om det och att man då kan få veta vad som störs mest och tvättmaskinen kan man säga till om och att det stör och det borde hon kunna sluta med omedelbart.
De flesta vill nog att sina grannar först pratar med en innan man får en soc anmälan. Speciellt om hon redan vet om att barnet stör men inte kan göra mycket åt det. Jag har hört så många föräldrar ha ångest över det.
Klart att du kan göra en soc anmälan om du tror att barnet inte har det bra, tyvärr kommer inte soc att kunna göra något om det bara är så att barnet inte kan sova och är uppe och springer. Men om barnet har det dåligt kan ju mamman få stöd och hjälp men barn med sömnproblem är ju inget som soc gör något åt.
Som sagt inget av detta hjälper ju er ni störs av barnet men man kan alltid ändå prata med grannar innan man gör en anmälan, då vet du också mer om familjen när du ska skriva en anmälan om du vill.