Anonym (Karro) skrev 2025-01-15 12:00:43 följande:
Jag menar att han har ett bestämt umgänge ett psr dagar var tredje vecka. Ser att jag skrev otydligt.
Nej, jag kan inte hindra honom ens att ta sig in i vårt hem, så det är jag medveten om. Grejen är att flera myndighetspersoner nu har sagt att han egentligen inte ska "poppa upp" utanför umgängestiderna, vilket jag tycker låter märkligt. En sa t ex: "Varför var han ens i klassrummet på skolavslutningen när det inte var hans umgängesdag?"
Så, jag undrar var gränsen går för umgänge helt enkelt.
Han kommer och sätter sig nästan PÅ mig i lekparker, på bussresor till läger, markerar på barnen genom att poppa upp och ställa sig bakom dem på olika event.
Besöksförbud?
Nej, det får vi inte. Ena barnet har haft förut. Men nu tycker familjerätten att pappan har varit "lugn" så länge. Ett år utan vådtäkter och överfall (dömda sådana). Då är han en lämplig person tycker de.
Han tar droger inför barnen och är ofta märkbart full när han dyker upp på deras träningar.
Bara lute bakgrund, för att undvika narrativet "galen mamma försöker hindra engagerad pappa".
Jo, hindra honom från att komma in i ert hem, det kan du absolut göra! Han har INGET där att göra om du säger nej! Då får han hämta/lämna utanför istället. Det är DITT hem där DU bestämmer.
Men han ska inte poppa upp hos dig när det inte är umgängesdagar eller vid hämtning på skolan osv, det är bara konstigt. Det kan också bli förvirrande för barnen så det är bättre att han låter bli. Självklart är man med på skolavslutningen om man kan! Det har inte med umgänge att göra! Tycker att den där soc-människan resonerar märkligt. Vid sådana offentliga tillfällen handlar det inte om umgänge.
Prata med honom om att han ska hålla sig borta om du tar barnen till lekparken på dina dagar, t ex. Hur vet han ens var ni är? Säg till att du inte vill sitta bredvid honom på bussresor mm, att även om ni inte är ovänner så föredrar du att ni håller ett visst avstånd. Verkar som att han har svårt att acceptera att det är slut mellan er!
Pappan verkar som en riktigt sjuk individ, men tyvärr "räknas" det tydligen inte riktigt när det kommer till vårdnad och umgänge... Men om han är påverkad inför barnen så behöver du göra en orosanmälan och om du får reda på det så har du all rätt att hämta barnen, t ex om han är drogad/full när han hämtar barnen eller om barnen ringer till dig och berättar att pappa beter sig konstigt.