• Anonym (Sönderarbetad)

Svårt att få ihop livet - Ska jag lämna eller hitta en lösning?

Ja, var ska man börja...?

Sedan 1 år tillbaka lever jag i en bonusfamilj! Barnet var inte planerat och ledde till en hastig flytt bara några veckor innan BF. Jag har 2 barn sedan tidigare och min sambo 1 så totalt är vi 4 personer i en lägenhet. Min bostad hyr jag ut i andra hand vilket jag kan göra 1 år till som mest.

Problemet är att vi inte har någon plan för framtiden och att jag samtidigt känner mig otillräcklig på alla områden.

Min sambo drömmer om stort hus, resor m.m. vilket vi helt ärligt inte har råd med då vi bor i en större stad och inte äger någon bostad idag. Mina 2 äldre barn har skola, kompisar och aktiviteter och jag vill finnas till för dem och ge dem en bra uppväxt.

Samtidigt har jag ett krävande jobb och känner press både att klara av jobbet, och på att dra in pengar till familjen.

Jag känner att min sambo så gärna ville ha allt på en gång och att hela mitt syfte är att ge henne det hon vill ha. Hon är jättevacker och en fin person, men ENORMT krävande kring sina krav på vår livsstil. Det gör att jag även känner att "what's the point?" Även om jag löser allt så har vi en relation och ett liv som bygger på saker snarare än känslor. Jag känner mig dessutom så fruktansvärt låst då vi har en liten unge ihop och jag kan inte bara dra. Hennes krav och synen på vårat förhållande smög sig fram först när det var försent att göra abort så jag fick liksom stå mitt kast.

Kortfattat är livet skitjobbigt, jag har inte tid för mig själv, känner att jag inte räcker till för mina barn, har en ny unge att ta hand om, räcker inte till på jobbet, och samtidigt måste jag fatta beslut:

1. Flytta tillbaka till min gamla bostad och leva särbo/riskera att det tar slut.
    2. Försöka lösa min nya relation/familj med risken att allt skiter sig ändå för att vi inte har kärleken som egentligen behövt finnas där för att få relationen att fungera...?

• Svar på tråden Svårt att få ihop livet - Ska jag lämna eller hitta en lösning?
  • Anonym (F)

Vad fint att du dragit på dig en liten gold digger :) Sätt ner foten och förklara för henne hur pengar fungerar och vad som kommer att gälla framöver. Om hon inte klarar av att ta in och acceptera (tyvärr tror jag det blir så) då får ni bli särbos igen och ärligt talat borde du se dig om efter en vettigare tjej.

• Anonym (Stig)

Drömmer hon om hus och resor eller kräver hon det? Stor skillnad på de båda. Har ni uppdelad ekonomi så involvera henne mer så hon också ser vad pengarna räcker till och inte. Det blir ju bättre om ni båda är med och tar beslut kring vad som ska prioriteras och vad som väljs bort. 

Det är inte konstigt eller ovanligt att känna sig överväldigad när man har en ny familjekonstellation och dessutom en ny liten. Det är en krävande situation

• Anonym (Kakan3)

Hållet med tidigare inlägg, fråga hur hon tänker. vad är dröm och vad är verklighet. Du behöver inte ha alla svar själv, ni är ju två om förhållandet. 

• Mandel

Hur mycket bidrar hon med till era gemensamma utgifter?
    Vad tjänar hon? Kan hon höja sin inkomst?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Svårt att få ihop livet - Ska jag lämna eller hitta en lösning?