• Anonym (Jenny)

Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

• Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?
  • Anonym (V)

Jag har pluggat två utbildningar, 3+2 år. Första gången ditekt efter gymnasiet. Bodde i en universitetsstad och klarade mig undan lån genom att mina föräldrar lät mig bo kvar hyresfritt (flyttade 2 v efter examen, i månadsskiftet). Andra gången hade jag en buffert som jag levde på, plus utökat studiebidrag pga barn samt sommarjobb som bättrade på ekonomin. Vi har haft hus, men sålt pga flytt närmare barnets skola, så lånen är lösta. Har aldrig tagit konsumtionslån. Har en gammal bil som jag köpt kontant. Reser bara om jag kan betala.

• Anonym (absolut noll)

Jag har inga skulder alls. Inte ens ett kreditkort har jag, jag har ett debitkort. Men mina pengar går inte enbart till hyra och mat för det. 

• Anonym (Inga lån)
    Anonym (absolut noll) skrev 2025-01-17 22:03:34 följande:

Jag har inga skulder alls. Inte ens ett kreditkort har jag, jag har ett debitkort. Men mina pengar går inte enbart till hyra och mat för det. 

Nice
  • Martins07

Vad ska du göra åt det? Har du tråkigt när du skriver det? 
    Vad är syftet för att veta om man har lån eller inte? Ska du betala lånet?

• hmm77
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-15 10:47:43 följande:
    Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

Jag uppmanar alla inom LO att inte ta lån eller skaffa barn. Det är bättre att högavlönade skaffa barn. 
  • Anonym (Jenny)
    Martins07 skrev 2025-01-17 22:17:30 följande:

Vad ska du göra åt det? Har du tråkigt när du skriver det? 
    Vad är syftet för att veta om man har lån eller inte? Ska du betala lånet?

Bättre sagt- har du tråkigt att du skriver i en tråd du uppenbart inte är intresserad av? Har du så många skulder att du blir triggad kanske? Har du inget annat för dig eller hobby alls, att du går in i en tråd som inte är för dig av alla typ 30 kategorier av trådar för o ta ut din tråkiga dåliga humör?
  • Toxicated

Har huslån, csn är avbetalt - inga andra skulder.
    Jag försöker hålla en slimmad ekonomi vad det gäller "måste-utgifter". Om något händer vill jag snabbt bara kunna skruva ner mina utgifter till ett minimum som är "mat och boende" och så har jag det nu. 

Sparar till saker/resor m.m

Känns tryggt att ha det såhär. 

• Anonym (Mini)
    Toxicated skrev 2025-01-20 11:57:47 följande:

Har huslån, csn är avbetalt - inga andra skulder.
    Jag försöker hålla en slimmad ekonomi vad det gäller "måste-utgifter". Om något händer vill jag snabbt bara kunna skruva ner mina utgifter till ett minimum som är "mat och boende" och så har jag det nu. 

Sparar till saker/resor m.m

Känns tryggt att ha det såhär. 

Håller med om det tankesättet, att inte ha så höga fasta kostnader. Men bostaden kommer man inte undan.

Har tänkt om när det gäller investeringar och sparande, kommer att lägga riktigt mkt krut på det framöver. Sover inte bra när det finns för mkt som lastar på stress, räcker med ett komplicerat jobb och andra måsten.
  • Anonym (009)
    hmm77 skrev 2025-01-17 22:26:20 följande:
    Jag uppmanar alla inom LO att inte ta lån eller skaffa barn. Det är bättre att högavlönade skaffa barn. 
    Och jag uppmanar idioter att låta bli barn!
  • Anonym (009)

Har inga lån eller skulder btw.

Det enda jag haft var CSN men det är återbetalt. 

Lägger gärna pengar på resor och sparar lite halvdant till båt.

• Anonym (Kvinna 55 år)

Jag har inga skulder. Det beror på en kombination av arv, studier, flitigt arbete med  goda inkomster och att jag alltid försöker betala kontant och sparar först.

Jag och min man äger ett hus och vi bor hyfsat billigt eftersom vi inte har lån på huset. Pengar går till bra mat , träning, resor, kläder, hjälpa barn som studerar och nu även renoveringar. Huset är 25 år och behöver nya badrum, tex. 

Nu som 55-åring lägger jag också mer pengar än någonsin på utseendet. Frisör med slingor, fixar ögonbryn etc. Jättedyrt. 

• Anonym (Man)

Jag har inga skulder, lån eller krediter. Behöver man låna pengar för att köpa sig något då har man helt enkelt inte råd. Ganska enkel matematik. Sen förstår jag att vissa behöver låna pengar.
    Har 2 bilar 1 mc och hus. Spar ca 70% av lönen men lever endå gott. Har ingenting att klaga på.

• Fyllera

Jag har inga skulder. Växte upp i arbetarfamilj där jag märkte stressen av att inte ha mycket pengar och jag har därför alltid varit sparsam. 

I dagsläget sparar jag mycket, både för att ha en säkerhet och för att kompensera pensionen framöver. 

• K4tt

Ärvde pengar. Betalade av onödiga lån, köpte bil. 

Fick låna av banken för att köpa mitt första hus, 1.105.000 betalade de pengar jag hade kvar kontant på husköpet. 

Separerade o hade lite dålig ekonomi vilket medförde lite krediter. Partnern fick inget från husköpet så jag stått för alla kostnad. Han fick bara lämna.

Träffade sedan ny partner som gav mig pepp att ta tag i ekonomin så gjorde en plan o betalade av krediterna samt mitt CSN lån.

Ägde fastigheten 4 år sålde sedan med vinst.

Köpte ny fastighet för 1520.000 lån 800.000 o resterande kontant.

Fick ändå pengar över till renovering.

Har två bilar, en för vardag o en veteranbil. Inga lån på de heller. 

I mitt förra hus som var i skogen hade jag traktor, skoter, fyrhjuling o massa annat. Inga lån. Skotern va de enda jag köpte på avbet. Räntefritt i två år så jag sålde när d nästan gått två år för att slippa ränta och löste lånet.

Förstår inte argumentet att man inte kommer förbi kostnaden för bostad. Du väljer väl om du vill ha en dyr eller billigare? 

Jag bor ensam med fyra barn på heltid o pengarna går till att leva. Räcker även att unna sig massage eller annat ibland. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag hade studieskulder, men de är avbetalda. Min man har aldrig haft några skulder. Han fick jobb direkt efter gymnasiet och har jobbat sen dess. Huset köpte vi för ärvda pengar från båda håll, så vi har inga lån. 

• Anonym (Likviditet)

Har villa värd 11 miljoner  totala lån på 1,7. Skulle kunna amortera av allt men varför?  Bättre att kunna sätta guldkant och leva upp lite av barnens arv. Har dessutom extremt bra ränta på lånen, så ser ingen anledning.att minska ränteutgifter om efter skatt är mindre än 3000.

• Anonym (Mini)

Olika filosofier det här med lån - jag har köpt och sålt bostadsrätter och vid varje försäljning har jag fått ca 1 miljon i vinst efter betald skatt. Dom pengarna är rätt svåra att spara sig till om man inte har en sån där ovanligt hög lön som ett fåtal har. Utan lån hade jag inte haft det kapitalet jag har idag. Så jag förstår inte den här rädslan och synen på att låna pengar.

Hävstången som lån ger kan vara mkt lönsamt.

• Xenia
    Anonym (Mini) skrev 2025-01-25 12:42:03 följande:

Olika filosofier det här med lån - jag har köpt och sålt bostadsrätter och vid varje försäljning har jag fått ca 1 miljon i vinst efter betald skatt. Dom pengarna är rätt svåra att spara sig till om man inte har en sån där ovanligt hög lön som ett fåtal har. Utan lån hade jag inte haft det kapitalet jag har idag. Så jag förstår inte den här rädslan och synen på att låna pengar.

Hävstången som lån ger kan vara mkt lönsamt.

Det är ju skillnad på lån och lån. Lånar man till bostad så har man ju bostaden som säkerhet. Lånar man mycket till konsumtion riskerar man att inte kunna betala och hamna hos kronofogden.

Även med bostaden som säkerhet kan man ju råka illa ut. Sjukdom, arbetslöshet, skillsmässa och plötsligt klarar man inte av amorteringar och räntor och riskerar att förlora sitt hem.

Det förstås mycket lättare att låna när man redan har gott om pengar. De flesta av oss köper hus/bostadsrätt för att bo i, inte för att tjäna pengar på.
Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?