• Hanna Sol

Vågar man åka till Kanarieöarna som gravid?

Hej,
    Jag och sambon funderar på att åka en vecka till Kanarieöarna i februari. Är då i vecka 21-23. Det blir antingen Gran Canaria eller Teneriffa. Efter att ha läst på om om en del om smittor kopplat till myggor t ex zika och malaria blir jag osäker på om jag vågar åka. Tanken är att vi ska sola/bada (jag under parasoll), gå strandpromenader och hyra bil några dagar och uppleva ön. Blir troligtvis någon  vandring i vacker natur och kanske besök i en större stad.

Vågar man åka till Kanarieöarna som gravid? Är det någon här som har erfarenhet av att åka till Kanarieöarna som gravid och erfarade eländiga myggor?

• Svar på tråden Vågar man åka till Kanarieöarna som gravid?
  • Anonym (Hanna)

Ja varför skulle du inte kunna göra det?

• Agda90

Har varit på Gran Canaria många gånger och en av gångerna var jag gravid. 
    De ställena som vi har varit har jag inte sett en enda mygga på!

• Anonym (qwerty)

Jag skulle vara mer orolig för att flyga som gravid med strålning och annat skit än en mygga

• Hanna Sol
    Anonym (qwerty) skrev 2025-01-15 21:33:59 följande:

Jag skulle vara mer orolig för att flyga som gravid med strålning och annat skit än en mygga

Det finns väl inga bevis för att kosmisk strålning vid enstaka flygresor skulle vara farligt för foster?
  • Anonym (qwerty)
    Hanna Sol skrev 2025-01-17 07:11:39 följande:
    Det finns väl inga bevis för att kosmisk strålning vid enstaka flygresor skulle vara farligt för foster?
    Jo det finns massor med forskning på det.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Hanna Sol skrev 2025-01-17 07:11:39 följande:
    Finns det bevis för att Kanarieöarna är farligt för foster?
  • Hanna Sol

Ni andra som har rest under andra trimestern, har ni tänkt på smittor, kosmisk strålning osv?

• Cereal Killer
    Hanna Sol skrev 2025-01-18 16:11:23 följande:

Ni andra som har rest under andra trimestern, har ni tänkt på smittor, kosmisk strålning osv?

Att flyga ger en stråldos på 0.003 mSv/h vilket väl är typ en tusendel av årsdosen. En flygning till Kanarieöarna tur och retur blir alltså ca 1-1,5% av den totala stråldosen för fostret (jag orkar inte räkna exakt). För mig känns det ok, men hade jag behövt flyga dagligen hade jag nog tänkt till. Jag har flugit enstaka gånger under båda mina graviditeter.

Och smittor - ja, självklart skulle jag kolla upp vad det finns för risker på platsen jag ska till och om det är något man behöver vaccinera sig mot eller som kan påverka fostret (tex zika). 

Svar på tråden Vågar man åka till Kanarieöarna som gravid?