• Anonym (Problem)

Dumt att använda 1 år gammal oanvänd bettskena?

Jag pressar tänder sjukt mycket på nätterna men har haft problem med fem (!) bettskenor från tandläkare så jag slutade använda det för ett år sen och då hade jag en ny skena igen just då.

Jag fick makalöst ont i tänderna (med alla skenor) men den slipades iaf till att den skulle passa då. Ny och skulle passa enligt tandläkare för ett år sen alltså.

Snabbspolning framåt ett år; den har bara legat i lådan och jag tog på den nyss och den är lite glapp som om den är lite för stor liksom och det var den från början. Den faller ner lite på övre tänderna som den sitter på men den ramlar inte av.

Frågan är: kan det vara farligt för mina tänder att prova att ha den i några nätter? Jag tänker främst på om motsatta tänder kan ta skada om bettet har förändrats på det här året och att skenan lägger felaktigt tryck nånstans.

Har tandläkartid om några veckor men måste ha en bettskena nu då jag vaknar på natten för att jag pressar så hårt att tänderna gör ont och väcker mig.

• Svar på tråden Dumt att använda 1 år gammal oanvänd bettskena?
  • Anonym (Problem)

Det är snart läggdags... vågar jag? Vad säger expertpanelen här?

• Anonym (Problem)
    Carabellis kusp skrev 2025-01-15 22:41:28 följande:

Om den går på kan du använda den! /tandläkare

Jag hoppades på att du skulle hitta hit! Skrattande

Den går på, hela skenan är lite lös tom, vilket den var från början men det är en annan historia. Obestämd

Hade den på två timmar under dagen och hade kände av den lite i framtänderna efteråt fast den är såpass lös att den halkar ner litegrann vilket var konstigt... om det inte är så att den ger tryck nertill på framtänderna just för att den halkar ner litegrann...? (funderar för mig själv)

Mest orolig för att krossa motsatta tänderna om bettet har flyttats och den trycker på nånstans nu men jag är ju ingen tandläkare så jag kanske tänker fel där?

Vad är det värsta som kan hända förutom temporär smärta? Kan jag ha sönder någon tand?
  • Anonym (Problem)

Som tillägg så undrar jag om jag kan ha sönder någon tand under skenan också? Just för att den halkar ner lite och då kanske ger tryck på främst framtänderna som ju är tunna nertill? Kan framtänderna gå av nertill???

(Jag erkänner att jag har ångest och paniktankar över mina tänder men till mitt försvar så skulle nog många ha det som har haft så många problem som jag med tänderna. Gråter )

• Maac

Jag är inte tandläkare, men jag har använt mina bertskenor på kors och tvärs. Har alltid varit öm av dem, men ändå mycket bättre än att gnissla och pressa.

Tänderna är ju inte gjorda av mjukplast direkt, så stoppa in benan, sluta noja och sov gott! 

• Anonym (Bettskena)
    Maac skrev 2025-01-15 23:21:41 följande:

Jag är inte tandläkare, men jag har använt mina bertskenor på kors och tvärs. Har alltid varit öm av dem, men ändå mycket bättre än att gnissla och pressa.

Tänderna är ju inte gjorda av mjukplast direkt, så stoppa in benan, sluta noja och sov gott! 

När jag var hos tandläkaren på årlig kontroll och skulle sätta in bettskenan i munnen gjorde jag det som vanligt så att jag förde den på plats med tungan som jag även använde för att trycka den på plats. Så ska man inte göra, sade han, för det kan skada, men vad värre är också en tand om den råkat hamna lite fel. 
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Bettskena) skrev 2025-01-16 01:03:05 följande:
    När jag var hos tandläkaren på årlig kontroll och skulle sätta in bettskenan i munnen gjorde jag det som vanligt så att jag förde den på plats med tungan som jag även använde för att trycka den på plats. Så ska man inte göra, sade han, för det kan skada, men vad värre är också en tand om den råkat hamna lite fel. 
    Oj då... kan så lite skada tänderna? Det gör mig ännu mer nervös när min skena är lite lös och säkert rör sig en del under natten.

Jag använde den inatt och är lite, lite öm i framtänderna fast skenan är lös. Såg att den ramlar ner typ 1 mm för jag ser var tänderna är gjutna i skenan jämfört med var den sitter när jag står upp. Kan framtänderna skadas av det tro? Det sista jag vill är att skada några tänder.

Jag ska göra en ny krona nästa månad och skenan sitter på övre tandraden där kronan ska bytas. Är det troligt att jag kommer att kunna använda skenan eller måste jag sätta pengar på en ny igen?

• Maac
    Anonym (Bettskena) skrev 2025-01-16 01:03:05 följande:
    Hej! 
    Fattar inte, är det inte bra att behöva trycka den på plats? 
  • Anonym (Bettskena)
    Maac skrev 2025-01-16 17:22:02 följande:
    Hej! 
    Han sade att jag inte får använda tungan till det utan ska sätta den på plats med händerna.
  • Anonym (Bettskena)
    Maac skrev 2025-01-16 17:22:02 följande:
    Hej! 
    Han sade att jag inte får använda tungan till det utan ska sätta den på plats med händerna.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-16 15:32:46 följande:
    Oj då... kan så lite skada tänderna? Det gör mig ännu mer nervös när min skena är lite lös och säkert rör sig en del under natten.

Jag använde den inatt och är lite, lite öm i framtänderna fast skenan är lös. Såg att den ramlar ner typ 1 mm för jag ser var tänderna är gjutna i skenan jämfört med var den sitter när jag står upp. Kan framtänderna skadas av det tro? Det sista jag vill är att skada några tänder.

Jag ska göra en ny krona nästa månad och skenan sitter på övre tandraden där kronan ska bytas. Är det troligt att jag kommer att kunna använda skenan eller måste jag sätta pengar på en ny igen?
    Nej. Det krävs mer för att skada tänderna än att man sätter i den fel.

Om man inte använt skenan på länge kan tänderna ömma, ingen fara.

Ibland kan man slipa ur skenan så att den passar, men inte alltid. Om den ändå glappar kanske det är läge att göra en ny nu när du ändå kommer upp i karens mot Försäkringskassan.
  • Maac
    Anonym (Bettskena) skrev 2025-01-16 19:00:29 följande:
    Jaha! Haha, så har jag gjort i 20+ år, man vill ju inte stoppa in fingrarna liksom Glad De har inte sagt nåt när jag satt i min. Samma sak med tandställningen, den gjorde jag också så med. Fattar inte riktigt vad det skulle göra för skillnad. 

Då väljer jag att lyssna på tandläkaren här i tråden ,:D
  • Anonym (Problem)
    Carabellis kusp skrev 2025-01-16 20:56:05 följande:
    Nej. Det krävs mer för att skada tänderna än att man sätter i den fel.

Om man inte använt skenan på länge kan tänderna ömma, ingen fara.

Ibland kan man slipa ur skenan så att den passar, men inte alltid. Om den ändå glappar kanske det är läge att göra en ny nu när du ändå kommer upp i karens mot Försäkringskassan.
    Tyvärr så bor jag inte i Sverige så jag får betala allt ur egen ficka. Jag hoppas verkligen att skenan går att anpassa efter den nya kronan både pga pengarna och för att nu har jag haft den i två nätter och den känns ganska bra faktiskt. Ångrar att jag inte har använt den under det gångna året. Är rädd för att jag har spräckt en tand längst bak nämligen.

Den ilar till ibland när jag tuggar något halvhårt som en pepparkaka om den träffar ett visst ställe. Men tanden har iofs en jättestor gammal (säkert 25 år) lagning och när jag googlade så läste jag att det kan vara den som inte är bra längre så jag hoppas att det bara är den som behöver lagas om och inte att tanden är spräckt eller något annat stort fel på tanden. Alltid är det nåt med mina tänder... Obestämd  
Svar på tråden Dumt att använda 1 år gammal oanvänd bettskena?