• Anonym (Lis)

Lämna sitt barn på kalas

Jag har jättesvårt att förstå detta. Min femåring har börjat bli bjuden på kalas. Det verkar som att det finns en oskriven lag att alla måste bjuda alla på förskolans avdelning och hon blir bjuden hem till familjer som vi över huvud taget inte känner. Jag tycker att det känns så himla konstigt att lämna över henne till vuxna som jag inte känner! Jag tycker också att det är konstigt att en eller två föräldrar utan pedagogisk utbildning eller någonting, förväntas klara av att hantera 25 barn! Det är ju omöjligt att hålla uppsikt! När man inte känner dom
    som håller i kalaset så har man heller ingen aning om vad som serveras, popcorn, vindruvor, vad det nu kan vara. Jag tänker på risken att sätta i halsen och tycker att det känns så himla olustigt. Samtidigt vill jag inte vara en tönt och jag vill att min dotter ska få vara en del av gemenskapen men det är verkligen någonting som tar emot när det kommer till att lämna sitt barn hos någon man knappt sagt hej till. Självklart kan jag ju fråga om jag får stanna kvar, men brukar folk göra så? Är det normalt? Är man ens inbjuden som förälder? 

• Svar på tråden Lämna sitt barn på kalas
  • Anonym (detta)
    Studentpappa skrev 2025-01-16 15:51:01 följande:

Vem skulle få för sig att ha kalas om det innebär att behöva inhysa 25 st femåringar? Cool

Nä dra ballen i gruset, vi bjöd barn separat från förskolan. Det är ju inget dom har med att göra.

Enda gången mina barn varit på kalas med hela gruppen har varit om de hyrt tex en gympasal eller varit på nåt annat ställe där man kan vara så många. Annars brukade de flesta bjuda ett mindre antal. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Trind) skrev 2025-01-16 07:23:29 följande:
    Har samma erfarenhet!
    Och man är inte alls konstig om man stannar. Vi har ofta skrivit det på inbjudan, att du som förälder är självklart välkommen att stanna. 

Håller också med inlägget ovan om att det är något slags trend att bjuda alla. Det måste man inte alls.

Är det 12 barn på avdelningen och man bjuder 11 barn? Nej, det är inte ok, man bjuder inte alla utom ett.

Men att bjuda sitt barns 4 närmaste som är den hen leker med? Absolut. 
    Man bjuder vilka man vill oavsett antal, så länge inte inbjudingarna delas ut på dagis. Skicka hem inbjudan bara, så är det lugnt.

Ingen, och då menar jag ingen, har med att göra vem JAG bjuder hem i MITT hem, Allra minst dagiskfröken.

Och föräldrar som stannar har jag aldrig varit med om, vill inte ha dem skrotande hemma hos mig men hade haft svårt att säga nej. 
  • Hjelm

Fast brukar man lämna barnen då? Jag trodde det var norm att föräldrarna stannade kvar på kalaset upp till en viss ålder på barnen.

• Anonym (detta)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 16:17:26 följande:
    Man bjuder vilka man vill oavsett antal, så länge inte inbjudingarna delas ut på dagis. Skicka hem inbjudan bara, så är det lugnt.

Ingen, och då menar jag ingen, har med att göra vem JAG bjuder hem i MITT hem, Allra minst dagiskfröken.

Och föräldrar som stannar har jag aldrig varit med om, vill inte ha dem skrotande hemma hos mig men hade haft svårt att säga nej. 
    I synnerhet som det inte ens finns varken dagis eller dagisfröknar längre ;)
  • Anonym (detta)
    Hjelm skrev 2025-01-16 16:19:09 följande:

Fast brukar man lämna barnen då? Jag trodde det var norm att föräldrarna stannade kvar på kalaset upp till en viss ålder på barnen.

Om jag ser tillbaka till när mina barn var små så stannade man nog kvar på kalaset när barnen var i 3-4 års åldern. 5 år var nog gränsfall, och vid 6 år var inga föräldrar med längre. 
  • Anonym (P)

Hos oss är det verkligen inte kutym att föräldrar stannar. De enda föräldrar som stannar, är de som har extremt blyga barn, eller barn med svårigheter av något slag. Min unge hade aldrig accepterat att jag stannade på ett kalas, när hon var fem år.

Jag skulle heller aldrig få för mig att bjuda hela förskolegruppen. Herre gud vilket självskadebeteende...

• Anonym (d)
    Anonym (detta) skrev 2025-01-16 16:19:10 följande:
    I synnerhet som det inte ens finns varken dagis eller dagisfröknar längre ;)
    Jaså?

Men här finns det och det räcker för mig.
  • Anonym (detta)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 16:25:26 följande:
    Jaså?

Men här finns det och det räcker för mig.
    Jaså du :)
  • Anonym (d)
    Anonym (detta) skrev 2025-01-16 16:31:24 följande:
    Jaså du :
    Så, vad tjafsar du om?
  • Anonym (detta)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 16:43:20 följande:
    Så, vad tjafsar du om?
    Vad tjafsar du om?
  • Anonym (d)
    Anonym (detta) skrev 2025-01-16 16:48:17 följande:
    Vad tjafsar du om?
    Jag sa min synpunkt angående ts fråga, Sedan började du tjafsa.

Fler frågor?
  • Anonym (detta)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 16:50:30 följande:
    Jag sa min synpunkt angående ts fråga, Sedan började du tjafsa.

Fler frågor?
    Jag har inga frågor till dig. 
  • Anonym (Lis)

Jag ska bara säga att jag gick till kalaset med inställningen att stanna kvar tillsammans med mitt barn. När jag väl kom dit så var det många föräldrar som stannade. Det verkade faktiskt vara norm att stanna. Fanns kaffe uppdukat till alla föräldrar också. Kommer stanna kvar på kalas ett tag till, tycker att förskolebarn är små och kräver extra tillsyn. 

Tack för alla som skrev i tråden, trots att ämnet spårade ur lite mellan några i slutet. Och givetvis finns det ingenting som heter dagis eller dagisfröken. Möjligtvis dagmamma men tror det heter dagbarnvårdare numera. Detta för att kraven på utbildning i verksamheten samt utbildningsnivån på personalen har förändrats. Sen kan man välja att stanna kvar i det gamla och vara obstinat och inte vilja utvecklas om man vill. Eller så väljer man helt enkelt att följa samhällsutvecklingen och använder korrekta benämningar. Vill man vara med och höja statusen på förskolan kan jag rekommendera det första valet av ord, men det är upp till var och en! Kram alla! 

Svar på tråden Lämna sitt barn på kalas