• Anonym (M)

Vilka antidepressiva finns förutom SSRI?

Eftersom jag har dåliga erfarenheter av SSRI fick jag Voxra av min läkare. Det var räddningen för mig då. Jag blev otroligt hjälpt av Voxra. 

Problemet är att effekten har försvunnit. Jag har tagit Voxra i perioder men aldrig fått samma effekt som första gången. 

Jag har läst på om antidepressiva men det verkar som om alla har samma biverkningar som SSRI. 

Känner ni till/har erfarenhet av någon medicin med ungefär samma effekt som Voxra? 

• Svar på tråden Vilka antidepressiva finns förutom SSRI?
  • Anonym (Sertralin)

Om effekten har försvunnit har du antingen blivit friskare eller så behöver du justera dosen.  

Oavsett vilken medicin du tar av dessa preparat  kommer du alltid uppleva att effekten avtar efter ett tag beroende på din grundläggande orsak till att du behöver den och man kan få behöva justera doseringen . 

Väl värt att notera är också att många av dessa mediciner har som biverkning att man blir beroende vilket också kan öka känslan av att dom inte längre hjälper. 

• Anonym (M)
    Anonym (Sertralin) skrev 2025-01-16 13:16:43 följande:

Om effekten har försvunnit har du antingen blivit friskare eller så behöver du justera dosen.  

Oavsett vilken medicin du tar av dessa preparat  kommer du alltid uppleva att effekten avtar efter ett tag beroende på din grundläggande orsak till att du behöver den och man kan få behöva justera doseringen . 

Väl värt att notera är också att många av dessa mediciner har som biverkning att man blir beroende vilket också kan öka känslan av att dom inte längre hjälper. 

Jag mår inte bättre utan sämre tyvärr. 

Just Voxra blir man inte beroende av. Jag har trappat ner under ett par veckor max, helt utan problem. Man får inte samma utsättningssymtom som man får av SSRI.  

Voxra finns bara i två doser - 150 resp. 300 och sedan är det stopp. Jag har 300 nu så det går inte att höja mer. 

Det är därför jag undrar om det finns andra liknande antidepressiva som inte ger de biverkningar och insättnings/utsättningssymtom som SSRI. 

• Anonym (Lamotrigin)

Vad äter du voxran för?
    Jag har bipolärsjukdom typ 2 och har i det närmaste blivit symptomfri av Lamotrigin. Fick livet tillbaka.
    Men det kanske inte är ett alternativ för dig om det handlar om en "vanlig" depression.
    Fråga din läkare.

• Anonym (SNRI)

Det finns även mediciner som kallas för SNRI.

• Anonym (Benzo?)

Jag fick benzo för min reaktiva depression efter min dotter gått bort. Jag kunde börja gråta spontant på jobbet och såna saker. Det fungerade riktigt bra mot det. Väldigt effektivt.

Men jag blev beroende av det och det var horribel abstinens när jag slutade ta dem. 10 ggr värre än att sluta röka.

• Anonym (Camilla)

Jag antar att du fått diagnosen depressions- och ångesttillstånd eftersom du fått Voxra. Mest brukar man använda Voxra som tillägg till annan antidepressiva medicin. Bästa effekt får du om du kombinerar samtal och medicin. Inte enbart medicin. Ett ex på sk SNRI är Brintellix. Den sätter du bara in och sedan när du är färdigbehandlad sätter du ut. Inget krångel med varken in- eller utsättningssymptom. Benzo ska du sky som pesten. Hjälper ngen depression i världen. Kan vara en tillfällig krycka när du startar upp en behandling. Inte annars. Jo som nödmedicin högst sporadiskt. 

Har du kollat på Cymbalta eller Citalopram? Boka tid hos doktorn igen. 

• Anonym (M)

Tack för fler svar!

Jag fick Voxra för utmattningsdepression från början. Jag har även PTSD men får inga mediciner för det. 

Första gången på Voxra fick jag tillbaka energin och lusten att göra sådant jag gillar. Det var helt fantastiskt.

Nu tar jag Voxran mest mot tröttheten så att jag orkar jobba men jag mår sämre och är deprimerad enligt min psykolog. 

Brintellix verkar intressant även om många verkar må illa av den. Tack för tips! 

• Anonym (M)
    Anonym (Benzo?) skrev 2025-01-16 13:51:49 följande:

Jag fick benzo för min reaktiva depression efter min dotter gått bort. Jag kunde börja gråta spontant på jobbet och såna saker. Det fungerade riktigt bra mot det. Väldigt effektivt.

Men jag blev beroende av det och det var horribel abstinens när jag slutade ta dem. 10 ggr värre än att sluta röka.

Beklagar verkligen. Det är ju inte konstigt att man börjar gråta spontant då. Hoppas att du fick annat stöd också. 

Nej, benzo kommer jag inte att ta. Jag har fått Stilnoct och Imovane tidigare och det gör jag inte om. Jag sover hellre halvkasst på Atarax och Propavan. 

• Anonym (J)
    Anonym (Lamotrigin) skrev 2025-01-16 13:32:02 följande:

Vad äter du voxran för?
    Jag har bipolärsjukdom typ 2 och har i det närmaste blivit symptomfri av Lamotrigin. Fick livet tillbaka.
    Men det kanske inte är ett alternativ för dig om det handlar om en "vanlig" depression.
    Fråga din läkare.

Jag fick lsmotrigin mot ångest. Haft voxra med. 

Hjällte väl lite men inte tillräckligt.

inget sssri eller andra preparat har hjälpt på mig . har väl provat 15 olika.

• Anonym (Benzo?)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 14:37:19 följande:

Beklagar verkligen. Det är ju inte konstigt att man börjar gråta spontant då. Hoppas att du fick annat stöd också. 

Nej, benzo kommer jag inte att ta. Jag har fått Stilnoct och Imovane tidigare och det gör jag inte om. Jag sover hellre halvkasst på Atarax och Propavan. 

Det här var under värsta Reinfeldt-eran då alla skulle ut i arbete så fort som möjligt och jag tror vården behövde anpassa sig så tyngre medicin...vet inte riktigt hur det var ärligt talat levde som i en dimma. Jag hade 4×10 mg stesolid vid behov, stilnoct till natten, theralen, atarax och säkert mer utöver det. Iktorivil vill jag minnas jag hade med och oxascand.  

Men det fungerade på så sätt att jag slutade gråta och klarade av arbetet. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-01-16 14:05:45 följande:

Jag antar att du fått diagnosen depressions- och ångesttillstånd eftersom du fått Voxra. Mest brukar man använda Voxra som tillägg till annan antidepressiva medicin. Bästa effekt får du om du kombinerar samtal och medicin. Inte enbart medicin. Ett ex på sk SNRI är Brintellix. Den sätter du bara in och sedan när du är färdigbehandlad sätter du ut. Inget krångel med varken in- eller utsättningssymptom. Benzo ska du sky som pesten. Hjälper ngen depression i världen. Kan vara en tillfällig krycka när du startar upp en behandling. Inte annars. Jo som nödmedicin högst sporadiskt. 

Har du kollat på Cymbalta eller Citalopram? Boka tid hos doktorn igen. 

Haft benzo vid behov i ca 10 års tid. oerhört tacksam över det, när jag får min panikångest nån gång i månaden. Annars gråter jag sönder, skriker åt närstående och slänger saker i väggen och vägrar äta. Kl 3 på natten. 

Så ja. Men det är ingett man kan ta varje dag såklart 

• Anonym (Vortioxetin)

Har enbart testat en SSRI i mitt liv, därefter Voxra och Lamotrigin. Nu har jag enbart Brintellix (som antidepressiv), som har vortioxetin som verksam substans. Fick höra att den var bra vid utmattningsdepression, för att man anar att den läker ihop hjärnan igen. Jag märker rätt tydliga kognitiva fördelar med den i alla fall, men mår väldigt illa av den om jag inte tar den ihop med mat.

• Anonym (M)
    Anonym (Benzo?) skrev 2025-01-16 15:04:32 följande:
    Det här var under värsta Reinfeldt-eran då alla skulle ut i arbete så fort som möjligt och jag tror vården behövde anpassa sig så tyngre medicin...vet inte riktigt hur det var ärligt talat levde som i en dimma. Jag hade 4×10 mg stesolid vid behov, stilnoct till natten, theralen, atarax och säkert mer utöver det. Iktorivil vill jag minnas jag hade med och oxascand.  

Men det fungerade på så sätt att jag slutade gråta och klarade av arbetet. 
    Blir ledsen när jag läser det här. Jag förstår att du behövde det för att orka på den tiden men man ska inte behöva medicinera bort sorg. Du hade behövt vila och läka men jag minns också hur det var då (och kanske blir igen tyvärr). 
  • Anonym (M)
    Anonym (Vortioxetin) skrev 2025-01-16 15:15:09 följande:

Har enbart testat en SSRI i mitt liv, därefter Voxra och Lamotrigin. Nu har jag enbart Brintellix (som antidepressiv), som har vortioxetin som verksam substans. Fick höra att den var bra vid utmattningsdepression, för att man anar att den läker ihop hjärnan igen. Jag märker rätt tydliga kognitiva fördelar med den i alla fall, men mår väldigt illa av den om jag inte tar den ihop med mat.

Låter bra!

I mitt fall handlar det om extrem yttre stress (inte arbete) så det kan vara något för mig. 

Om jag får mer ork så kanske jag kan ta tag i sådant som får mig att må bra. Så var det med Voxra i början. 

• Anonym (Benzo?)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 15:41:44 följande:
    Blir ledsen när jag läser det här. Jag förstår att du behövde det för att orka på den tiden men man ska inte behöva medicinera bort sorg. Du hade behövt vila och läka men jag minns också hur det var då (och kanske blir igen tyvärr). 
    Jag kommer ihåg att min psykiatriker, jag hade remitterats från vårdcentral till psykiatriker sa att eftersom min sjukskrivning av dig inte godkänns av försäkringskassan så är allt jag kan göra för dig är att vara ditt samtalsstöd och ge dig alldeles för mycket medicin. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Benzo?) skrev 2025-01-16 17:01:28 följande:
    Jag kommer ihåg att min psykiatriker, jag hade remitterats från vårdcentral till psykiatriker sa att eftersom min sjukskrivning av dig inte godkänns av försäkringskassan så är allt jag kan göra för dig är att vara ditt samtalsstöd och ge dig alldeles för mycket medicin. 
    Så fruktansvärt!  Hoppas att du mår bättre idag. 
Svar på tråden Vilka antidepressiva finns förutom SSRI?