• Anonym (Lars-Åke)

Är gubbsjuka en sjukdom?

Begreppet gubbsjuka hör man ibland, när det gäller äldre män som vill ha sex, vill prata om sex, flörtar och skämtar om sex. 

Men är det verkligen en sjukdom? Är det inte bara naturlig sexdrift?

Och pratar man nånsin om gumsjuka?

• Svar på tråden Är gubbsjuka en sjukdom?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Yerr) skrev 2025-01-17 17:15:29 följande:
    Du läser fortfarande inte vad jag skriver:
     "symptom på gubbsjuka är när en man inbillar sig att andra kvinnor har något att göra med hans chans på yngre kvinnor. Ungefär som att de ska bli svartsjuka på något obegripligt sätt"

Blanda inte in kvinnor i det hela. Det här är något som försiggår i den gubbsjuka mannens huvud.
    Håller med
  • Anonym (Vilket är trevligast att se på?)
    Anonym (Yerr) skrev 2025-01-17 17:15:29 följande:
    Du läser fortfarande inte vad jag skriver:
     "symptom på gubbsjuka är när en man inbillar sig att andra kvinnor har något att göra med hans chans på yngre kvinnor. Ungefär som att de ska bli svartsjuka på något obegripligt sätt"

Blanda inte in kvinnor i det hela. Det här är något som försiggår i den gubbsjuka mannens huvud.
    Vad man attraheras av är inget vi män bestämmer själva, däremot behöver man uppföra sig socialt. Även om man har samma fysiska ideal sedan innan, så innebär inte det att man kan handskas med yngre kvinnor som man gjorde när man själv var ung. Jag förstår att det är opassande även för mig att ragga på 25åringar i dagsläget.

Jag skyller inget på kvinnor, jag bara berättar vad jag upplever. Jag skulle inte prata om detta på samma raka sätt i ett socialt sammanhang, annat än med mina närmsta kompisar.
  • Anonym (Yerr)
    Anonym (Vilket är trevligast att se på?) skrev 2025-01-17 19:51:38 följande:
    Vad man attraheras av är inget vi män bestämmer själva, däremot behöver man uppföra sig socialt. Även om man har samma fysiska ideal sedan innan, så innebär inte det att man kan handskas med yngre kvinnor som man gjorde när man själv var ung. Jag förstår att det är opassande även för mig att ragga på 25åringar i dagsläget.

Jag skyller inget på kvinnor, jag bara berättar vad jag upplever. Jag skulle inte prata om detta på samma raka sätt i ett socialt sammanhang, annat än med mina närmsta kompisar.
    Jag förstår att du känner dig träffad.
    Anonym (Yerr) skrev 2025-01-17 21:30:03 följande:
    Jag förstår att du känner dig träffad.

Träffad av vad? Gubbsjuka?

Om du definierar gubbsjuka som att ragga på yngre kvinnor och dregla socialt efterblivet, så nej.

Men om du definierar gubbsjuka som att jag tycker yngre kvinnor är mer attraktiva än äldre, så ja.

• Core

Människans intellekt skapar sjukdomen. Det är snarare den mentala delen som är en sjukdom.

Människor i allmänhet och män i synnerhet har en inbyggd naturlig reaktion av vackra kroppar och människor. Jag tror att samma sak finns lika naturligt hos kvinnor, men hos många män finns en mental defekt som gör att man tror sig vara tvungen att agera på den lilla millisekunden den impulsen dyker upp. Egentligen är det bara ett naturligt urval om ?mating? på samma sätt som djuren har, men när tankar börjar påverka någon att stirra, eller söka kontakt utan självdistans, är det en mental defekt

• hmm77
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2025-01-16 14:54:44 följande:
    Är gubbsjuka en sjukdom?

Begreppet gubbsjuka hör man ibland, när det gäller äldre män som vill ha sex, vill prata om sex, flörtar och skämtar om sex. 

Men är det verkligen en sjukdom? Är det inte bara naturlig sexdrift?

Och pratar man nånsin om gumsjuka?

När jag var ungvuxen så följde min tjejkompis med en "gubbe" tyckte man då. Nu när man själv är en gubbe 47 så förstår jag precis. En ung tjej är så attraktiv på så många sätt och är man 45+ så är det otroligt viktigt att sin tjej är just attraktiv för sexet ska fungera. När man var ungvuxen kunde man ha sex med alla tjejer nu kan man inte det.
  • Anonym (Yerr)
    Anonym (Vilket är trevligast att se på?) skrev 2025-01-17 22:01:39 följande:

Träffad av vad? Gubbsjuka?

Om du definierar gubbsjuka som att ragga på yngre kvinnor och dregla socialt efterblivet, så nej.

Men om du definierar gubbsjuka som att jag tycker yngre kvinnor är mer attraktiva än äldre, så ja.

En del av gubbsjukan är inbillningen att man tror sig vara attraktiv för yngre kvinnor. Exempelvis dra in magen och brösta upp sig när en ung tjej går förbi. Inbilla sig att kvinnor i samma ålder som denne är avundsjuka för att han gör så, eller att de andra jämnåriga kvinnorna öht är avundsjuka på att gamla gubbar raggar på unga tjejer.

Ett ganska egocentriskt tänk där den gubbsjuke mannen placerar sig i mitten av all aktion. Lite åt det narcissistiska hållet. Han är i centrum och inbillar sig saker.

Anonym (Yerr) skrev 2025-01-18 15:32:15 följande:

En del av gubbsjukan är inbillningen att man tror sig vara attraktiv för yngre kvinnor. Exempelvis dra in magen och brösta upp sig när en ung tjej går förbi. Inbilla sig att kvinnor i samma ålder som denne är avundsjuka för att han gör så, eller att de andra jämnåriga kvinnorna öht är avundsjuka på att gamla gubbar raggar på unga tjejer.

Ett ganska egocentriskt tänk där den gubbsjuke mannen placerar sig i mitten av all aktion. Lite åt det narcissistiska hållet. Han är i centrum och inbillar sig saker.

Kvinnor faller inte sällan för just narcissistiska drag, för att sedan komma på att det är just skitstövlar. Det gäller rent allmänt, inte bara bland gubbar.
  • Anonym (Jag)
    Kalle Johansson skrev 2025-01-18 18:06:37 följande:

Nej, ingen sjukdom som F-kassan anser är anledning till sjukpenning.  Skrattande

Skrattande
  • Anonym (Yerr)
    Anonym (Vilket är trevligast att se på?) skrev 2025-01-18 17:53:14 följande:
    Kvinnor faller inte sällan för just narcissistiska drag, för att sedan komma på att det är just skitstövlar. Det gäller rent allmänt, inte bara bland gubbar.

Är det du som är Kaffedraken? Jag hade hoppats på att du avregistrerat sig faktiskt.

Nu inbillar du dig saker om kvinnor förresten. 

Ett gubbsjukt (narcissistiskt) symptom är att tro att allt handlar om kvinnorna och ingenting om sig själv. 

Anonym (Yerr) skrev 2025-01-18 18:17:54 följande:

Är det du som är Kaffedraken? Jag hade hoppats på att du avregistrerat sig faktiskt.

Nu inbillar du dig saker om kvinnor förresten. 

Ett gubbsjukt (narcissistiskt) symptom är att tro att allt handlar om kvinnorna och ingenting om sig själv. 

Nu är det i alla fall du som inbillar dig.
    Kalle Johansson skrev 2025-01-18 18:06:37 följande:

Nej, ingen sjukdom som F-kassan anser är anledning till sjukpenning.  Skrattande

Haha
Svar på tråden Är gubbsjuka en sjukdom?