• Anonym (Zebra)

Kan jag verkligen vara gravid?

Jag och min man har försökt bli gravida i 1,5 år. Under förra året fick vi 3 missfall. Nu senast hade jag mens som vanligt och blödde mycket i 3-4 dagar. Men i slutet av mensen så började jag må väldigt konstigt. Symptom som mycket ångest, gråtfärdig, dåligt humör, ont i kroppen, illamående, en mage som varit kaos, torr i munnen osv. Jag har mått skit hela veckan och tog igår morse ett graviditetstest. Och gav utslag med en gång. Gravid 1-2 veckor. Jag har fortsatta symptom med ont nertill i magen och högersidan, illamående osv. 

Jag bör ju vänta ca 1 vecka innan jag testar igen ifall det var ett missfall. Min fråga är dock om någon varit med om detta? Att man får mens men ändå är gravid som då gått bra ändå. 

• Svar på tråden Kan jag verkligen vara gravid?
  • Vallmo93

Hej alla, jag är i en liknande sits. För drygt två veckor sedan tog jag ultratidigt gravtest (som var negativt) och dagen efter fick jag mens. Mensen höll i exakt som den brukar i 3-4 dagar, men sen fortsatte det som spottings i 5 dagar till. Det är först när jag tog tempen (använder natutsl cycles men hade pausat under veckan med mens) som jag såg att tempen var fortsatt hög och därför tog grav-test. Som var positivt! 😳

Nu är jag 5+5 och börjar bli lite mer optimistisk än de första dagarna efter positivt test. Mina tester är fortsatt starka så tror iaf inte att den blödningen jag hade var ett missfall. Har ömma bröst och molvärk i magen, men inga blödningar sen en vecka tillbaka. Inget illamående. 

Bokat VUL nästa vecka i 7+0 för jag är så orolig och vill bara veta om något är fel.

Håller tummarna för oss! ❤️

• Anonym (Orolig)

Hej igen,
    Hur går det för er? Jag fick idag "inte gravid" på cb digital. Det känns tungt men samtidigt skönt att få veta det nu och inte fortsätta få positiva test i flera veckor till. Hoppas att det går bättre för er andra! ❤️

• Vallmo93
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-21 19:51:02 följande:

Hej igen,
    Hur går det för er? Jag fick idag "inte gravid" på cb digital. Det känns tungt men samtidigt skönt att få veta det nu och inte fortsätta få positiva test i flera veckor till. Hoppas att det går bättre för er andra! ❤️

Åh vad tråkigt att höra, men ja som du säger - skönt att få veta det och inte om flera veckor framåt ❤️ 

Jag är i 6+2 nu men dessvärre i den känslan av att det inte har gått vägen. Testerna är liksom fortfarande starka, men inte lika starka som kontrollstrecket och känns knappt som de har ökat i styrka senaste veckan. CB säger fortfarande 2-3 vilket är den största ångesten, att den inte vill slå över till 3+ :/

men jag har bokat privat VUL senare i veckan! Så skönt att få veta då om det finns ett tickande hjärta eller ej ❤️
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-21 19:51:02 följande:

Hej igen,

Tråkigt att höra! Men absolut, bättre tidigt. Men visst är det inte konstigt man blir besviken ändå. Kämpa på ❤️

Har haft ont och blödnigar/bruna flytningar från och till hela veckan. Så igår blev det bättre och imorse var jag piggare. Men då kom missfallet 😔 Det var väl inte helt oväntat efter hur denna veckan har varit. Hann komma i vecka 5 så ja, 4:e missfallet sen mars 2024?..Har varit lite tungt idag. Blött som fan och tryckt biskvier 😝 Kan väl vara okej en dag som denna kände jag. 

• Anonym (Zebra)
    Vallmo93 skrev 2025-01-21 22:29:17 följande:
    Åh vad tråkigt att höra, men ja som du säger - skönt att få veta det och inte om flera veckor framåt ❤️ 

Jag är i 6+2 nu men dessvärre i den känslan av att det inte har gått vägen. Testerna är liksom fortfarande starka, men inte lika starka som kontrollstrecket och känns knappt som de har ökat i styrka senaste veckan. CB säger fortfarande 2-3 vilket är den största ångesten, att den inte vill slå över till 3+ :/

men jag har bokat privat VUL senare i veckan! Så skönt att få veta då om det finns ett tickande hjärta eller ej ❤️
    Håller tummarna ❤️ Uppdatera gärna om hur det går och hur det var på ett sådant UL. Om du vill då. 
  • Anonym (Zebra)
    Vallmo93 skrev 2025-01-17 11:38:14 följande:

Hej alla, jag är i en liknande sits. För drygt två veckor sedan tog jag ultratidigt gravtest (som var negativt) och dagen efter fick jag mens. Mensen höll i exakt som den brukar i 3-4 dagar, men sen fortsatte det som spottings i 5 dagar till. Det är först när jag tog tempen (använder natutsl cycles men hade pausat under veckan med mens) som jag såg att tempen var fortsatt hög och därför tog grav-test. Som var positivt! 😳

Nu är jag 5+5 och börjar bli lite mer optimistisk än de första dagarna efter positivt test. Mina tester är fortsatt starka så tror iaf inte att den blödningen jag hade var ett missfall. Har ömma bröst och molvärk i magen, men inga blödningar sen en vecka tillbaka. Inget illamående. 

Bokat VUL nästa vecka i 7+0 för jag är så orolig och vill bara veta om något är fel.

Håller tummarna för oss! ❤️

Alltså den där oron, den är hemsk. Vad betyder det? Varför är det så? Är det normalt? 
    Skönt att du bokat för att kolla upp! Håller alla tummar och tår ❤️

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Zebra) skrev 2025-01-23 20:30:04 följande:

Tråkigt att höra! Men absolut, bättre tidigt. Men visst är det inte konstigt man blir besviken ändå. Kämpa på ❤️

Har haft ont och blödnigar/bruna flytningar från och till hela veckan. Så igår blev det bättre och imorse var jag piggare. Men då kom missfallet 😔 Det var väl inte helt oväntat efter hur denna veckan har varit. Hann komma i vecka 5 så ja, 4:e missfallet sen mars 2024?..Har varit lite tungt idag. Blött som fan och tryckt biskvier 😝 Kan väl vara okej en dag som denna kände jag. 

Så himla tråkigt besked! Styrkekramar till dig ❤️ Bara ta hand om dig och unna dig allt du kan nu. Det kommer bli bra ❤️ Har du haft någon kontakt med vården angående missfallen? 
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-23 22:15:52 följande:
    Så himla tråkigt besked! Styrkekramar till dig ❤️ Bara ta hand om dig och unna dig allt du kan nu. Det kommer bli bra ❤️ Har du haft någon kontakt med vården angående missfallen? 
    Tack ❤️

Jag har kontakt med min barnmorska som har varit väldigt bra. Vi har av vården blivit skickade till någon privatklinik som de samarbetar med. MEN de har så mycket att göra så det är flera månaders väntetid. Så vi väntar på ett brev från dem till att börja med med instruktioner till en start men det skulle inte komma förens slutet av mars. Lite drygt! Vi diskuterar min man och jag om vi vågar försöka mer innan dess så det inte blir samma visa igen. Inte alls sugen på att genomgå ett missfall till. Men så kanske man inte ska tänka heller. 
  • Vallmo93
    Anonym (Zebra) skrev 2025-01-23 20:31:36 följande:
    Håller tummarna ❤️ Uppdatera gärna om hur det går och hur det var på ett sådant UL. Om du vill då. 
    Cb slog över till 3+ tidigare i veckan, när jag var på 6+3. Överlycklig såklart men fortsatt lite oroad..

Igår på VULet så kunde de inte hitta något i livmodern. Så fick remiss till Gynakuten där jag nu fått påbörja prover/undersökning och uppföljning för misstänks utomkveds ❤️ igår kunde de se något litet på min vänstra äggstock/äggledare och HCG låg på 1300.
  • Anonym (Zebra)
    Vallmo93 skrev 2025-01-25 08:08:44 följande:
    Cb slog över till 3+ tidigare i veckan, när jag var på 6+3. Överlycklig såklart men fortsatt lite oroad..

Igår på VULet så kunde de inte hitta något i livmodern. Så fick remiss till Gynakuten där jag nu fått påbörja prover/undersökning och uppföljning för misstänks utomkveds ❤️ igår kunde de se något litet på min vänstra äggstock/äggledare och HCG låg på 1300.
    Vad betyder detta? 
  • Vallmo93
    Anonym (Zebra) skrev 2025-01-25 10:05:49 följande:
    Vad betyder detta? 
    Ja alltså med tanke på att livmodern är tom så misstänker man utomkvedshavandeskap (dvs att embyrot har fäst någon annanstans än livmodern - oftast brukar det vara i äggledare). De kan se något onotmalt på vänster sida (om det är äggstock/äggledare kan de inte säga), men därav att det blir uppföljningar nu för att se var den finns/hur den utvecklar sig. I bästa fall så ?tar kroppen hand om det? självt som ett missfall, i värsta fall så spricker äggledaren och det kan bli livshotande och akut-operation.

Oavsett vilket så är det ingen graviditet som kommer leda till en bebis 😢
  • Anonym (Orolig)

Så fruktansvärt tråkigt! Tänker på dig ❤️

Vallmo93 skrev 2025-01-25 10:22:29 följande:
    Ja alltså med tanke på att livmodern är tom så misstänker man utomkvedshavandeskap (dvs att embyrot har fäst någon annanstans än livmodern - oftast brukar det vara i äggledare). De kan se något onotmalt på vänster sida (om det är äggstock/äggledare kan de inte säga), men därav att det blir uppföljningar nu för att se var den finns/hur den utvecklar sig. I bästa fall så ?tar kroppen hand om det? självt som ett missfall, i värsta fall så spricker äggledaren och det kan bli livshotande och akut-operation.

Så fruktansvärt jobbigt för dig! ❤️ All styrka till dig nu ❤️
  • Anonym (Zebra)
    Vallmo93 skrev 2025-01-25 10:22:29 följande:

Så tråkigt 😔

Jag hade själv väldigt ont i flera dagar innan missfallet och kontaktade barnmorskan som sa att det kunde vara en möjlighet till utomhavandeskap. Läste om det och blev livrädd. Men svaret kom ju några dagar senare. 
    Jag har verkligen märkt att det sätter sig lite på huvudet när man fått missfall. Nästa graviditet så känner man fan efter hela tiden och det är nästan nervöst att gå på toa varje gång för man vet aldrig vad utfallet kan bli. Det kan ju ändras på några minuter liksom. När jag var gravid i vecka 8 har jag aldrig mått så bra(inte ens som inte gravid) som då. Det var som att gå på moln varje dag och allt var så stabilt i kroppen på något sätt och humöret. Och så satt jag på jobbet en dag framför datorn och på en halv minut kom kraftig värk och en blödning. Det var så skumt! 
Svar på tråden Kan jag verkligen vara gravid?