• Anonym (J)

Jag får ångest när jag dricker för lite

Hej, 
    Är det någon som kan hjälpa mig att ta reda på vad det kan vara med mig? 

I januari 2023 blev jag sjukskriven för utmattning. Det började med att jag märkte att jag blev enormt törstig hela tiden. Jag som annars aldrig känner av törst. Sedan blev jag totalt utmattad och fick grova panikattacker. Varit sjukskriven sedan dess i olika omfattningar. 

Prover togs som inte visade på diabetes. Däremot krånglade sköldkörteln och jag fick Levaxin. Ångesten fortsatte. Som en krypande rastlöshet i kroppen. Mina ben blir blåmarmoreradd och känns tunga om jag står upp i 5-10 min. Jag har vit beläggning på tungan (inte svamp). Problem med att orka stå upp i mer än 5-10 min, vankar då fram och tillbaka eller står på ena benet och sedan det andra. Pulsen skenar upp till 90-100 om jag står upp. Lägger jag mig ned sjunker den till 60. Sitter jag kan den hällas på mellan 80, om jag inte druckit nog. Har jag druckit nog kan den sjunka till 60. Äter jag socker (vätskedrivande enligt läkare) skjuter pulsen i höjden åter igen till 80-90, även om jag ligger ner. Ångesten kommer krypande och får jag inte ner pulsen kommer panikångesten efter några timmar. jag tänker inte på något som ger ångest utan det är att kroppen är belastad som ger mig ångest och detta förvirrar läkarna för de tänker ofta tvärtom. Det var en läkare som kom in på detta spåret med mig men han slutade tyvärr. 

Jag har provat allt. Men nu har jag verkligen hållt koll. Och det ÄR vätskan som är boven. Utan så för kroppen jobba hårdare och jag får ångest, som kroppslig ångest. 

Igår testade jag att inte hålla koll på mängden vätska. Jag drack bara när jag var törstig som vissa läkare säger man ska. Jag känner inte alltid törst när jag ska (enligt förra läkaren när fel på salt- och vätskebalansen). Mycket riktigt kom ångesten sen. Och nu vaknar jag kl 03. Min pulsklocka visar detsamma, hög stress till och med i sömnen. Igår natt var jag ?blå? dvs lugn och så hade jag druckit mina 2,2 liter på dagen. Igår på dagen hade jag druckit 1 liter. 

Vad är detta? POTS? Annat? Någon rubbning med salt- och vätskebalansen måste det ju iallafall vara. Tankar om detta? Någon kunnig? Ska ta upp detta med min läkare. Men jag vill ha bolla tankar kring detta innan 

• Svar på tråden Jag får ångest när jag dricker för lite
  • Anonym (Ssk)

Spontant svar direkt är att du borde ta bort pulsklockan och alla vätskekontroller och om du inte gjort det kanske söka psykolog för din ångest. Tror de flesta av symtomen kan hänga ihop med den. Att ha en pulsklocka för att man har ångest och vill ha koll på pulsen kan trigga ångesten och öka pulsen bara av att du tänker på det.

• Månljus

Vad hindrar att du helt enkelt dricker den mängd vätska du tycker att du mår bättre av?
    Har du vätskerestrektioner?

• Anonym (Knopp)

_Vilopuls_ mellan 60-100 är normalt. Kanske ska sluta stressa över pulsen i alla fall, sluta med pulsklocka? Pulsen påverkas av sköldkörteln också. 

Jag har själv fått sluta med pulsklocka. Jag fick förhöjd puls av en medicin. Den blev högre och högre vid varje kontroll, och jag visste att den var högre eftersom jag varje dag såg det på klockan. Hade runt hundra när jag satt ner och jobbade i lugn och ro. Läkaren föreslog att sluta använda klockan ett tag och det vände! 

Vid nästa uppföljning hade jag en väsentligt lägre puls, gick och kontrollerades varje vecka. Efter en månad kunde jag börja använda min klocka igen. Det var alltså psykologiskt att den fortsatte stegra. 

Det måste ju inte betyda att det är psykologiskt för dig såklart. 

Men strunta i klockan ett tag är kanske en god idé?

• Anonym (J)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-17 06:06:35 följande:

Spontant svar direkt är att du borde ta bort pulsklockan och alla vätskekontroller och om du inte gjort det kanske söka psykolog för din ångest. Tror de flesta av symtomen kan hänga ihop med den. Att ha en pulsklocka för att man har ångest och vill ha koll på pulsen kan trigga ångesten och öka pulsen bara av att du tänker på det.

Jag har gått i många många år för min ångest. Ingenting har hjälpt emot den för det är inte vanlig ångest, precis som min psykiater sa. Jag blev nyligen utskriven från psykiatrin för mitt tillstånd inte är psykiskt. 

Det ÄR tvärtom. Dricker jag inte nog, får min kropp en stressreaktion vilket triggar ångesten. Stress kan komma från träning, för lite mat, vanlig stress, osv. Detta har läkare sagt till mig. 

• Anonym (J)
    Månljus skrev 2025-01-17 07:54:25 följande:

Vad hindrar att du helt enkelt dricker den mängd vätska du tycker att du mår bättre av?
    Har du vätskerestrektioner?

Det är inget som hindrar mig. Det känns bara inte normalt. 

Jag har fått ett kortisonläkemedel för att stabilisera min salt- och vätskebalans och den hjälper. Men vi vet fortfarande inte vad det är.

• Anonym (J)
    Anonym (Knopp) skrev 2025-01-17 08:07:33 följande:

_Vilopuls_ mellan 60-100 är normalt. Kanske ska sluta stressa över pulsen i alla fall, sluta med pulsklocka? Pulsen påverkas av sköldkörteln också. 

Jag har själv fått sluta med pulsklocka. Jag fick förhöjd puls av en medicin. Den blev högre och högre vid varje kontroll, och jag visste att den var högre eftersom jag varje dag såg det på klockan. Hade runt hundra när jag satt ner och jobbade i lugn och ro. Läkaren föreslog att sluta använda klockan ett tag och det vände! 

Vid nästa uppföljning hade jag en väsentligt lägre puls, gick och kontrollerades varje vecka. Efter en månad kunde jag börja använda min klocka igen. Det var alltså psykologiskt att den fortsatte stegra. 

Det måste ju inte betyda att det är psykologiskt för dig såklart. 

Men strunta i klockan ett tag är kanske en god idé?

Nej jag tänker inte sluta använda den. Den har hjälpt mig förstå min kropp. Jag vet att vilopuls är normalt inom det området men eftersom jag sällan kommer ner i vila så triggar det igång panikångest reaktioner i min kropp om jag inte får ner mig i just vila. 

Så jag ska hålla koll på det här och måste det för att må bra. Psykiskt är det inte, jag är så utredd man kan bli. Tom gjort NPF-utredning som visade ingenting. 

Jag undrar mer vad det kan vara. Njurar eller vad. Jag har som jag skrivit i tråden ett kortisonläkemedel just för min vätdke- och saltbalans. jag skapade tråden för jag tänkte att någon kanske har en aning om vad det är. Njursjukdom eller vad som.

• Anonym (J)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-17 06:06:35 följande:

Florinef har jag fått för just detta. Men vad det är visste man inte. Bar att nåt är fel på min salt- och vätskebalans. Nu har denna duktiga läkare slutat. 

Men så tyvärr du har fel. Det är inte psykiskt.

• Anonym (P)

Jag vet inte vad du lider av, men vill bara berätta att jag upplevde en liknande sak under en resa till ett varmare land nyligen. Jag drabbades av en mindre vätskebrist, som gav hjärtklappning och oerhörd stress i kroppen. Det kändes som ångest, men det lättade efter en vätskeersättning och ordentligt med vätska. Efter några timmar, och ytterligare vätskeersättningar, var det borta. Resten av resan drack jag ordentligt och upplevde inte symptomen mer. 

I mitt fall var det vätskebrist. Jag hade mörkare urin, huvudvärk och lättare kramp i vaderna också, vilket också försvann med vätska och ersättning. Men just hjärtklappning och stress- och ångestkänsla var nytt. 

• Anonym (J)
    Anonym (P) skrev 2025-01-17 08:34:07 följande:

Jag vet inte vad du lider av, men vill bara berätta att jag upplevde en liknande sak under en resa till ett varmare land nyligen. Jag drabbades av en mindre vätskebrist, som gav hjärtklappning och oerhörd stress i kroppen. Det kändes som ångest, men det lättade efter en vätskeersättning och ordentligt med vätska. Efter några timmar, och ytterligare vätskeersättningar, var det borta. Resten av resan drack jag ordentligt och upplevde inte symptomen mer. 

I mitt fall var det vätskebrist. Jag hade mörkare urin, huvudvärk och lättare kramp i vaderna också, vilket också försvann med vätska och ersättning. Men just hjärtklappning och stress- och ångestkänsla var nytt. 

Precis!!! En kroppslig oro, ångest. Vården har alltid sagt att nej men det är ångest. Men en suveränt duktig läkare såg mig till slut och snappade upp att jag mädse ju bra mellan varven? Han menade att det gör man inte annats. Han kollade mig och såg ett mönster.  

Först blev jag tillsagd att äta mer salt och det hjälpte lite (gjorde att jag drack mer). Men inte helt. Så sedan fick jag då börja med ett läkemedel för detta, vilket i princip tog bort min ångest och hemska humörsvängningar helt. 

Tack för din berättelse! Jag blir också sämre av värme, sol och träning om jag inte dricker efteråt. Så skönt att höra andras historier, om hur det känns för er. Jag kan också känna av värk i vaderna. Mörk urin. Allt detta stämmer för mig med. 

• Anonym (Uppsök läkare)

Det låter som om det är något med njurarna men hur tänkte du att någon här skulle kunna hjälpa dig? Du behöver uppsöka läkare.

• Anonym (J)
    Anonym (Uppsök läkare) skrev 2025-01-17 08:54:54 följande:

Det låter som om det är något med njurarna men hur tänkte du att någon här skulle kunna hjälpa dig? Du behöver uppsöka läkare.

Ja, eller hur.

Ja jag har kontakt med läkare och han ska fortsätta kolla mig. Men jag vill gärna höra andras historier/erfsrenhetet. Det var ju en här ovanför som upplevt liknande.

Det är skönt att höra andras tankar eller egna erfarenhetet för jag känner att det är jobbigt att stå på sig när det är lite ovanligt. 

• Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2025-01-17 19:12:01 följande:

Dricker du vätskeersättning, eller bälgar du i dig 2,2 liter vatten?

Inget av det, dricker den mängden under hela dagen. 
Svar på tråden Jag får ångest när jag dricker för lite