Jag får ångest när jag dricker för lite
Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig att ta reda på vad det kan vara med mig?
I januari 2023 blev jag sjukskriven för utmattning. Det började med att jag märkte att jag blev enormt törstig hela tiden. Jag som annars aldrig känner av törst. Sedan blev jag totalt utmattad och fick grova panikattacker. Varit sjukskriven sedan dess i olika omfattningar.
Prover togs som inte visade på diabetes. Däremot krånglade sköldkörteln och jag fick Levaxin. Ångesten fortsatte. Som en krypande rastlöshet i kroppen. Mina ben blir blåmarmoreradd och känns tunga om jag står upp i 5-10 min. Jag har vit beläggning på tungan (inte svamp). Problem med att orka stå upp i mer än 5-10 min, vankar då fram och tillbaka eller står på ena benet och sedan det andra. Pulsen skenar upp till 90-100 om jag står upp. Lägger jag mig ned sjunker den till 60. Sitter jag kan den hällas på mellan 80, om jag inte druckit nog. Har jag druckit nog kan den sjunka till 60. Äter jag socker (vätskedrivande enligt läkare) skjuter pulsen i höjden åter igen till 80-90, även om jag ligger ner. Ångesten kommer krypande och får jag inte ner pulsen kommer panikångesten efter några timmar. jag tänker inte på något som ger ångest utan det är att kroppen är belastad som ger mig ångest och detta förvirrar läkarna för de tänker ofta tvärtom. Det var en läkare som kom in på detta spåret med mig men han slutade tyvärr.
Jag har provat allt. Men nu har jag verkligen hållt koll. Och det ÄR vätskan som är boven. Utan så för kroppen jobba hårdare och jag får ångest, som kroppslig ångest.
Igår testade jag att inte hålla koll på mängden vätska. Jag drack bara när jag var törstig som vissa läkare säger man ska. Jag känner inte alltid törst när jag ska (enligt förra läkaren när fel på salt- och vätskebalansen). Mycket riktigt kom ångesten sen. Och nu vaknar jag kl 03. Min pulsklocka visar detsamma, hög stress till och med i sömnen. Igår natt var jag ?blå? dvs lugn och så hade jag druckit mina 2,2 liter på dagen. Igår på dagen hade jag druckit 1 liter.
Vad är detta? POTS? Annat? Någon rubbning med salt- och vätskebalansen måste det ju iallafall vara. Tankar om detta? Någon kunnig? Ska ta upp detta med min läkare. Men jag vill ha bolla tankar kring detta innan