• Anonym (Elak?)

Är jag en hemsk människa?

Hej på er!

Jo det är så att min sambo är nu väldigt ledsen på mig för att jag, enligt henne, är riktigt elak mot henne. Hon berättade detta för mig igårkväll och jag kan inte sluta tänka på det. Hennes anledningar till att numera vara kall mot mig och be mig söka hjälp för mitt beteende är följande: 

Hon ringde mig när jag var ute med jobbet i december och tala om att hon klippt av allt hår. Anledningen var att hon var ledsen och saknade mig. Jag svarade då lite bestört och några enheter inn. "Nej inte ditt fina långa hår". Och hon la på. Sen när jag kom hem såg jag att det inte var så kort. Och sa att hon såg riktigt söt ut. Varpå hon svara, "visst ser det bättre ut" och det va nu jag tabbar mig och sa "Nej jag tycker nog fortfarande du var finare i långt hår".

Nästa grej var att jag gillar fötter (tyck vad ni vill) och hob har väldigt fina fötter. Och jag har tidigare sagt att dom var 9/10. Nu har har hon fått 3 stora vårtor på ena foten, vilket lett till att jag inte tagit så mycket på dom m.m. Då undrade hon om jag inte gilla dom längre. Vilket jag svara att jag gjorde och hon undra då om dom fortfarande var 9/10. Och hon fick ett ärligt svar om att dom nu är på ty 7/10 med vårtorna. Hus i helvete.

Sista är att hon har mått rätt dåligt sen jul nu, det var mycket stress och hon har varit sjuk. Och jag sa att jag hoppas du blir frisk snart för jag saknar ditt glada spralliga jag. Hon sa nått i stil med att hon mår dåligt och så. Och jag att jag förstår men det är jobbigt att du är lite off och frånvarande mot mig. Detta ledde inte till nått utbrott men senare under dagen så sa vår dotter att hon sakna mamma och sånt. Och jag sa till min sambo när vi prata om det att även hon säkert känner av att nått är fel och att du är frånvarande. Då bröt det ut. Och jag fick höra det ena och andra om att hennes dotter är det viktigaste som finns och sånt och att det inte alls var vad hon mena, utan att det är jag som tar för mycket platts. 

Ja och nu igår så berättade hon detta för mig. Hon sa även att jag sagt andra grejer spm hon inte minns helt men som gjort henne ledsen. Och hon undrar om jag är nån form av narsosist psykopat asberger autist fall och att jag måste kolla upp det annars kommer hon inte vilja jobba med vårt förhållande. 

Är detta verkligen rimligt? Jag tycker det är helt absurt. Inte fan har dessa exempel som hon kunde ta upp klassas som riktigt elaka? Dom andra måste ju varit mildare då hon inte äns minns dom. Och inte fan kan man säga att jag är en hemsk narsosist förbdetta jag sagt?

Ska tilläggas att jag kommer göra dessa test som hon så gärna vill för att lugna henne jag älskar henne trotts allt. Mwn va fan är detta? Är hon överkänslig eller är det så att jag helt enkelt går för långt?

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa?
  • Anonym (Öhh)

Jag är tjej och kan faktiskt tycka alla här är för hårda mot ts.
    Jag tycker helt ärligt att sambon beter sig som ett tramsigt barn. Och är både osäker och otrygg i sig själv. Hon om någon borde gå kolla sig för diagnos! Hon vet hon själv är felet och därför vill lägga på det på dig genom att be dig göra dessa tester. Helt störd.
    Jag och min man känner varandra bra, är trygga och bekväma med varandra. Jag provade en klänning igår som inte såg så smickrande ut och han tittade på mig och sa sen "du ser ut som en kassler" och vi båda skrattade så jag fick sätta mig ner, för jag trodde jag skulle kissa på mig. Han säger det med så fin röst och glimten i ögat, så det blir bara kul. Såklart om man bråkar eller tjafsar och mannen säger såna saker, då sårar det. Men snälla om han är ärlig när jag ber om det? Nej, det är inget fel.
    Hur kul hade det varit om jag skulle stå där tjurig och leka offer, bli "ledsen" för han sa något sånt på skoj? 
    Herregud. Hade aldrig orkat vara så eller leva med en sån.
    Jag färgade mig blond och min man sa "det är jättefint och passar dig men du passar mer i brunt. Ditt egna". Okej, fine. Alla tycker olika. Inte fan ska jag bli sur, gnällig, bete mig som ett barn.

Nej fy TS. Den där relationen lär bli dränerande för dig

• Anonym (Djärven)
    Anonym (Osmidig) skrev 2025-01-17 19:14:46 följande:
    Varför måste du få säga till din partner? Det måste man verkligen inte.

Ju mer jag läser, desto mer håller jag med henne. Någon empatibrist verkar du lida av.
    Klart man ska säga vad man gillar.

För egen del är kvinnor med kort hår big no no. Jag har varit väldigt tydlig med detta för min fru sedan första tiden vi träffades. Då har hon också valt att behålla det långa håret.
  • Anonym (VV)

Att ringa och meddela att hon klippt av sig håret pga att hon var ledsen och saknade dig låter ju stört och onormalt. 

Eftersom hon inte verkar kunna hantera sanningen får du svara henne diplomatiskt.

Tycker du att jag passar bättre i längre hår? 
    Svår fråga du ser fantastisk ut i långt hår men med kortare hår ser du så fin ut, på ett annat sätt. Kan inte riktigt rangordna men kul med lite omväxling förstås. 

Själva vårtorna är naturligtvis inte så fina, men i övrigt är dina fötter lika fina som vanligt. Eftersom jag älskar dig, älskar jag alltid dina fötter. 

• Anonym (Öhh)

Detta var sjukt och barnsligt.
    Den tjejen verkar inte helt frisk. Manipulativ, guilt tripping, gaslighting och leker offer. Hade aldrig orkat med sån människa. Värre än en trotsig barn på 5 år

Anonym (VV) skrev 2025-01-17 19:24:06 följande:

Att ringa och meddela att hon klippt av sig håret pga att hon var ledsen och saknade dig låter ju stört och onormalt. 

• Lynx123

Du är säkert inte elak person men du saknar hyfs och medkänsla. Är du en vuxen person så har du missat en grundläggande social förmåga som brukar komma med uppväxten. Du behöver också lära dig konsekvenstänk...det kommer vanligtivs under de sena tonåren eller när man är runt 20 men det tycks du också ha missat.

Om du jobbar på de egenskaperna kommer du bli mycket mer uppskattad av både din flickvän och din omgivning.

• Just Precis

Du har svarat väldigt trubbigt på din tjejs frågor. Och poängsatt, det är rätt weird av en vuxen människa. Hon verkar uppleva att du återkommande är trubbig, och inte tar hänsyn till hur dina uttalanden påverkar hennes känslor, men det är förstås omöjligt för oss att veta hur okänslig du är, och hur mycket det ev är ett handikapp. Att hävda att man inte vill ljuga, att inte vara beredd att dra en liten vit lögn för att undvika att såra någons känslor, är ju ett normavvikande beteende, det är säkert en anledning till att hon tänker att du är autistisk eller empatiskt utmanad på andra sätt.

Hon låter ju själv ganska dramatisk, men nu var det ju ditt beteende du frågade om. Elak, nja. Osoft, jupp. 

• Deacon
    Anonym (Ljuuug) skrev 2025-01-17 19:08:36 följande:

Är det någonting jag lärt mig om kvinnor efter att ha varit i flera relationer, somliga 5+ år, somliga kortare, och även efter att ha observerat hela min bekantskapskrets och även efter att ha varit uppvuxen med systrar och många kvinnor runt mig så är det följande:

Ljuuug!! Kvinnor vill att man ljuger för dem om och om igen. Frågar de ifall man kan bli attraherad av andra trots att man är i relation med dem så säger man ?Nejdå, jag har bara ögon för dig!?
    Frågar de om man fortfarande är precis lika attraherade av dem trots att de blivit feta eller fått vårtor på fötterna eller klippt av sitt hår eller låtit bli att raka sig under armarna så säger man ?Ja, jag är ju attraherad av dig som person, jag bryr mig inte om sånt?, eller ?Vadå, har du gått upp i vikt? Det har jag inte märkt. Vilka vårtor?oj det där har jag inte märkt?. Ljuuuuug ljuuug och ljug ännu mer. Fungerar även i dejting-fasen. 

Såvida du inte är tillsammans med en riktig kvinna, för då kan du vara ärlig, men också inkännande, och hon kan då ta det, trots att det kan vara jobbigt. Men du verkar vara med ett barn tbh. Finns många såna i vårt samhälle idag tyvärr.

Det ligger tyvärr ganska mycket i det du skriver. Kolla valfri kontaktannons där kvinnor söker män. I många står det som viktigaste saker kvinnorna söker... Du ska vara trogen och ärlig.... Samtidigt skriver många här i tråden att du inte ska vara ärlig om det sårar henne...

Så om du inte tycker att hennes nya frisyr blev bättre än den gamla, säg det inte för då sårar du hennes känslor. Undrar om dessa personer skulle ha sagt samma sak om du hade varit otrogen.. Berätta inte för då blir hon ledsen och arg.... Skulle inte tro det. Även i detta fall hade de utsett dig till syndabock.  

Sen finns det ett fåtal vettiga kvinnor som skriver så här. Jag blir hellre sårad av sanningen än lever lycklig bland dina lögner. Din sambo, och många här i tråden, verkar höra till dem som hellre lever lyckligt ovetande bland sina partners lögner. 
  • Zoegazz

Fast att vara sådär fyrkantigt envist ärlig kan tolkas som lite aspigt. 

• Anonym (Ljuuug)
    Anonym (Osmidig) skrev 2025-01-17 18:22:18 följande:
    Usch! Har otroligt svårt för människor som förolämpar andra med ursäkten att de hatar lögner. Vem skadas av att du ger hennes fötter högsta betyg? Ingen. Däremot skadas hon av att du är ärlig. Men det är tydligen bättre i din värld.
    Ja precis, ljuuuug påååå!!!
  • Anonym (Ljuuug)

Helt ärligt talat TS, jag har också varit tillsammans med en sån brud som hela tiden försökte sätta dit mig med följdfråga på följdfråga, tills dess att jag sa ?fel? och då var hennes känslor mitt fel för det är jag som orsakat dem. 

Ifall hon frågar dig om du tycker det är fint med hennes korta hår och du säger ja, och sedan frågar hon följdfrågor så får hon ta ett ärligt svar, så länge du svarar från en närvarande plats och inte bara slänger ur dig ett autistiskt svar. 

Du tyckte hon var finare med längre hår, punkt. 

Du sparar dig enormt mycket energi och säkert livslängd om du skaffar dig en vuxen kvinna! Jag har en, och det är underbart. Vi är ärliga med varann och otroligt kärleksfulla. Det finns någonting starkt i det, att tillsammans kunna kolla på sanningen och samtidigt vara i kärlek med varann.

Din tjej verkar vara en omogen ytligt fixerad barnrumpa med dålig självkänsla. 

Varför är jag så hård mot henne? Jo, för att hon gör sina känslor till Ditt ansvar, en kamp du aldrig vinner, utan som långsamt suger ur din själ.

Lycka till! 

Svar på tråden Är jag en hemsk människa?