• Anonym (Rädd tjej)

Blod när jag torkar mig

Har varit hård i magen under en lång period men ikväll var första gången det kom blod efter jag bajsat. Blev minst sagt rädd då det aldrig hänt förr.
    Kan det bara vara att det spruckit runt analen och därav det blöder? Kan ej uppsöka läkarvård pga mitt ångesttillstånd. 

• Svar på tråden Blod när jag torkar mig
  • Anonym (Läkare)

Blod ur ändtarmen bör du söka vård för. Man behöver bedöma orsaken. Kan absolut vara hemorrojder men det behöver bedömas av sjukvården så du inte missar en potentiellt farlig orsak.

• Anonym (Jo)

Om det upprepas bör du söka vård.

• Anonym (Rädd tjej)
    Anonym (Läkare) skrev 2025-01-17 23:39:05 följande:

Blod ur ändtarmen bör du söka vård för. Man behöver bedöma orsaken. Kan absolut vara hemorrojder men det behöver bedömas av sjukvården så du inte missar en potentiellt farlig orsak.

Det har bara hänt en gång och det gjorde mig orolig  det svider nu i efterhand men det borde väl bero på sprickorna?
  • Anonym (Jo)

Händer det igen bör du söka vård.

• Maggena

Är det bara precis på pappret där är blod? Inget i toastolen? Inte blandat med avföringen? Ingen svart avföring?

Om det är nej på detta så är det antagligen som du gissar bara sprickor på grund av att du har varit hård ett tag. 

Är det själva läkarvården som är jobbig för dig eller är det att träffa någon personligen och berätta om dina problem? Tänkte att det kanske hade varit lättare för dig att kontakta en nätläkare eftersom det kan kännas mer anonymt och lätt att fly om man behöver det. 

• Lynx123

Om det är färskt blod och inte händer igen är det nog bara sprickor, men om det upprepas behöver du tyvärr söka vård. 

Vad du kan göra på egen hand är att lindra förstoppningen tex genom att dricka mer vatten, äta fiberrik kost och röra på dig mycket. Får du bara igång tarmarna så löser sig nog problemt.

• Anonym (K)
    Anonym (Rädd tjej) skrev 2025-01-17 23:48:11 följande:
    Det har bara hänt en gång och det gjorde mig orolig  det svider nu i efterhand men det borde väl bero på sprickorna?

Men gud vad folk är galna! Det händer ju alla att det kommer lite blod ibland. Det är en kropp vi pratar om men blod inuti, får man minsta spricka så blöd det. Hänt alla i min familj när det är hårt, för torrt, tar i för hårt, hemorrojder etc Det är inte farligt alls och kräver ingen läkarvård. Ljust, rött, färskt blod på pappret är av ett sår i rumpan.

Är det mycket och mörkt blod med avföringen ofta. Då är det dags att kolla upp!

• Anonym (H)

Sök vård för det. Om det är hemorrojder, undvik att torka med toapapper använd duschen i stället. Läs mer om det på 1177 vårdguiden. Jag hade hemorrojder väldigt länge och det kan ha bidragit till att jag utvecklade ett smärtsamt pungåderbråck. Undvik att krysta för hårt också, det kan också leda till pungåderbråck. Så ta hand om problemet och vänj dig inte vid att ha det som jag gjorde. Jag använder nu en salva flera gånger per dag, xyloproct, som kan köpas receptfritt på apoteket.

• Anonym (HiaHia)

Färskt blod lär komma från ett sår i ändtarmsöppningen. Mörkt blod och svart avföring - då ska du genast söka vård. 

Ta hand om magen med tex katrinplommon, extra vätska, fibrer och kanske ett makrogolpulver från apoteket. Smörj med fet kräm innan du ska bajsa nästa gång. Rör på dig minst en halvtimme varje dag. Låt toabesöket ta tid. Du kan också sätta Inotyol kring rumphålet efter du varit på toa, som mjukar upp och hjälper läkningen. Torka efter du bajsat med fuktat, mjukt papper eller vårservett (släng ej i toan!). 

• Anonym (H)
    Anonym (HiaHia) skrev 2025-01-18 10:00:00 följande:

Färskt blod lär komma från ett sår i ändtarmsöppningen. Mörkt blod och svart avföring - då ska du genast söka vård. 

Ta hand om magen med tex katrinplommon, extra vätska, fibrer och kanske ett makrogolpulver från apoteket. Smörj med fet kräm innan du ska bajsa nästa gång. Rör på dig minst en halvtimme varje dag. Låt toabesöket ta tid. Du kan också sätta Inotyol kring rumphålet efter du varit på toa, som mjukar upp och hjälper läkningen. Torka efter du bajsat med fuktat, mjukt papper eller vårservett (släng ej i toan!). 

Vilken fet kräm ska man smörja med innan man bajsar?
  • Anonym (HiaHia)
    Anonym (H) skrev 2025-01-18 10:04:58 följande:
    Vilken fet kräm ska man smörja med innan man bajsar?

Typ vad som helst med högt fettinnehåll. Nåt som mjukar upp huden innan den sträcks ut. Småtuber för läpparna. Hemma har vi ofta Idomin, Decubal dry spots eller Purelan. Kolla krämen på något okänsligt ställe först så att du inte är allergisk (gäller i synnerhet purelan). Vore trist med allergisk klia i rumpan! 

Om det inte går över så ring 1177. Förmodligen är det maten och/eller motion du behöver tänka på för att inte vara så hård i magen. 

Svar på tråden Blod när jag torkar mig