• Fia2014

Skuldsanering och bygga en egen business

Hej, 

Jag har varit utsatt för ekonomiskt våld i en tidigare relation - samt en bank som drog tillbaka ett lånelöfte efter köp (!!!) så jag har stora skulder sedan väldigt länge. 

När jag förlorade mitt senaste jobb - välbetalt - orkad  jag inte längre med att kämpa för ett nytt - har sökt massor men allt har rasat. Har i december ansökt om skuldsanering. Men har hört så många skräckexempel på hur folk mår under de åren. 

Ni som har skuldsanering eller haft nyligen -- hur mår/mådde ni? Klarade ni av att planera framåt och bygga upp tex sidoinkomster medans - eller togs allt till saneringen då? Jag har en online business som jag verkligen vill satsa på, men är rädd att allting kommer behöva pausas då. 

• Svar på tråden Skuldsanering och bygga en egen business
  • Anonym (Kr)

Vad är alternativet till skuldsanering? Kronofogden och utmätning under många år?

• hmm77
    Fia2014 skrev 2025-01-18 09:16:33 följande:
    Skuldsanering och bygga en egen business

Hej, 

Jag har varit utsatt för ekonomiskt våld i en tidigare relation - samt en bank som drog tillbaka ett lånelöfte efter köp (!!!) så jag har stora skulder sedan väldigt länge. 

När jag förlorade mitt senaste jobb - välbetalt - orkad  jag inte längre med att kämpa för ett nytt - har sökt massor men allt har rasat. Har i december ansökt om skuldsanering. Men har hört så många skräckexempel på hur folk mår under de åren. 

Ni som har skuldsanering eller haft nyligen -- hur mår/mådde ni? Klarade ni av att planera framåt och bygga upp tex sidoinkomster medans - eller togs allt till saneringen då? Jag har en online business som jag verkligen vill satsa på, men är rädd att allting kommer behöva pausas då. 

Hej jag har skuldsanering och har 4 år kvar och betalar ca 5400 i månaden allt annat får jag behålla. Jag kan jobba över, men inte för mycket över mitt beslut över mitt beslut när jag fick skuldsanering. Straffet är ju att man ska leva på existensminimum.

Jag har daytrading som intresse och jag har inte lyckats riktigt än, men skulle jag göra det så får jag helt enkelt vänta tills dessa 4 år klara.  

Jag har det bättre. räntan och amortering på mitt lån var högre än 5400 kr och jag är betalningsfri juni och december och skuldsaneringen försvinner. Det är många som är skuldsatta hela livet ut. 
  • Anonym (Lol)
    hmm77 skrev 2025-01-18 09:40:45 följande:
    Hej jag har skuldsanering och har 4 år kvar och betalar ca 5400 i månaden allt annat får jag behålla. Jag kan jobba över, men inte för mycket över mitt beslut över mitt beslut när jag fick skuldsanering. Straffet är ju att man ska leva på existensminimum.

Jag har daytrading som intresse och jag har inte lyckats riktigt än, men skulle jag göra det så får jag helt enkelt vänta tills dessa 4 år klara.  

Jag har det bättre. räntan och amortering på mitt lån var högre än 5400 kr och jag är betalningsfri juni och december och skuldsaneringen försvinner. Det är många som är skuldsatta hela livet ut. 

Skuldsanering och daytrading, det perfekta paret.

Msn slutar aldrig förvånas. , 

• Anonym (Lisa)
    hmm77 skrev 2025-01-18 09:40:45 följande:

Hur mycket får du behålla av din lön efter hyra är betald??
  • hmm77
    Anonym (Lol) skrev 2025-01-18 09:43:32 följande:

Skuldsanering och daytrading, det perfekta paret.

Msn slutar aldrig förvånas. , 

Nu var det ju inte daytrading som gjorde att jag fick skuldsanering. Daytrading är något jag läser till och tycker det är intressant 
  • hmm77
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-18 10:07:06 följande:
    Hur mycket får du behålla av din lön efter hyra är betald??
    Min lön innan skatt är 31675 + underhållsbidrag 2200. sen så betalar jag in 5400
  • Anonym (Lol)
    hmm77 skrev 2025-01-18 10:17:17 följande:
    Nu var det ju inte daytrading som gjorde att jag fick skuldsanering. Daytrading är något jag läser till och tycker det är intressant 

Läser till? Så du tror du kan lära dig att tjäna pengar på aktier, Du vet oddsen?
    Hur mkt kostar den kursen?

Att en skuldsatt ska börja med daytrading är så fel det kan bli. Du har ju redan visar att du inte klarar av att hantera pengar. Nu tror du att du kan tjäna pengar på att hantera pengar? 

• Anonym (A)
    hmm77 skrev 2025-01-18 10:20:28 följande:
    Min lön innan skatt är 31675 + underhållsbidrag 2200. sen så betalar jag in 5400
    Du har alltså kvar ca 28000 kr. Är det att leva på existensminimum?
  • hmm77
    Anonym (Lol) skrev 2025-01-18 10:31:35 följande:

Läser till? Så du tror du kan lära dig att tjäna pengar på aktier, Du vet oddsen?

Att en skuldsatt ska börja med daytrading är så fel det kan bli. Du har ju redan visar att du inte klarar av att hantera pengar. Nu tror du att du kan tjäna pengar på att hantera pengar? 

Detta är ju något som jag har som hobby och är intresserad av och jag tar detta väldigt seriöst, men det är som du säger att oddsen att lyckas är inte hög, men det går och man är med rätt människor. Nä det är inte aktier utan det är inom forex marknaden. 

Jag kommer inte ihåg vad kursen kostade. det var så länge sedan, men det är den ända kostanden jag har gjort. Det är ingen ide att trada med pengar om du inte går med vinst med låtsaspengar.

Jag förstår att det låter konstigt i dina öron, men anledningen till att jag sökte skuldsanering för mitt lån var för att allt blev så dyrt som det var inflation plus att jag är ensamstående. 
  • hmm77
    Anonym (A) skrev 2025-01-18 11:29:49 följande:
    Du har alltså kvar ca 28000 kr. Är det att leva på existensminimum?
    jag vet inte hur mycket skatt det är kanske 7000 sen så baseras ju detta på en gammal lön. Jag glömde det. Den är på 30695 plus att jag får ett tilllägg på 1200 kr. det är väl omkring 25000 kr
  • hmm77
    Anonym (Lol) skrev 2025-01-18 10:31:35 följande:

Ett tillägg. När man lever på existensminimum i en inflation och gjort det i ett år så kan man hantera pengar. ju mindre pengar man har att leva på ju svårare är det att klara sig och jag klarar mig.  
  • Fia2014

Ett alternativ är ju att jag lyckas få ett välbetalt jobb igen och betalar av under resten av mitt yrkesverksamma liv. Men jag har goda chanser till skuldsanering pga att jag utsatts för ekonomiskt våld. Jag vill inte leva med denna skiten resten av mitt liv. Jag är inte boven här. 

Jag har iaf ett nytt jobb nu, hyfsad grundlön + provisionsbaserat. 

• Fia2014
    Anonym (Kr) skrev 2025-01-18 09:30:07 följande:

Vad är alternativet till skuldsanering? Kronofogden och utmätning under många årEtt alternativ är ju att jag lyckas få ett välbetalt jobb igen och betalar av under resten av mitt yrkesverksamma liv. Men jag har goda chanser till skuldsanering pga att jag utsatts för ekonomiskt våld. Jag vill inte leva med denna skiten resten av mitt liv. Jag är inte boven här. 

Jag har iaf ett nytt jobb nu, hyfsad grundlön + provisionsbaserat. 

• Anonym (Kr)
    Fia2014 skrev 2025-01-28 12:49:25 följande:
    Kommer du kunna betala enligt låneavtalen även med ett högavlönat jobb?
  • Anonym (Lol)
    hmm77 skrev 2025-01-18 11:37:35 följande:
    Detta är ju något som jag har som hobby och är intresserad av och jag tar detta väldigt seriöst, men det är som du säger att oddsen att lyckas är inte hög, men det går och man är med rätt människor. Nä det är inte aktier utan det är inom forex marknaden. 

Jag kommer inte ihåg vad kursen kostade. det var så länge sedan, men det är den ända kostanden jag har gjort. Det är ingen ide att trada med pengar om du inte går med vinst med låtsaspengar.

Jag förstår att det låter konstigt i dina öron, men anledningen till att jag sökte skuldsanering för mitt lån var för att allt blev så dyrt som det var inflation plus att jag är ensamstående. 

Hur stor andel av daytraders tjänar pengar och hur många misslyckas? Ungefär 1-20 % av daytraderstjänar pengar på daytrading. Bara en liten del av daytraders tjänar någon större summa pengar.

Det innebär att mellan 80 och 99 % av dem misslyckas. Vi har gått igenom massor av forskning och mycket få traders kan skryta med att de tjänar någon betydande summa pengar på daytrading. Institutionella traders verkar klara sig bättre än privatpersoner (kanske som väntat).

• hmm77
    Anonym (Lol) skrev 2025-01-29 08:32:09 följande:

Hur stor andel av daytraders tjänar pengar och hur många misslyckas? Ungefär 1-20 % av daytraderstjänar pengar på daytrading. Bara en liten del av daytraders tjänar någon större summa pengar.

Det innebär att mellan 80 och 99 % av dem misslyckas. Vi har gått igenom massor av forskning och mycket få traders kan skryta med att de tjänar någon betydande summa pengar på daytrading. Institutionella traders verkar klara sig bättre än privatpersoner (kanske som väntat).

Det stämmer att många försvinner. De säger att minst 100 ordrar ska man lägga när man har forwardtestat. Först då kan man sätta in pengar, men många kommer inte ens dit pga många olika anledningar 
  • Anonym (K)

Gör upp med skuldberget först. Har du tänkt spendera pengar för att bygga upp en business så fungerar det antagligen inte med skuldsanering. Om du har andra möjligheter att lösa skulderna så öppnar det upp för att kunna utveckla din business vid sidan om. Men om du har möjlighet till det så skulle du antagligen inte bli beviljad skuldsanering från början.

Så om du ser det med nyktra ögon så finns det bara en väg att gå.

Svar på tråden Skuldsanering och bygga en egen business