• Anonym (Folke)

Assistans fusk

Hej. Jag jobbar som personlig assistent sen ungefär ett år tillbaka. 

Personen jag jobbar hos myglar med assistans pengar. plus Att personen egentligen inte ens behöver hjälp med grundläggande behov . Personen klarar allt själv .  Jag har suttit med i möte med handläggare när personen ljuger om vilken sorts hjälp h?n behöver . 

Vad gör man? Har ju tystnadsplikt. 
    personen är en ensam människa utan bekantskapkrets och vet att de skulle ? förstöra? h?ns liv om den blev av med sin assistans. Men de känns så fel å se vilken lyx assistans folk kan ha på våra skattepengar 

• Svar på tråden Assistans fusk
  • Anonym (Olika funktionshinder)

Fast måste ju finnas läkarutlåtande, kommunen som godkänt assistans.
    Det är ju många inblandade innan man får tillgång till assistans.
    Du får väl först och främst prata med assistansföretaget som anställt dig eller om det är kommunen och handläggare där.
    Det är ju flera som har godkänt assistans.
    Behöver inte vara hjälp med fysiska funktionshinder utan kan ju även vara olika psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder.
    Du vet väl vilket funktionshinder din brukare har?

• Anonym (Folke)

Ja jag vet varför . Men för att få assistans finns de tex grundläggande behov , inget av dom behoven behöver personen hjälp med men personen säger på annat sätt till kommunen .  Men jag behöver iallafall inte hjälpa personen med nägot i Stort sett förutom att va ett sällskap. Känns bara så konstigt När man tänker på personer som verkligen behöver hjälp som fått avslag 

• Anonym (Olika funktionshinder)
    Anonym (Folke) skrev 2025-01-18 12:37:58 följande:

Ja jag vet varför . Men för att få assistans finns de tex grundläggande behov , inget av dom behoven behöver personen hjälp med men personen säger på annat sätt till kommunen .  Men jag behöver iallafall inte hjälpa personen med nägot i Stort sett förutom att va ett sällskap. Känns bara så konstigt När man tänker på personer som verkligen behöver hjälp som fått avslag 

Det är dåligt med assistansfusk men det räcker ju inte med att brukaren sitter med en handläggare och hittar på, det måste ju finnas läkarutlåtanden mm.

Har själv ett barn med funktionshinder och det krävs väldigt mycket innan man kan få assistans.
  • Anonym (Jag)

Men ibland är ju assistans nästan mest sällskap, när det inte handlar om fysiska fynktionshinder. Nu är jag ingen expert , har själv bara varit personlig assistent åt en person med MS som knappt kunde göra något alls själv. Men mitt ex till exempel var personlig assistent ett tag till en kille med autism som klarade allt fysiskt själv men behövde ha någon med sig , de gick på bio och sånt tillsammans till exempel och det ingick i hans jobb. 

Svar på tråden Assistans fusk